• Anonym (Kia)

Spelberoende barn?

Ja bor tillsammans med bonusbarn 9år och så har jag och min man ett barn gemensamt. 9åringens stora intresse är data och tvspel. Får han välja skulle han spela jämt. Han spelar med vänner och det blir högljutt som bara den. Varje vardag 2h på kvällen och varje helgmorgon från kl7 på morgonen skriker han på sitt rum. Jag vaknar och blir stressad av det och varje gång är det tjafs. Han får inte spela så tidigt på morgonen han väcker alla andra. Trots att man sagt till honom att han inte får spela på morgonen gör han det ändå, han bryr sig inte. Det har satts lösenord på spelet men sen har det öppnats upp av nån anledning och nu har han fri tillgång. Ja är mammaledig och han vill komma hem efter skolan men jag säger nej då jag inte pallar med hans spelande. Vi bor i lägenhet och ja klarar inte av att vara inomhus snart. Sitter barn å spelar så mycket och skriker ? På vardagarna 2h ibland mer på helgerna 4h på morgonen och sen mer på kvällen? När det inte är tvspel är det telefonen konstant. I mataffären, promenader, utflykter m familjen.

• Svar på tråden Spelberoende barn?
  • Anonym (Svar på tal)

Stäng av wifi:t över natten, byt lösenord på det också.

Det stora problemet är att han är just beroende, och om ni vuxna tog ert ansvar (främst pappan som ändå är föräldern, men ni måste ändå ha en samsyn) så skulle ni kapa av hans spelande helt och hållet. Avsluta konton, avinstallera spelen från datorn, ta bort datorn ur rummet och ha en gemensam familjedator istället på en mer öppen plats, t ex vardagsrummet så ni ser vad han gör, där kan han ha ett särskilt gästkonto med barnspärr för vad man kan söka på osv. Små barn behöver inte sitta på internet alls, och ni vet inte vad mer han gör än att spela spel. Det finns gott om digitala faror. Så helst ingen dator alls, det är mitt råd.

• RenLuft
    Anonym (Kia) skrev 2020-10-21 10:21:07 följande:

Ja bor tillsammans med bonusbarn 9år och så har jag och min man ett barn gemensamt. 9åringens stora intresse är data och tvspel. Får han välja skulle han spela jämt. Han spelar med vänner och det blir högljutt som bara den. Varje vardag 2h på kvällen och varje helgmorgon från kl7 på morgonen skriker han på sitt rum. Jag vaknar och blir stressad av det och varje gång är det tjafs. Han får inte spela så tidigt på morgonen han väcker alla andra. Trots att man sagt till honom att han inte får spela på morgonen gör han det ändå, han bryr sig inte. Det har satts lösenord på spelet men sen har det öppnats upp av nån anledning och nu har han fri tillgång. Ja är mammaledig och han vill komma hem efter skolan men jag säger nej då jag inte pallar med hans spelande. Vi bor i lägenhet och ja klarar inte av att vara inomhus snart. Sitter barn å spelar så mycket och skriker ? På vardagarna 2h ibland mer på helgerna 4h på morgonen och sen mer på kvällen? När det inte är tvspel är det telefonen konstant. I mataffären, promenader, utflykter m familjen.

Sätt tillbaks lösenordet igen. Han har en vana för att få tillgång till datorn och därav har skrik existerat och bråk när han inte får sitt spelande. Sätter ni ned foten så kommer han med tiden begripa sig på konsekvenserna + tona ned sitt skrikande. En nioåring är fullt kapabel till att förstå vad som händer om denne skriker. Men gör ni ingenting och bara säger till få gånger, så kommer han bara fortsätta. Han måste få konsekvens och det kan lätt bli att han inte får ha någon egen dator. Sätt dit bestämd tid. När han får spela och hur länge.

Det är självklart enklare om man har gjort det från början men ingenting är försent. Han befinner sig fortfarande livet under uppfostran. Hans dator måste bort, men ge en djup förklaring varför den har försvunnit och fråga gärna om han begriper varför datorn är borta och/eller varför lösen är borta. Även om han säger ''JA'' till frågan om han förstår, så kan ni ändå svara kort om att hans dator är borta för att han skriker. Han måste agera med hyfs.

Bekräfta honom när han gör bra ifrån sig. T.ex när han umgås med vänner utomhus utan datorer. Det är en komplimang som får honom att inte bara bli nedtryckt och han bara gör fel. Utan påminn honom det och samtidigt säg åt honom att om han är så fin i sådana där sammanhang framför dator så kan han med tiden få ha en egen dator.

Skit i bråket. Det är klart det blir dispyt för att han är van vid sin dator.

När det har gått en vecka (En vecka är nog en lång tid för en nioåring) så får han tillbaks datorn med lösen + tidsbestämd hur länge han får ha dator. Glöm inte heller tiden på dygnet när han får sitta vid dator.

