Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Orolig för barnens tillväxt...

Mitt barn låg två kurvor över på både vikt och längd fram till 3-4 års ålder.

Någonstans kring 1-2 så var vikten 2.5 kurvor över, medan längden låg på 2 kurvor över.

Sedan har både vikt och längd dalat och senaste kollen i skolan (någon gång på lågstadiet) så var längden på medelkurvan och vikten strax under medelkurvan.

Jag tror att det är normalt att dala för att sedan dra på i tonåren.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Hm) skrev 2020-10-23 17:09:07 följande:

Mitt barn låg två kurvor över på både vikt och längd fram till 3-4 års ålder.

Någonstans kring 1-2 så var vikten 2.5 kurvor över, medan längden låg på 2 kurvor över.

Sedan har både vikt och längd dalat och senaste kollen i skolan (någon gång på lågstadiet) så var längden på medelkurvan och vikten strax under medelkurvan.

Jag tror att det är normalt att dala för att sedan dra på i tonåren.

Varken BVC eller skolan har sagt något om det.

Jag vet inte om man kollar kurvor i trean, så jag vet inte vilken kurva barnet ligger på nu eller om man kan ta ner egna kurvor och själv lägga in data?

Om någon vet hur man gör så kan ni lägga in (snart) 10 år, längd 145 cm, vikt 30 kg.

Födelselängd var 55 cm och vikten var 4.6kg (om man måste ha med den datan i kurvan?).
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bvc) skrev 2020-10-23 17:18:58 följande:

Tillväxtkurva för flicka resp pojke (5-18 år)

www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-5-18ar-flicka.pdf

www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-5-18ar-pojke.pdf

Wow, kul! Tack!

Oavsett vad resultatet blir, så är iaf inte jag orolig. Jag vet att mitt barn äter, sover och rör sig som en ska.

Däremot låter det logiskt att sakta in lite, för att sedan gasa på i tonåren.

Första åren växte barnet typ 10-12 cm/år. Så kan man ju inte fortsätta att göra efter 4-5 års ålder, då blir man ju en giraff!

Men jag ska kolla datan där. Tack för länkarna.

Förlåt om jag spånade iväg och kapade tråden. Jag kilar igen.

Trevlig helg!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Då) skrev 2020-10-23 18:18:13 följande:

När vi skulle lussa i 4:an mättes alla och jag var då 1,41 lång. Så 1,45 låter inte kort. 2 år senare hade jag vuxit 2dm.

Skulle ju lämna tråden, men vill bara tillägga att jag inte är orolig. Ingen har sagt att det skulle vara något avvikande och jag upplever barnet som lika lång som övriga i klassen och lika i kroppen som övriga.

Finns några som är påtagligt längre men även några som är påtaglig kortare. Likaså finns det både magrare och kraftigare barn. Men på ett ungefär så ser alla lika ut. Precis som hos oss vuxna.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Skolhälsan) skrev 2020-11-03 03:01:14 följande:

Självfallet menar jag inte att barnen krymper... ett bättre ord är väl dalat (alltså sjunkit på tillväxtkurvan). Normalt sett följer längd och vikt varandra går den ena neråt eller uppåt på kurvan följer den andra efter. När längden dalar på kurvan utan att föregås av att viktkurvan dalat är det ett observandum om att längden evt bör utredas.

Om både längd och vikt är en eller två kurvor över mittenkurvan och sedan dalar både längd och viktkurvan samtidigt och når mittenkurvan samtidigt - är det normalt då?

Är det också normalt om längdkurvan stannar på mittenkurvan även om viktkurvan går lite under normalkurvan?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Skolhälsan) skrev 2020-11-03 22:46:25 följande:

Man kan aldrig säga att något är normalt endast utifrån det du skriver men som jag skrev är det ett stort observandum om längdkurvan avtar/dalar men inte viktkurvan. De brukar följa varandra.

Dock är det inte ovanligt att längden minskar efter att viktkurvan minskat/dalat. Då är det oftast inte en fråga om tillväxtprognosen på längden utan i så fall snarare en problematik kring energiintag kontra energiförbrukning.

Längden och vikten kan vara på olika kurvor utan att det är något avvikande. Huvudsaken är att de följer sin respektive kurva någorlunda. BVC har en del indikationer på när kontakt ska tas med barnläkare. Ex om ett spädbarn dalar en hel kurva på två månader.

Så hör man aldrig något från BVC eller skolhälsan ang. kurvorna, så är allt normalt?

Om ens barn äter, sover och rör sig som man ska, samt är jämnlång och jämnsmal med jämnåriga, så är det lugnt?
Svar på tråden Orolig för barnens tillväxt...