Planerar bröllop - ska det vara såhär? (börjat tvivla)
Hej!
Jag och min man2be har varit ihop i 9 år, vi har bott ihop i 8 år och äger gemensam villa, husdjur, bilar, båt ect. Vi har alltid haft en "enkel" relation och har sällan behövt jobba på vårt förhållande, så som man hör att många andra får göra. Det har kommit naturligt för oss att ha vardagsromantik, dejta ect. Sexet har alltid varit bra och vi har väldigt kul ihop. Låter ju bra?!
Min sambo friade 2018 och detta var inte ett planerat frieri, alltså jag visste ingenting och blev både överraskad och glad. Efteråt trodde jag att vi skulle börja planera bröllop men INGET hände. Jag tog upp ämnet gång på gång men fick höra att vi behövde spara mer pengar, att det inte var bråttom ect.
Någonstans här började relationen gå utför. Vi slutade mer eller mindre att ha sex (har det i skrivande stund typ 1 gång var 4:e månad) och vi började bråka och tjafsa mer och mer om allt möjligt. Jag har gång på gång ifrågasatt varför vi inte gifter oss och han har hävdat att han verkligen vill detta, att han inte har kalla fötter ect men att det känns som att vi redan är gifta. Efter ett rejält gräl där jag sa att jag börjat ifrågasätta vår relation så började vi äntligen planera bröllop. Vi skulle gift oss i år men fick ställa in pga pandemin. Vi har även gått igenom flera familjetragedier som tärt på vår hälsa och på vår relation.
Nu har vi tagit ett nytag men jag är inte glad. Jag upplever att hela grejen mest är krånglig. Min sambo är återigen rätt oengagerad och ibland funderar jag på om vi lever mer som vänner än som ett par? Vi jobbar, sköter huset, dör i soffan framför tvn på kvällarna och sedan börjar det om. Jag vet att han älskar mig och att jag älskar honom men jag känner mig ändå så himla besviken. Tjafs om allt möjligt avlöser varandra och jag minns inte sist som vi t ex tungkysstes. Har inte haft sex på typ 4-5 månader och pratar mer om problem på jobbet än om oss och om framtiden. Jag har hittills fått sköta allt avseende bröllopet, han säger att han är engagerad men visar det överhuvudtaget inte med handling.
Jag har drömt om den här dagen hela mitt 35-åriga liv men det känns inte som jag trodde det skulle göra. Jag såg framför mig hur passionen skulle flöda mellan oss och hur vi skulle gå på stan och pröva tårtor och titta på blommor men så är definitivt inte verkligheten. Jag tvivlar på vad han vill (och får höra att det är löjligt av mig) och värre; jag tvivlar på vad jag själv vill iom att detta inte alls är vad jag har drömt om. Känns som vi lever som två pensionärer med separata liv, jag gillar inte hans familj och vänner och han gillar inte mina. Jag vill planera och drömma och han vill prata om sitt jäkla jobb och spela tv-spel. Vår tidigare så enkla relation känns plötsligt som allt annat än enkel och jag längtar efter hur det var innan han friade.
Är det fler än jag som känner/känt så här inför ett bröllop? Eller är jag ensam om att uppleva detta medan alla andra springer runt i rosa bröllopsbubblor och är galet lyckliga och förväntansfulla?