När han sköter sig. Får lösenordet gå bort om ni vill det. Men jag rekommenderar att tidsbestämmelsen om datorns aktivitet fortfarande får vara kvar. Det är nog bra att barnet/människan får röra på sig.

Lycka till nu!

Tänk på att han är barn som fortfarande lär sig om livet, så han får fina förberedelser inför vuxenåldern. Glad

• cosinus

Jag tolkar det som att han skriker när han spelar. Inte att han skriker för att han inte får spela.

Det blir ju oftast väldigt intensivt i många spel och ja det tjoas rejält även hos oss. Men kan man inte spela tyst när folk ska sova hos oss då får man helt enkelt inte spela.

Jag gissar att han sitter med lurar och då hör han inte ens själv hör högljudd han är men det måste han ju lära sig.

Ge honom en fri timme per dag då han får tjoa bäst han vill men övrig tid så får han anpassa sig efter att ni andra vill ha tyst och kan han inte det så får han stänga av.

• Anonym (Kia)

Tack skönt att höra att fler tycker som jag. Hade de varit mitt biologiska barn hade jag tagit grejerna. Sen är det som att det har normaliseras att han spelar så mycket men jag mår dåligt och han också kanske. Hur bra är det att sitta vid skärmar dygnet runt. När det var lösenord frågade han om lösenordet 20ggr per dag och tjatade men hade det varit kvar och man hållit fast vid lösenord och en timmes spel per dag så hade han ev rättat sig efter det och accepterat det. Men då är det alltid att han aldrig får spela klart banorna säger han..men hur lång kan en bana vara. Vi har sagt till 30 min innan så att han har lång tid på sig att avsluta men det går inte han accepterar inte det

• Anonym (Svar på tal)

Det beror ju på vilket slags spel han spelar också men de flesta går att spara där man är. Vet du/ni vilka spel han håller på med? Är de för hans ålder eller för tonåringar? Sånt är också bra att tänka på. Det finns en anledning varför man har åldersgränser.

• Mrs Moneybags

Det måste ju inte låta så mycket, jag säger till min son att sänka volymen och sedan störs jag inte av ljudet. 

Men om han skriker medan han spelar så är det lite underligt...

Min son har speltider och vissa dagar har vi "screen free day" och då får varken vi eller han använda skärmar efter jobbet/skolan. 

Man måste ju få ägna sig åt det man tycker är kul, men det får inte bli ett beroende som du beskriver det.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Kia) skrev 2020-10-21 11:19:44 följande:

Tack skönt att höra att fler tycker som jag. Hade de varit mitt biologiska barn hade jag tagit grejerna. Sen är det som att det har normaliseras att han spelar så mycket men jag mår dåligt och han också kanske. Hur bra är det att sitta vid skärmar dygnet runt. När det var lösenord frågade han om lösenordet 20ggr per dag och tjatade men hade det varit kvar och man hållit fast vid lösenord och en timmes spel per dag så hade han ev rättat sig efter det och accepterat det. Men då är det alltid att han aldrig får spela klart banorna säger han..men hur lång kan en bana vara. Vi har sagt till 30 min innan så att han har lång tid på sig att avsluta men det går inte han accepterar inte det

Vi brukar förvarna innan det är dags att stänga av - att nu är det 20 minuter kvar, nu 10, nu 5...osv. Så att han inte börjar på någon ny grej när det är 1 minut kvar. 

Man får hjälpa dem att uppfatta hur mycket tid som gått. 
  • Anonym (Svar på tal)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-21 11:46:51 följande:
    Vi brukar förvarna innan det är dags att stänga av - att nu är det 20 minuter kvar, nu 10, nu 5...osv. Så att han inte börjar på någon ny grej när det är 1 minut kvar. 

Man får hjälpa dem att uppfatta hur mycket tid som gått. 
    Borde det inte gå lika bra att ställa fram en klocka eller äggklocka? Lära dem bli mer självständiga så ni vuxna slipper ha kollen.
  • Anonym (Kia)

Han spelar fortnite och andra spel..Han skriker på sina vänner och de skriker väl på honom sen av att det blir så upptrissat. Skitjobbigt att bo i lägenhet..Han får spela. Han har fått spela jättemycket men det går inte att bo under samma tak med sånt spelande. Det räcker med 1h per dag..vem orkar lyssna på sånt helgmornar. Man kan titta på tv eller pyssla med annat.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Kia) skrev 2020-10-21 12:00:09 följande:

Han spelar fortnite och andra spel..Han skriker på sina vänner och de skriker väl på honom sen av att det blir så upptrissat. Skitjobbigt att bo i lägenhet..Han får spela. Han har fått spela jättemycket men det går inte att bo under samma tak med sånt spelande. Det räcker med 1h per dag..vem orkar lyssna på sånt helgmornar. Man kan titta på tv eller pyssla med annat.

