Anonym (TS) skrev 2020-11-02 20:49:29 följande:
Längden har inte minskar.
Men den äldsta har växt 13cm mellan 3 till 6 år och 35cm mellan 6-12 år. Om hen skulle följt sin kurva skulle siffrorna varit 23 cm från 3-6år respektive 42cm mellan 6-12 år. Enligt qin kurva borde hen vara 17 cm länge i dagsläget än vad hen är.
För andra barnet är det siffrorna ungefär desamma. Dock har vikten skjutit i höjden sista året. Från normalkurva till två streck över.
Kollade på tillväxtkurvorna från den här länken:
www.tillvaxtkurvor.se/normalkurvor.html (tog killarnas kurva eftersom jag inte vet kön)
Tillväxten från 3-6 år verkar ju extremt låg för den äldsta med 13 cm på de tre åren. Även om du ligger på -2 kurvan i längd förväntas du öka 19 cm på den tiden. Ligger man på normalkurvan är den förväntade tillväxten 24 cm.
Däremot är tillväxten på 35 cm 6-12 år riktigt bra. En kille på normalkurvan ska öka från 118 cm till 152 vilket är 34 cm. Även om du är kille och ligger på +2 kurvan så förväntas du öka 37 cm (128->165) och på -1 kurvan så är den förväntade tillväxten 32 cm.
Jag hittar ingen som förväntas öka 42 cm på de 6-åren mellan 6 till 12 år.
Jag skulle tolka dina siffror och de kurvor jag hittar som att barnet hade en djäkligt taskig tillväxt mellan 3 och 6 år men att det sen borde stabiliserats och kanske t o m tagits igen en del.
En annan intressant aspekt är ju om det äldre barnet börjar närma sig puberteten. För i den åldern så kan ju de som växer sent vara pyttesmå länge jämfört med sina kompisar. Mina barn som alltid varit minst i klassen har helt plötsligt som 12-13-åringar inte varit det längre. För de har växt ganska tidigt, 2 år senare har de såklart varit minst igen.