• Anonym (PJ)

Ha flera banker?

Av någon anledning så vill jag använda flera banker! Känns bättre att dela upp pga olika villkor och räntor.

Jag har just nu lönekonto och bolån hos min bank. Har sedan sparkonto på annan bank och Avanza isk.

Har en tanke att öppna lönekonto på en annan bank och även sparkonto pga ränta. Men hur tror ni min bank med bolån ser på det om inte dom ser att lön kommer in? Jag kommer istället föra över matpengar dit istället från lönekontot.

Finns det flera som har flera banker för olika ändamål?

• Svar på tråden Ha flera banker?
  • BuoBä

Så länge du betalar på ditt lån som avtalat har inte de med det att göra. Ibland kan man förhandla sig till bättre ränta genom att använda flera tjänster på samma bank, men banken kan aldrig kräva det.

• Egon den stora

Det trodde jag dom flesta hade. Jag har ca 5 st och flyttar runt efter bästa villkor regelbundet.

• Anotherone

Det din bank skulle kunna göra är väl att ställa krav i samband med att lån ska läggas om till exempel.
    Men i det läget är det ju upp till dig att avgöra om du går med på kraven (tex att öka på sparande, använda lönekonto) eller om du helt sonika shoppar runt efter bättre ränta och flyttar ditt lån.
    För mig är det självklart att använda mig av de tjänster/produkter som jag uppfattar är bäst hos respektive aktör. Min "huvudbank" fyller inte alla behov helt enkelt.
    Det är sorgligt dock att många upplever det som så krångligt att byta bank, det ger inlåsningseffekter och onödigt höga kostnader för dem som ligger kvar år efter år.

• Anonym (PJ)

Tack för svar!

Jag tänkte dock ha ett sparande på isk samtidigt. Sen kommer jag använda deras kort och betala för det också. Men ha lönen på annan bank +sparkonto som ger ränta.

Förstår dock att banken kanske vill att man ska ha allt på samma bank för att ha koll på sina kunder. Dom gillar väl inte flera överföringar till o från banker.

• BuoBä
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-23 09:55:17 följande:

Tack för svar!

Jag tänkte dock ha ett sparande på isk samtidigt. Sen kommer jag använda deras kort och betala för det också. Men ha lönen på annan bank +sparkonto som ger ränta.

Förstår dock att banken kanske vill att man ska ha allt på samma bank för att ha koll på sina kunder. Dom gillar väl inte flera överföringar till o från banker.

De tjänar mer pengar på dig ju fler tjänster du utnyttjar. Det är främst det de bryr sig om.
  • Egon den stora
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-23 09:55:17 följande:

Tack för svar!

Det är inga problem. Det sitter ju ingen och kollar alla dina transaktioner.
  • Anotherone
    Egon den stora skrev 2020-10-23 10:26:24 följande:
    Det är inga problem. Det sitter ju ingen och kollar alla dina transaktioner.
    Det görs systematiska analyser av flödena så de har visst koll. Inte i detalj men övergripande. Handläggaren på din lokala bank kan ju snabbt konstatera att du inte har något regelbundet sparande där MEN samtidigt se att det sker ett utflöde automatiskt på 2000kr per månad till Avanza/Marginalen/LYSA eller vad för lösning du valt.
    Så den informationen har din bank, var så säker.
  • Anonym (PJ)
    Anotherone skrev 2020-10-23 10:41:32 följande:

Det görs systematiska analyser av flödena så de har visst koll. Inte i detalj men övergripande. Handläggaren på din lokala bank kan ju snabbt konstatera att du inte har något regelbundet sparande där MEN samtidigt se att det sker ett utflöde automatiskt på 2000kr per månad till Avanza/Marginalen/LYSA eller vad för lösning du valt.

