• Anonym (Sparat)

Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...

Jag är sjukpensionär och får ut ca 11000/mån, där behåller jag 2000kr varje månad, resten sätts in på ett gemensamt konto.

Han tjänar 20-22000/mån och lägger in 15000 på vårat gemensamma konto.

Jag har sagt att jag kan inte lägga in mer, jag måste kunna köpa medeciner, läkarbesök, tandläkare, mobilaboneman, försäkring... Jag kan spara ytterst lite och jag hatar ligga på nollgränsen.

Om han jobbar över så får han de extrapengarna.

Jag började för 3 år sedan att sälja svamp när den säsongen var, och fick in lite pengar som jag inte rört, sålt varje år, och så började jag gå ut med ens hund 2-3 gg/månad och de pengarna har jag inte heller rört.

Nu visade det sig att min sambo som brukar vara sparsam hade satt nästan alla sina pengar på ett "stensäkert" aktiekort.... Som slog fel, på 3 veckor förlorade han mer än hälften av vad han hade. Jag hade sagt till honom att inte göra det, men kollegan på jobbet hade hållt på med detta i 15 år och det var så jäkla enkelt...

Nu kan vi ju inte åka någon stans, men det kommer hela tiden gliringar att "om vi hade kunnat åka så kan du ju bjuda, det är ju din tur".

För honom att få ihop samma summa som jag har kanske tar 5-6 månader, för mig skulle det ta 3-4 år.

Är det snålt av mig att säga att då fpr vi spara ihop till resan gemensamt, dessa pengarna är min trygghet.

• Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...
  • Kvittning
    Anonym (Sparat) skrev 2020-10-21 20:48:45 följande:

Jag är sjukpensionär och får ut ca 11000/mån, där behåller jag 2000kr varje månad, resten sätts in på ett gemensamt konto.

Han tjänar 20-22000/mån och lägger in 15000 på vårat gemensamma konto.

Jag har sagt att jag kan inte lägga in mer, jag måste kunna köpa medeciner, läkarbesök, tandläkare, mobilaboneman, försäkring... Jag kan spara ytterst lite och jag hatar ligga på nollgränsen.

Om han jobbar över så får han de extrapengarna.

Jag började för 3 år sedan att sälja svamp när den säsongen var, och fick in lite pengar som jag inte rört, sålt varje år, och så började jag gå ut med ens hund 2-3 gg/månad och de pengarna har jag inte heller rört.

Nu visade det sig att min sambo som brukar vara sparsam hade satt nästan alla sina pengar på ett "stensäkert" aktiekort.... Som slog fel, på 3 veckor förlorade han mer än hälften av vad han hade. Jag hade sagt till honom att inte göra det, men kollegan på jobbet hade hållt på med detta i 15 år och det var så jäkla enkelt...

Nu kan vi ju inte åka någon stans, men det kommer hela tiden gliringar att "om vi hade kunnat åka så kan du ju bjuda, det är ju din tur".

För honom att få ihop samma summa som jag har kanske tar 5-6 månader, för mig skulle det ta 3-4 år.

Är det snålt av mig att säga att då fpr vi spara ihop till resan gemensamt, dessa pengarna är min trygghet.

Om han har ut 20-22 000 i månaden och lägger in 15 000 på ert gemensamma så betyder det att han i snitt har 6 000 kr i månaden till sig själv. Samtidigt som du har 2 000 kr i månaden till dig plus det du får in på hundpromenad och svampplockning. Ingen aning om vad det kan ge men säg 1000 kr i månaden i snitt. 

I så fall så borde det inte vara så att han på 5-6 månader kan spara ihop vad som tar 3-4 år för dig utan snarare att han på 5-6 månader kan spara ihop vad som tar 10-12 månader för dig att spara ihop. 

Hur är det med att åka någonstans, är det han som pressar om att vilja åka och att du ska betala, eller är det du som uttryckt besvikelse över att inte kunna åka för att han gjort dumma aktieaffärer?

Om det är han som verkligen vill åka och inte kan acceptera att stanna hemma och vill att du ska betala så tycker jag det är fel. Men om det är så att det är du som uttrycker besvikelse över att inte kunna åka någonstans och han då kommenterar att ni skulle kunna det om du bjuder så tycker jag faktiskt att han har helt rätt.

