• Richard1986

Dejtar en pappa, lättsmält?

Anonym (LHT5) skrev 2020-10-21 08:21:58 följande:

Jag har aldrig dejtat en pappa innan, har alltid sagt att det kommer aldrig att hända!

Men, så träffade jag en man för drygt 10 månader sen som jag kände kemi med. Vi har dejtat sen dess och hållt hans barn utanför ifall det inte skulle funka mellan oss.

Dock har diskussioner kommit upp emellanåt om hans föräldraskap. Ett barn han fick mot sin vilja med ett ex men som han älskar ändå såklart.

Jag är själv skilsmässobarn och är rent utav arg på människor som skaffar barn utan att tänka igenom det 100 gånger först. Hela min uppväxt satt jag i kläm och flyttade varannan vecka. Var tvungen att bo tillsammans med föräldrars nya respektive. Många faktorer som påverkat mig negativt och gör än idag.

MEN - ni som varit i samma situation som mig att dejta nån med barn när man själv inte har några, hur har ni tacklat alla känslor? Utåt sett verkar det så enkelt när andra gör det. Visst, man ska acceptera att det finns ett ex och att barnet tar mycket plats. Men helt ärligt, det är inte lättsmält?

Jag har bråttats med dessa känslor i 10 månader nu och vet fortfarande inte vad jag ska göra.

Jag tycker verkligen om denna mannen men att han är pappa till nån annans barn är inte attraktivt.

Om vi får barn får dom halvsyskon, jag måste alltid höra om hans ex, han kommer alltid göra saker som rör hans barn där jag blir utanför, arv, vi kan inte leva hur vi vill och bosätta oss var som helst... Såå många saker som s

Ur en manlig förälders synvinkel

Mina barn finns i mitt liv redan. Alldeles oavsett hur de kom till och alldeles oavsett om jag upplevde att jag tvingades bli pappa emot min vilja eller om barnen var planerade - så finns barnen där. Det är mina barn och deras mammas barn.

Dessa barn kommer alltid att komma i första hand för mig. ÄVEN om du och jag skulle skaffa gemensamma barn tillsammans snart så är fortfarande mina barn och deras mammor där och deras plats i mitt liv minskar inte på något sätt pga dina och mina gemensamma barn. Du MÅSTE kunna acceptera och ta till dig att jag även har ett liv som du inte är en del av, mer som en god kompis och vuxet stöd och förebild. Och det kräver att man har absolut NOLL i svartsjuka och avundsjuka... För tro mig. Barn märker......

Du har 2 val som jag ser det. Antingen går du i psykoterapi och börjar jobba på dina egna tankar och känslor kring det här eftersom det är så stigmatiserat för dig att han har barn sedan förut...Det är inget fel eller skamfyllt i det om man erkänner det för sig själv och söker hjälp för det..... ELLER så lämnar du honom även om det svider i hjärteroten ett tag, och letar efter en man som inte heller har några barn och därmed också har samma förutsättningar som dig i livet och kan ge dig en familj som bara är din och hans utan att det finns några andra inblandade.....Det kan inte denna kille.
  • Richard1986
    Ess skrev 2020-10-23 17:43:28 följande:

Hur ser du på en partner som också har ett eget liv som varken du eller dina barn har del av med tex en hobby som tar mycket tid och som då har varken tid eller intresse av att gå in och hjälpa till med dina barn, mer än i undantagsfall om du ber om hjälp och det verkligen krisar?

Eller förväntar du dig att hon ska va någon slags tyst passopp, som engagerar sig i dina barn?

Absolut inte. Mina barn är mina barn och därmed mitt och den andra biologiska förälderns ansvar. Inte min nya partners !

På samma sätt som att hennes barn inte på något sätt är mitt huvudansvar. Sen är det väl klart att det blir att man hjälps åt ibland. I synnerhet om man bor ihop. Men jag skulle aldrig kräva att någon ny tjej tar huvudansvaret för mina barn som hon inte är mamma till. Dom har redan en mamma.
  • Richard1986
    Ess skrev 2020-10-24 08:50:32 följande:

Sund inställning.

