• Anonym (TS)

Orolig för barnens tillväxt...

Har två syskonbarn som är väldigt korta.

De är 13 år och 7 år och ett huvud kortare och mer än sina klasskamrater.

När man tittar på längdkurvan från nyfödd tills idag så har den äldsta normal tillväxt och följer sin kurva till 3 år. Sen dippar det neråt. Från medellängd på kurvan till att ligga under det understa sträcket.

3 år - Medellängd

6 år - Lägsta strecket

12 år - Under lägsta strecket

Den yngre har medel fram till 2 år. Sedan har det doppat. Nu vid 7 år ligger hen på strecket längst ner.

Vikten går åt andra hållet. De är inte tjocka eller överviktiga, men liksom kompakta. Vikten går istället uppåt i samma takt som längden går ner och ligger ovanför medel.

Vad betyder detta?

Kan detta gå till sig i puberteten?

• Svar på tråden Orolig för barnens tillväxt...
  • terfje

Ta upp det med ditt syskon att du tänkt på det och undra om det finns kontakt med vården. Jag tycker det verkar lite underligt att det ska vara sådan skillnad i längd tillväxten så det kan ha hormonell påverkan.

Bara spontant vad jag tänker.

• Anonym (Bvc)

Nej det låter varken bra eller normalt, men det måste väl bvc ha reagerat på ändå? Finns det något annat med barnen som tyder på att något inte står rätt till?

• Anonym (Hm)

Mitt barn låg två kurvor över på både vikt och längd fram till 3-4 års ålder.

Någonstans kring 1-2 så var vikten 2.5 kurvor över, medan längden låg på 2 kurvor över.

Sedan har både vikt och längd dalat och senaste kollen i skolan (någon gång på lågstadiet) så var längden på medelkurvan och vikten strax under medelkurvan.

Jag tror att det är normalt att dala för att sedan dra på i tonåren.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Hm) skrev 2020-10-23 17:09:07 följande:

Mitt barn låg två kurvor över på både vikt och längd fram till 3-4 års ålder.

Någonstans kring 1-2 så var vikten 2.5 kurvor över, medan längden låg på 2 kurvor över.

Sedan har både vikt och längd dalat och senaste kollen i skolan (någon gång på lågstadiet) så var längden på medelkurvan och vikten strax under medelkurvan.

Jag tror att det är normalt att dala för att sedan dra på i tonåren.

Varken BVC eller skolan har sagt något om det.

Jag vet inte om man kollar kurvor i trean, så jag vet inte vilken kurva barnet ligger på nu eller om man kan ta ner egna kurvor och själv lägga in data?

Om någon vet hur man gör så kan ni lägga in (snart) 10 år, längd 145 cm, vikt 30 kg.

Födelselängd var 55 cm och vikten var 4.6kg (om man måste ha med den datan i kurvan?).
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Bvc) skrev 2020-10-23 17:18:58 följande:

Tillväxtkurva för flicka resp pojke (5-18 år)

www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-5-18ar-flicka.pdf

www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-5-18ar-pojke.pdf

Wow, kul! Tack!

Oavsett vad resultatet blir, så är iaf inte jag orolig. Jag vet att mitt barn äter, sover och rör sig som en ska.

Däremot låter det logiskt att sakta in lite, för att sedan gasa på i tonåren.

Första åren växte barnet typ 10-12 cm/år. Så kan man ju inte fortsätta att göra efter 4-5 års ålder, då blir man ju en giraff!

Men jag ska kolla datan där. Tack för länkarna.

Förlåt om jag spånade iväg och kapade tråden. Jag kilar igen.

Trevlig helg!
  • Anonym (Då)
    Anonym (Hm) skrev 2020-10-23 17:13:46 följande:
    Varken BVC eller skolan har sagt något om det.
    Jag vet inte om man kollar kurvor i trean, så jag vet inte vilken kurva barnet ligger på nu eller om man kan ta ner egna kurvor och själv lägga in data?

Om någon vet hur man gör så kan ni lägga in (snart) 10 år, längd 145 cm, vikt 30 kg.
    Födelselängd var 55 cm och vikten var 4.6kg (om man måste ha med den datan i kurvan?).

När vi skulle lussa i 4:an mättes alla och jag var då 1,41 lång. Så 1,45 låter inte kort. 2 år senare hade jag vuxit 2dm.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Då) skrev 2020-10-23 18:18:13 följande:

När vi skulle lussa i 4:an mättes alla och jag var då 1,41 lång. Så 1,45 låter inte kort. 2 år senare hade jag vuxit 2dm.

Skulle ju lämna tråden, men vill bara tillägga att jag inte är orolig. Ingen har sagt att det skulle vara något avvikande och jag upplever barnet som lika lång som övriga i klassen och lika i kroppen som övriga.

