Anonym (Kia) skrev 2020-10-21 10:21:07 följande:
Ja bor tillsammans med bonusbarn 9år och så har jag och min man ett barn gemensamt. 9åringens stora intresse är data och tvspel. Får han välja skulle han spela jämt. Han spelar med vänner och det blir högljutt som bara den. Varje vardag 2h på kvällen och varje helgmorgon från kl7 på morgonen skriker han på sitt rum. Jag vaknar och blir stressad av det och varje gång är det tjafs. Han får inte spela så tidigt på morgonen han väcker alla andra. Trots att man sagt till honom att han inte får spela på morgonen gör han det ändå, han bryr sig inte. Det har satts lösenord på spelet men sen har det öppnats upp av nån anledning och nu har han fri tillgång. Ja är mammaledig och han vill komma hem efter skolan men jag säger nej då jag inte pallar med hans spelande. Vi bor i lägenhet och ja klarar inte av att vara inomhus snart. Sitter barn å spelar så mycket och skriker ? På vardagarna 2h ibland mer på helgerna 4h på morgonen och sen mer på kvällen? När det inte är tvspel är det telefonen konstant. I mataffären, promenader, utflykter m familjen.
Sätt tillbaks lösenordet igen. Han har en vana för att få tillgång till datorn och därav har skrik existerat och bråk när han inte får sitt spelande. Sätter ni ned foten så kommer han med tiden begripa sig på konsekvenserna + tona ned sitt skrikande. En nioåring är fullt kapabel till att förstå vad som händer om denne skriker. Men gör ni ingenting och bara säger till få gånger, så kommer han bara fortsätta. Han måste få konsekvens och det kan lätt bli att han inte får ha någon egen dator. Sätt dit bestämd tid. När han får spela och hur länge.
Det är självklart enklare om man har gjort det från början men ingenting är försent. Han befinner sig fortfarande livet under uppfostran. Hans dator måste bort, men ge en djup förklaring varför den har försvunnit och fråga gärna om han begriper varför datorn är borta och/eller varför lösen är borta. Även om han säger ''JA'' till frågan om han förstår, så kan ni ändå svara kort om att hans dator är borta för att han skriker. Han måste agera med hyfs.
Bekräfta honom när han gör bra ifrån sig. T.ex när han umgås med vänner utomhus utan datorer. Det är en komplimang som får honom att inte bara bli nedtryckt och han bara gör fel. Utan påminn honom det och samtidigt säg åt honom att om han är så fin i sådana där sammanhang framför dator så kan han med tiden få ha en egen dator.
Skit i bråket. Det är klart det blir dispyt för att han är van vid sin dator.
När det har gått en vecka (En vecka är nog en lång tid för en nioåring) så får han tillbaks datorn med lösen + tidsbestämd hur länge han får ha dator. Glöm inte heller tiden på dygnet när han får sitta vid dator.
När han sköter sig. Får lösenordet gå bort om ni vill det. Men jag rekommenderar att tidsbestämmelsen om datorns aktivitet fortfarande får vara kvar. Det är nog bra att barnet/människan får röra på sig.
Lycka till nu!
Tänk på att han är barn som fortfarande lär sig om livet, så han får fina förberedelser inför vuxenåldern.