• Anonym (Sparat)

    Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...

    Jag är sjukpensionär och får ut ca 11000/mån, där behåller jag 2000kr varje månad, resten sätts in på ett gemensamt konto.

    Han tjänar 20-22000/mån och lägger in 15000 på vårat gemensamma konto.

    Jag har sagt att jag kan inte lägga in mer, jag måste kunna köpa medeciner, läkarbesök, tandläkare, mobilaboneman, försäkring... Jag kan spara ytterst lite och jag hatar ligga på nollgränsen.

    Om han jobbar över så får han de extrapengarna.

    Jag började för 3 år sedan att sälja svamp när den säsongen var, och fick in lite pengar som jag inte rört, sålt varje år, och så började jag gå ut med ens hund 2-3 gg/månad och de pengarna har jag inte heller rört.

    Nu visade det sig att min sambo som brukar vara sparsam hade satt nästan alla sina pengar på ett "stensäkert" aktiekort.... Som slog fel, på 3 veckor förlorade han mer än hälften av vad han hade. Jag hade sagt till honom att inte göra det, men kollegan på jobbet hade hållt på med detta i 15 år och det var så jäkla enkelt...

    Nu kan vi ju inte åka någon stans, men det kommer hela tiden gliringar att "om vi hade kunnat åka så kan du ju bjuda, det är ju din tur".

    För honom att få ihop samma summa som jag har kanske tar 5-6 månader, för mig skulle det ta 3-4 år.

    Är det snålt av mig att säga att då fpr vi spara ihop till resan gemensamt, dessa pengarna är min trygghet.

  • Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...
  • Anonym (Inez)
    Anonym (rzk) skrev 2020-10-22 12:56:49 följande:

    Det som är mest sorgligt med den här typen av trådar är att det alltid ska dyka upp såna här bedrövliga och missunsamma människor.

    Med det sagt, är jag benägen att hålla med de som tycker att en resa är en olämpig idé. Både på grund av pandemin och av ekonomiska skäl.


    För att man tycker att folk ska hålla sig till reglerna? Ts ska anmäla det hon tar sig för till f-kassan. Så säger reglerna.
  • smulpaj01

    Ni har 24000 till hyra och räkningar? Den summan borde även räcka till dina mediciner m.m? Bor ni väldigt dyrt eller har dyra bikar/andra utgifter?

    Tycker du borde få SPARA dina 2000 per månad utan att behöva röra dessa alls. Förlorade han hela sitt sparkapital på aktier? Förstår i så fall att han surar över det, men han får se det som läropengar och vara mer försiktig. Detta är ju inte på något sätt ditt fel.

    Resa kan ni ändå inte göra i nuläget, så innan det blir aktuellt har han säkert sparat ihop en del igen, så fundera inte mer på det just nu.

  • Anonym (Corona)
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-23 07:02:18 följande:

    För att man tycker att folk ska hålla sig till reglerna? Ts ska anmäla det hon tar sig för till f-kassan. Så säger reglerna.


    Du har ingen aning varför TS är sjukskriven. Därmed har du inte heller någon aning om vad som är tillåtet i hennes fall och vad som är förbjudet! Hon kan mycket väl ha blivit Rekommenderat att gå i skogen och plocka svamp och rasta hundar för skitpengar- man tjänar inte speciellt mycket. Skulle hon ha en verksamhet vid sidan om är en annan sak!

    Inez, jag tycker du är ..., låter det bli osagt men otrevlig Iaf
  • Anonym (rzk)
    Anonym (Inez) skrev 2020-10-23 07:02:18 följande:

    För att man tycker att folk ska hålla sig till reglerna? Ts ska anmäla det hon tar sig för till f-kassan. Så säger reglerna.


    Nåja, det var naturligtvis inte min poäng överhuvudtaget. Det förstår du säkert själv om du tänker efter.
  • Anonym
    Anonym (Alice) skrev 2020-10-22 21:40:07 följande:
    Bara för att man KAN, betyder det ju inte att man SKA. Har man någon form av vett i huvudet reser man inte under rådande pandemi. 

    Och vem vänder sig ens till ställen som Ving, Apollo eller TUI när de ska resa..? Vilket århundrade tror du att vi lever i? Känner ingen som är så uråldrig. 
    Nej, men om man KAN så är det många som gör det.
    Sen kan du gaffla om vett tills solen går upp i väster, det förändrar inte att vi är många som kommer resa i höst/vinter.

    Vem som vänder sig till Ving, Apollo ch TUI? Väldigt, väldigt många. Varje plan tar uppemot 200 passagerare och de har många, många avgångar varje vecka. Orkar inte räkna, det får du göra själv.