Finns några som är påtagligt längre men även några som är påtaglig kortare. Likaså finns det både magrare och kraftigare barn. Men på ett ungefär så ser alla lika ut. Precis som hos oss vuxna.
  • Anonym (TS)
    terfje skrev 2020-10-23 16:16:30 följande:

Ta upp det med ditt syskon att du tänkt på det och undra om det finns kontakt med vården. Jag tycker det verkar lite underligt att det ska vara sådan skillnad i längd tillväxten så det kan ha hormonell påverkan.

Bara spontant vad jag tänker.

Det är vi båda som funderar. Hon är också orolig. BVC har inte sagt något. Sista besök på BVC var 5 år och då syntes det inte så mycket på kurvan än. Däremot tog en läkare upp det vid ett annat besök den äldre var 10 år. Sa att enligt kurvan kommer hen inte växa till beräknad längd om det fortsätter likadant. Men hördes inget mer om det. Kurvan fortsätter dala.
    Anonym (Bvc) skrev 2020-10-23 17:18:58 följande:

Tillväxtkurva för flicka resp pojke (5-18 år)

www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-5-18ar-flicka.pdf

www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-5-18ar-pojke.pdf

Enligt de kurvor som är i BVCs bok ligger de normalt fram tills 3 år. Alltså precis på medellinjen. Då har de följt strecket ganska exakt. Vid tre år går det "fågelvägen" till lägsta strecket mellan 3-6 år och 6-13 år "fågelvägen" till under strecket.
  • Anonym (Skolhälsan)

Är din syster orolig så kan hon ta kontakt med skolsköterskan. Bland annat för en extra uppföljning men även en diskussion kring om det är oroande.

Det som låter mest oroande i din text är inte längden i sig utan att längden minskat medans vikten inte dalat.

• Anonym (A)

Kan vara läge att boka in tid hos barnläkare. Dalar tillväxtkurvan kraftigt brukar man följa upp det. 

Hur långa är barnens föräldrar?

• cosinus

Det låter konstigt att inte bvc/skolhälsovård reagerat.

Jag som har små och lätta barn har fått dessa extrakollade på längd och vikt ett antal ggr under deras skolgång utan att ens efterfråga det. På olika skolor.

Senast var väl här i höstas, 12-åringen kom hem och upplyste om att han och en annan blivit utplockade och mätta/vägda. Syrran bara himlade med ögonen och svara typ. Yep så är det när man är en plutt - och sen rabblade hon alla gånger hon fått extra kontroller

• Anonym (A)

Speciellt för det äldre barnet är det bråttom. Skulle det röra sig om tillväxthormonbrist behöver man sätta in åtgärder snart, annars får de ingen effekt.

Har en son som har låg tillväxthormonsproduktion, dock inte uttalad brist. Han hade halkat ner mot -3-kurvan när han var 6 år, men har med hjälp av tillväxthormon nu kommit upp till -1,5. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (A) skrev 2020-11-01 20:47:59 följande:
    Kan vara läge att boka in tid hos barnläkare. Dalar tillväxtkurvan kraftigt brukar man följa upp det. 

Hur långa är barnens föräldrar?
    Det tycker jag med
  • Anonym (TS)
    Anonym (Skolhälsan) skrev 2020-11-01 20:41:00 följande:

Är din syster orolig så kan hon ta kontakt med skolsköterskan. Bland annat för en extra uppföljning men även en diskussion kring om det är oroande.

Det som låter mest oroande i din text är inte längden i sig utan att längden minskat medans vikten inte dalat.

Längden har inte minskar.

Men den äldsta har växt 13cm mellan 3 till 6 år och 35cm mellan 6-12 år. Om hen skulle följt sin kurva skulle siffrorna varit 23 cm från 3-6år respektive 42cm mellan 6-12 år. Enligt qin kurva borde hen vara 17 cm länge i dagsläget än vad hen är.

För andra barnet är det siffrorna ungefär desamma. Dock har vikten skjutit i höjden sista året. Från normalkurva till två streck över.
  • Anonym (Skolhälsan)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-02 20:49:29 följande:

Men den äldsta har växt 13cm mellan 3 till 6 år och 35cm mellan 6-12 år. Om hen skulle följt sin kurva skulle siffrorna varit 23 cm från 3-6år respektive 42cm mellan 6-12 år. Enligt qin kurva borde hen vara 17 cm länge i dagsläget än vad hen är.

För andra barnet är det siffrorna ungefär desamma. Dock har vikten skjutit i höjden sista året. Från normalkurva till två streck över.