Precis så hade vi det, att han skötte sina barn när de var på umgänge och jag sysslade med mitt. Sedan har det ändå utvecklats till att vi inte drar jämnt, så jag och de vuxna barnen umgås bara när nöden kräver det.

Vad trist att det blivit så trots att ni gick in med rätt inställning. Men det kan ju hända även om man som förälder eller förälders partner har den bästa välviljan så.... Ja livet är inte lätt alla gånger.

Nu kanske det låter som att min situation alltid varit enkel och självklar. Så har det inte alltid varit. Men jag tackar min lyckliga stjärna för att vi (hittils) inte har hamnat i en situation där vi inte drar jämt.
  • Richard1986
    unindentified skrev 2020-10-26 17:48:07 följande:

Tack för att du är en vettig pappa och partner. Din inställning underlättar förmodligen avsevärt i ett fall som TS befinner sig i.

Jag var själv i ett förhållande med en man med två barn och hur mycket jag än aktiverade barnen (skidor, grillning, turer i skogen, skridskor o.s.v.), så var det aldrig nog och enligt honom var jag inte lika engagerad som barnens mamma och då dög det inte (trots att han själv aldrig aktiverade sina ungar med annat än TV-spel). Efter att ha varit och storhandlat med honom och hans 4-åring och 6-åring, lagat mat och käkat tillsammans med dem ville jag lägga mig i sovrummet med min telefon för en lugn paus, medan han satt och spelade dataspel och barnen satt i vardagsrummet och tittade på barn-TV, men då fick jag minsann höra hur dålig var jag som fick barnen att känna sig ovälkomna för att jag ville ha lite egentid medan barnen satt och roade sig med barn-TV och samtidigt som han själv satt och spelade sitt dataspel. Om detta är fallet för TS, alltså att TS förväntas ta sig an en mammaroll och återskapa en kärnfamilj - spring! Det kommer aldrig att funka. En individ som inte kan förstå att man inte kan ha samma villkorslösa kärlek och lust till att ta sig an barn som inte är ens biologiska och som ställer de kraven är inte en individ som går att bli lycklig med i det långa loppet. Och att som barnlös vara partner med någon som aldrig kommer att kunna sätta ens behov först och vars liv man alltid måste anpassa sig efter - det är uppbyggt för att misslyckas. Det är svårt för biologiska föräldrar att hålla ihop sitt livspussel och sin familj, så hur svårt är det då inte att få det att funka när den ena inte ens är biologisk förälder till barnen man lever med? 

Tack för komplimangen :) Jag försöker verkligen vara både en så bra Pappa och så bra partner som möjligt och ha en så ödmjuk och realistisk syn som möjligt... Nu kanske det låter som att min situation alltid varit enkel och självklar. Så har det inte alltid varit. Men jag tackar min lyckliga stjärna att vi (hittils) inte hamnat i en situation där vi inte drar jämt....

Ditt ex låter i mina öron som en lat jäkel som tycker det är bekvämt att lämpa över allt ansvar på ?någon annan? och bara göra sånt som han själv inte tycker är tråkigt.... Med den inställningen är risken stor att han aldrig hittar något förhållande som håller... Bra att ni separerat ! Du hade aldrig fått något eget liv där.

Jag tycker inte alla mina barns aktiviteter är roliga heller men det hör till föräldraskapet som jag ser det att göra allt man kan för att det ska gå att ordna på något sätt iallafall, för barnens skull. Vissa saker man själv inte tycker är megaroligt valde man ändå i det ögonblicket man blev förälder som jag ser det, och får då dra sitt strå till stacken iallafall... Inte bara Mamman som det är i alldeles för många parrelationer utan även jag som Pappa !

Tyvärr vet jag att det inte är alla som tänker så. Då blir det ofta svårt. För som du säger så livspusslet ofta svårt och påfrestande nog iallafall, även i det bästa förhållandet där Mamma och Pappa fortfarande är tillsammans...
Svar på tråden Dejtar en pappa, lättsmält?