    Vi lever på 2000-talet om du tappat räkningen! 
    Alla åldrar åker charter, du har en dålit verklighetsuppfattning min vän.
  • Anonym (Victoria)
    Anonym skrev 2020-10-23 14:43:07 följande:
    Nej, men om man KAN så är det många som gör det.
    Sen kan du gaffla om vett tills solen går upp i väster, det förändrar inte att vi är många som kommer resa i höst/vinter.
    Och det är väl just därför den här pandemin kommer pågå betydligt längre än vad den behöver? För att folk som är ego inte kan tänka på något annat än vad de själva vill ha. 
  • Anonym
    Anonym (Victoria) skrev 2020-10-23 16:19:27 följande:
    Och det är väl just därför den här pandemin kommer pågå betydligt längre än vad den behöver? För att folk som är ego inte kan tänka på något annat än vad de själva vill ha. 
    Nej, det är inte därför.
    Lyssnade du ens på FHMs presskonferens i tisdags?
    Då sa Anders Tegnell att det är ok att resa så länge man följer alla restriktioner, både hemma, på flyget och på destinationen.

    Utöver det så är luften på flygplanen renare än någon annanstans än på sjukhus, på avdelningar där luften måste hållas så ren som möjligt. De har samma filtersystem, HEPA. Luften byts ut var 2-3:e minut och 99,97 av virus och bakterier filtreras bort.

    Sitt inte och skriv en massa som inte stämmer!
    Du har NOLL koll.
  • Trent
    Anonym skrev 2020-10-22 14:55:11 följande:

    Men lägg av. Gå in och kolla hos Ving, Apollo, TUI etc så får du se hur mycket resor som går och kommer gå!

    Själv åker jag söderut i december.

    Utan dåligt samvete.


    Coolt. Jag brukar slicka på all frukt som jag inte köper på affären. Vi är lika du och jag. Glada men korkade.
  • Anonym (Fila)

    Ingen av er har ju jättehög inkomst, så jag kan ju tycka att ni sätter in liks mycket på ert gemensamma konto eftersom ni inte har gemensam ekonomi. Det ska täcka era gemensamma utgifter och kanske även ett gemensamt sparande för utgifter som kanske är onödiga t ex gemensamma utgifter och restaurangbesök.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-10-23 16:19:27 följande:
    Och det är väl just därför den här pandemin kommer pågå betydligt längre än vad den behöver? För att folk som är ego inte kan tänka på något annat än vad de själva vill ha. 
    Den pågår snarare längre om folk inte smittas. Grejen med att hålla avstånd är att förlänga smittandet så alla inte blir sjuka samtidigt så att sjukvården belastas. om alla skulle bli sjuka och bilda antikroppar så skulle det gå över snabbare, viruset kommer dock alltid vara kvar som typ förkylning.
  • Anonym (CE)
    Anonym (Fila) skrev 2020-10-23 21:23:23 följande:

    Ingen av er har ju jättehög inkomst, så jag kan ju tycka att ni sätter in liks mycket på ert gemensamma konto eftersom ni inte har gemensam ekonomi. Det ska täcka era gemensamma utgifter och kanske även ett gemensamt sparande för utgifter som kanske är onödiga t ex gemensamma utgifter och restaurangbesök.


    Fast varför ska de sätta in lika mycket? Även om de båda har lite pengar är det ändå stor skillnad i inkomst procentuellt. Dessutom bor de dyrare än vad TS tycker är bra för deras ekonomi men sambon vill inte flytta till något billigare.

    TS. Håll hårt i dina sparade pengar. I din situation är det guld värt med en buffert i dagens samhälle. Och alla bör ha ett eget separat sparande om något händer i relationen så man inte står där helt utblottad.
  • Törstiga tuppen
    Anonym (CE) skrev 2020-10-25 15:37:18 följande:
    Fast varför ska de sätta in lika mycket? Även om de båda har lite pengar är det ändå stor skillnad i inkomst procentuellt. Dessutom bor de dyrare än vad TS tycker är bra för deras ekonomi men sambon vill inte flytta till något billigare.

    TS. Håll hårt i dina sparade pengar. I din situation är det guld värt med en buffert i dagens samhälle. Och alla bör ha ett eget separat sparande om något händer i relationen så man inte står där helt utblottad.
    Hur ska hon kunna flytta med 14000 på kontot? Eller är det mannen som skall slanta?
  • Anonym (Y)
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 15:48:12 följande:
    Hur ska hon kunna flytta med 14000 på kontot? Eller är det mannen som skall slanta?
    Jag flyttade en gång med ca 5000 på kontot. Det gick utmärkt 
  • Anonym (nja inte riktigt)
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 15:48:12 följande:
    Hur ska hon kunna flytta med 14000 på kontot? Eller är det mannen som skall slanta?
    Men hjälp, vad har du för referensramar egentligen? Jag har flyttat med 0 kronor på kontot, det går det med. 14000 är mycket pengar för en del.
  • Anonym (CE)
    Törstiga tuppen skrev 2020-10-25 15:48:12 följande:
    Hur ska hon kunna flytta med 14000 på kontot? Eller är det mannen som skall slanta?
    Det är ju en enorm skillnad på vad man kan göra för 0 resp. 14 000 kr. Och nej, jag menar inte att hon ska köpa en bostadsrätt för pengarna. Men man kan åtminstone köpa det mest nödvändiga.

    Det behöver ju inte ens handla om en separation utan att man är i behov av lite dyrare tandläkarbesök. Bara för sånt bör man ju ha en buffert för idag - tyvärr.
Svar på tråden Jag har toksparat i flerar år, nu vill han att jag ska betala en resa för oss...