Självfallet menar jag inte att barnen krymper... ett bättre ord är väl dalat (alltså sjunkit på tillväxtkurvan). Normalt sett följer längd och vikt varandra går den ena neråt eller uppåt på kurvan följer den andra efter. När längden dalar på kurvan utan att föregås av att viktkurvan dalat är det ett observandum om att längden evt bör utredas.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Skolhälsan) skrev 2020-11-03 03:01:14 följande:

Självfallet menar jag inte att barnen krymper... ett bättre ord är väl dalat (alltså sjunkit på tillväxtkurvan). Normalt sett följer längd och vikt varandra går den ena neråt eller uppåt på kurvan följer den andra efter. När längden dalar på kurvan utan att föregås av att viktkurvan dalat är det ett observandum om att längden evt bör utredas.

Om både längd och vikt är en eller två kurvor över mittenkurvan och sedan dalar både längd och viktkurvan samtidigt och når mittenkurvan samtidigt - är det normalt då?

Är det också normalt om längdkurvan stannar på mittenkurvan även om viktkurvan går lite under normalkurvan?
  • cosinus
    Anonym (TS) skrev 2020-11-02 20:49:29 följande:

Kollade på tillväxtkurvorna från den här länken:
    www.tillvaxtkurvor.se/normalkurvor.html (tog killarnas kurva eftersom jag inte vet kön)

Tillväxten från 3-6 år verkar ju extremt låg för den äldsta med 13 cm på de tre åren. Även om du ligger på -2 kurvan i längd förväntas du öka 19 cm på den tiden. Ligger man på normalkurvan är den förväntade tillväxten 24 cm.

Däremot är tillväxten på 35 cm 6-12 år riktigt bra. En kille på normalkurvan ska öka från 118 cm till 152 vilket är 34 cm. Även om du är kille och ligger på +2 kurvan så förväntas du öka 37 cm (128->165) och på -1 kurvan så är den förväntade tillväxten 32 cm.

Jag hittar ingen som förväntas öka 42 cm på de 6-åren mellan 6 till 12 år.

Jag skulle tolka dina siffror och de kurvor jag hittar som att barnet hade en djäkligt taskig tillväxt mellan 3 och 6 år men att det sen borde stabiliserats och kanske t o m tagits igen en del.

En annan intressant aspekt är ju om det äldre barnet börjar närma sig puberteten. För i den åldern så kan ju de som växer sent vara pyttesmå länge jämfört med sina kompisar. Mina barn som alltid varit minst i klassen har helt plötsligt som 12-13-åringar inte varit det längre. För de har växt ganska tidigt, 2 år senare har de såklart varit minst igen.
  • Anonym (Skolhälsan)
    Anonym (Hm) skrev 2020-11-03 09:25:48 följande:

Om både längd och vikt är en eller två kurvor över mittenkurvan och sedan dalar både längd och viktkurvan samtidigt och når mittenkurvan samtidigt - är det normalt då?

Är det också normalt om längdkurvan stannar på mittenkurvan även om viktkurvan går lite under normalkurvan?

Man kan aldrig säga att något är normalt endast utifrån det du skriver men som jag skrev är det ett stort observandum om längdkurvan avtar/dalar men inte viktkurvan. De brukar följa varandra.

Dock är det inte ovanligt att längden minskar efter att viktkurvan minskat/dalat. Då är det oftast inte en fråga om tillväxtprognosen på längden utan i så fall snarare en problematik kring energiintag kontra energiförbrukning.

Längden och vikten kan vara på olika kurvor utan att det är något avvikande. Huvudsaken är att de följer sin respektive kurva någorlunda. BVC har en del indikationer på när kontakt ska tas med barnläkare. Ex om ett spädbarn dalar en hel kurva på två månader.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Skolhälsan) skrev 2020-11-03 22:46:25 följande:

Man kan aldrig säga att något är normalt endast utifrån det du skriver men som jag skrev är det ett stort observandum om längdkurvan avtar/dalar men inte viktkurvan. De brukar följa varandra.

Dock är det inte ovanligt att längden minskar efter att viktkurvan minskat/dalat. Då är det oftast inte en fråga om tillväxtprognosen på längden utan i så fall snarare en problematik kring energiintag kontra energiförbrukning.

Längden och vikten kan vara på olika kurvor utan att det är något avvikande. Huvudsaken är att de följer sin respektive kurva någorlunda. BVC har en del indikationer på när kontakt ska tas med barnläkare. Ex om ett spädbarn dalar en hel kurva på två månader.

Så hör man aldrig något från BVC eller skolhälsan ang. kurvorna, så är allt normalt?

Om ens barn äter, sover och rör sig som man ska, samt är jämnlång och jämnsmal med jämnåriga, så är det lugnt?
Svar på tråden Orolig för barnens tillväxt...