Okej, så banken kanske ställer krav på mig? Kan det hända något med mitt bolån? För det är enbart mina pengar som jag vill överföra. Inte sambons som har sin lön på hennes bank
  • Anotherone
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-23 12:59:13 följande:
    Okej, så banken kanske ställer krav på mig? Kan det hända något med mitt bolån? För det är enbart mina pengar som jag vill överföra. Inte sambons som har sin lön på hennes bank
    De kan ju alltid säga att vi kan erbjuda dig den här och den här räntan men då vill vi att du startar ett sparande hos oss. Till exempel.
    Men det kan du ju bemöta om du har kollat runt lite innan och säga att det kommer inte att vara aktuellt. Eller då tackar jag för mig för jag har blivit erbjuden den här räntan hos banken xx.
  • Anonym (PJ)

Banken var väldigt snälla när vi fick bolån. Känner mig typ lite otrogen om jag öppnar lönekonto o sparkonto hos annan bank?

Men bryr sig bankerna om var lönen kommer in? Skatteverket ser min inkomst

• BuoBä
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-23 13:24:00 följande:

Banken var väldigt snälla när vi fick bolån. Känner mig typ lite otrogen om jag öppnar lönekonto o sparkonto hos annan bank?

Det är såklart det de vill. Trogna kunder är lönsamma kunder. Som konsument av bankernas tjänster är det bättre att vara medveten och plocka russinen ur kakan bland flera banker.
  • Anonym (PJ)

Så om jag har bolån och isk hos en bank. Men flyttar lönekontot till en annan bryr dom sig inte om?

• Egon den stora
    Anotherone skrev 2020-10-23 10:41:32 följande:

Jag har större flöde än dom flesta och det är ingen som ifrågasatt det. Dom vill gärna att man ska vara helkund eftersom dom tjänar mer på det, men då säger man bara att man börjar med lånet.
  • Egon den stora
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-23 16:05:08 följande:

Så om jag har bolån och isk hos en bank. Men flyttar lönekontot till en annan bryr dom sig inte om?

Nej. Likaså så kommer dom inte tacka dig för att du betalar för mycket för dina tjänster heller.
  • Egon den stora
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-23 13:24:00 följande:

Men bryr sig bankerna om var lönen kommer in? Skatteverket ser min inkomst

Dom gav dig lånet för att tjäna pengar på dig. Inte för att vara snälla. Det låter bara så i en förhandling.
  • Anonym (PJ)

Man får svara på frågor hur pengarna sätts in. Har man insättningar från lön på båda så får man nog svara på frågorna igen om ena banken inte får min lön. Sen om jag överför 2-3000 till den banken jag vill ha för köp så kanske dom undrar.

• Egon den stora
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-24 08:24:08 följande:

Man får svara på frågor hur pengarna sätts in. Har man insättningar från lön på båda så får man nog svara på frågorna igen om ena banken inte får min lön. Sen om jag överför 2-3000 till den banken jag vill ha för köp så kanske dom undrar.

Det är högst osannolikt. Skrev du på kontrakt att inte byta bank under tiden du har lån ?
  • Anonym (PJ)
    Egon den stora skrev 2020-10-24 08:29:08 följande:

Det är högst osannolikt. Skrev du på kontrakt att inte byta bank under tiden du har lån ?

Nej! Har ju bytt bank flera gånger o haft sparkonton på mängder av banker. Även Nordnet o avanza.

Men fick bolån förra året och har hållt mig till den banken+Avanza o sparkonto med ränta
  • Egon den stora
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-24 09:38:16 följande:

Nej! Har ju bytt bank flera gånger o haft sparkonton på mängder av banker. Även Nordnet o avanza.

Men fick bolån förra året och har hållt mig till den banken+Avanza o sparkonto med ränta

Då kan du byta som du vill.
  • jrockyracoon
    Anonym (PJ) skrev 2020-10-24 09:38:16 följande:

Om du inte har bundet banklån så kan du ju kika på möjligheten att byta bank även för ditt lån, eller del av ditt lån. Det brukar vara smidigt och ibland hittar man mindre ränta efter en enkel sökning på google. Har du stort lån kan du tjäna mycket pengar på att byta till en lägre ränta, även om skillnaden i ränta inte är jättestor.

Var de extra trevliga mot dig på banken så kan du se det som att de kanske försöker blåsa dig. Lita aldrig på bankfolk. De lever på att du ska bli lurad.
Svar på tråden Ha flera banker?