Din sambo har inte särskilt hög lön och att stå för era resor blir ett rätt tungt ansvar med den inkomsten, kan det kanske vara så att du missat det bara för att du har ännu mindre pengar? 
  • Anonym (Svar på tal)

För det första ska han betala tillbaka DINA pengar som HAN spelat bort på aktier, det är lika riskfyllt som travet och en god jämförelse! Sedan kan HAN betala två tredjedelar av vad semestern kostar med tanke på att han tjänar dubbelt så mycket som dig. Eller så kan ni åka på separata semestrar!

• Anonym (Svar på tal)

Och aldrig mer gemensamma konton med den mannen!!

• Anonym (Ingen chans.)

Du ska inte ta ett öre av dina privata sparpengar.

Jag hade övervägt att dumpa denna karlslok om jag var du. Inte bara vill han beröva dig dina pengar, han är dessutom en ekonomisk idiot om han nappar på aktietips i fikarummet.

För övrigt är resor generellt rent trams. Om man som jag har några miljoner på kontot så kan man kanske unna sig en resa till Danmark vart femte år eller så. Om ens det.

Om man ska ha någon som helst chans att överleva den stundande samhällskollapsen så kommer man att behöva varenda krona.

• Anonym
    Anonym (Corona) skrev 2020-10-22 06:49:17 följande:
    Det är Corona-tider, ni ska inte resa någonstans:-P

Det är bra att du sparar. Man vet aldrig om man behöver några extra mediciner mm. Självklart ska du känna lite trygghet när du lagt undan en liten slant. Det är att ta ansvar att ha en mitten buffert.

Resa kan ni göra senare.
    Det går bra att resa nu också!
    Själv reser jag om en dryg månad, till en Kanarieö.
  • Anonym (.)

Jag förstår inte.
    Jag uppfattar det som att ni haft gemensam ekonomi där var och en har bidragit efter förmåga.
    Nu när han inte har samma höga förmåga säger du nej? Men du sa ja när han bidrog med mer?
    Är det korrekt uppfattat?

• Anonym (Y)
    Anonym (.) skrev 2020-10-22 11:28:47 följande:

Jag förstår inte.
    Jag uppfattar det som att ni haft gemensam ekonomi där var och en har bidragit efter förmåga.
    Nu när han inte har samma höga förmåga säger du nej? Men du sa ja när han bidrog med mer?
    Är det korrekt uppfattat?

Är man sjukpensionär så är det alldeles för stor skillnad i inkomst för att resonera som du verkar göra.. Är inte konstigt om hon säger nej när det tar så mkt längre tid att spara än honom. Tänk om de skiljs åt tex, då har hon inga egna pengar kvar. Menad han klarar sig utan problem.  
  • Anonym (.)
    Anonym (Y) skrev 2020-10-22 11:37:40 följande:
    Är man sjukpensionär så är det alldeles för stor skillnad i inkomst för att resonera som du verkar göra.. Är inte konstigt om hon säger nej när det tar så mkt längre tid att spara än honom. Tänk om de skiljs åt tex, då har hon inga egna pengar kvar. Menad han klarar sig utan problem.  
    Jag resonerar? Hallå, hur läser du?
    Läs igen och läs rätt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Y) skrev 2020-10-22 11:37:40 följande:
    Tänk om de skiljs åt tex, då har hon inga egna pengar kvar. Menad han klarar sig utan problem.  
    Tänk om, tänk om tänk om.
    Tänker man på alla om så kan man inte gå utomhus. För man kan få en asteroid i skallen, träffas av blixten, få en dödlig hjärtinfarkt eller vad som.

"Tänk om" är helt enkelt inte ett giltigt argument.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ingen chans.) skrev 2020-10-22 10:43:45 följande:

Du ska inte ta ett öre av dina privata sparpengar.

Jag hade övervägt att dumpa denna karlslok om jag var du. Inte bara vill han beröva dig dina pengar, han är dessutom en ekonomisk idiot om han nappar på aktietips i fikarummet.

För övrigt är resor generellt rent trams. Om man som jag har några miljoner på kontot så kan man kanske unna sig en resa till Danmark vart femte år eller så. Om ens det.

Om man ska ha någon som helst chans att överleva den stundande samhällskollapsen så kommer man att behöva varenda krona.

Hur ska ts överleva utan hans inkomst?
Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...