Fortnite är inte för barn, varför tillåter ni en 9-åring att spela våldsspel?? Åldersgränsen är 12 och med tanke på att man skjuter varandra (utan blod) skulle jag inte ge det till en 12-åring heller.
  • LFF

1) Varför i hela helsike får barnet spela Fortnite?! Det är högre ålder på det. Det spelar ingen roll att "alla kompisar får ju spela". Det är fortfarande åldersgräns på det. Vi har klasskamrater till barnen som också får spela (dessa barn har äldre syskon som spelar) men våra 7-åringar förstår ändå att de inte får spela just för att de inte har åldern inne.

2) Stäng av datorns uppkoppling till internet under specifika tider så det inte går att spela.

3) Ha skärmfria dagar och håll fast vid skärmtid när han får sitta och spela.

Vad säger barnet förälder om detta att barnet sitter och skriker och spelar så mycket? Eller är det en "bra barnvakt" så man slipper engagera sig i barnet?
  • Anonym (Sjukt)

Detta låter helt sjukt tycker jag. Han får spela flera timmar varje vardag och i stort sett hela dagar på helgen och utöver det glo på mobilen i alla lägen. Här sätts inga skärmar på, inte ens tv:n, förrän på eftermiddagen på både vardag och helg. Vi umgås irl istället. Vår åttaåring får spela när vi lagar middag, både på vardag och helg. Det blir då ca 45 min per dag och självklart inget jävla gapande då. Han får INTE prioritera spel framför vänner irl. Det låter ju helsjukt som sagt. Pojkens föräldrar måste ta sitt föräldraansvar. Vad säger pappan om detta eller bryr han sig inte? Vad ser pappan för framtid för sin son om han gör honom spelberoende innan han ens fyllt 10. Jag ser ett liv i isolering, med depression och arbetslöshet som en eventuell framtid för ett barn som lever så. Hårda ord, men barn behöver få gränser satta av vuxna som vet vad som är bäst för dem.

• Mrs Moneybags

Jaha, ja Fortnite är förbjudet här hemma. Min son är 9 och är inte gammal nog för det spelet.

1 timme om dagen räcker verkligen. Dags för pappa att sätta ner foten. 
  • Miami

Nu tänker jag gå emot er lite som säger att man ska kapa skärmtiden... Det är säkert enkelt i vissa familjer men inte lika enkelt i andra... Jag har samma dilemma här hemma (minus skrikandet då), att min 9-åring inte är intresserad av något annat än att spela med kompisar. Jag kan dock se att han fått väldigt mycket mer vänner och sociala kontakter sedan han började spela. Tidigare hade han svårt med det sociala och hade få vänner... Nu är han kompis med massor av barn från skolan och det ger ju även effekt på skoldagarna. Så det är svårt det här, att bara ta datorn och byta lösen på wifiet... Då försvårar man ju även kontakterna med vännerna! Och nej, de får/kan inte leka irl i veckorna så lätt (många hemma förkylda nu tex). Skrikandet däremot måste det ju gå att få bukt med, har han hörlurar? Kolla om han kan ha högtalare istället, då hör man ju bättre vilken volym man pratar i. Säg till direkt när det börjar skrikas och ge konsekvens om det inte hjälper, stör väl grannarna också kan jag tänka och då är det ju oacceptabelt.

• Anonym (Göm strömsladden)

På kvällen tar pappan ur strömsladden från konsollen/ datorn och gömmet den. Skaffa en mobil utan Internet som han får ha under veckorna.

• Anonym (Kia)

Det är jättejobbigt att höra skrik och gap från eftermiddagen till kvällen. Jag står inte ut med det. Tycker det är hemskt. De är positivt med kompisar men det blir negativt att han skriker och blir så upptrissad att man mår dåligt av att vara inomhus. Sen dåligt samvete för man säger ifrån så därför de var skönt att höra från er andra. Ja får stå ut en timme per dag men de är max tycker ni? Man vet inte vad som är normalt

Vet ej varför han spelar spel med den åldersgränsen det är inte bra. Då kanske det finns en anledning.. de där spelet är väl uppbyggt så att man ska bli fast de kommer hela tiden nya saker att vänta på de tar aldrig slut..

• Anonym (Svar på tal)

En timme om dagen låter väldigt lagom men prata med pappan om att ta bort Fortnite. Du kan ju titta på YouTube efter trailers eller videos av folk som spelar så ser du innehållet. Enda anledningen att det är 12 års gräns är tydligen för att blodet inte sprutar när man skjuter någon, men själv anser jag att alla spel där man dödar människor borde ha högre ålder. Vill pojken vara social med sina vänner online finns bättre alternativ.

Svar på tråden Spelberoende barn?