• S23

Igångsatt pga förlossningsrädsla?

Vad är anledningen till din rädsla? Jag undrar genuint inte för att döma. Jag tänker att igpngsättning medför sådana risker som jag inte skulle vara villig att ta. För mig skulle snitt vara det självklara då. Jag ser helt enkelt alldeles för mycket risker för framförallt barnet vid igpngsättning.

Ditt första barn ligger under snittet så att få pga storlek lär nog tyvärr vara kört

• S23

Vad är anledningen till din rädsla? Jag undrar genuint inte för att döma. Jag tänker att igpngsättning medför sådana risker som jag inte skulle vara villig att ta. För mig skulle snitt vara det självklara då. Jag ser helt enkelt alldeles för mycket risker för framförallt barnet vid igpngsättning.

Ditt första barn ligger under snittet så att få pga storlek lär nog tyvärr vara kört

• S23

Ser nu att du inte gick full tid med första. Men med normal tillväxt sista veckorna så hade barnet fortfarande legat inom det genomsnittliga

• S23
    Pigall skrev 2020-10-24 22:11:31 följande:

Vet inte varför hela mitt förra meddelande kom med längst upp på mitt senaste svar.

Okej! Jag tänker ju att just själva igångsättningen vid första barnet kan ha varit en del i problematiken. Utan att veta mer om bakgrunden hade jag för allt i världen försölt undvika just igångsättining (speciellt om du även tittar på statistiken). Jag hoppas naturligtvis att det löser sig till det bästa för dig.

ATt ligga fullt öppen i fyra timmar är mot all evidensbaserad vård och om du orkar anmäla detta tycker jag att du ska göra det

• S23
    Pigall skrev 2020-10-24 22:54:35 följande:

Tack för ditt stöd. Ja, igångsättningen var definitivt en del av problematiken vilket jag är fullt medveten om och skräms av. Skulle jag sättas igång en andra gång skulle minimalt (om ens något) dropp användas och man hoppas att jag ska få igång ett eget värkarbete. Jag väljer absolut inte igångsättning lättvindigt eller med någon romantiserad bild. Dock finns det ett gäng andra bakomliggande komplikationer och rädslor som jag inte orkar prata om som gör att det är det bästa alternativet i mitt fall. Mina värden kan övervakas bättre, EDA kan sättas i tid och förhoppningsvis övervakas och de kan vara redo med blodtransfusion om jag skulle behöva.

Ja, nu i efterhand inser jag att jag kanske borde ha dragit det vidare men i stunden ville jag bara glömma bort hela förlossningen och låsa in de minnena i ett litet rum. Det funkade ju alldeles utmärkt tills det var dags att föda igen:( ...

Då är du också beredd på ett akut snitt? Jag tänker att om du blir igångsatt så tidigt så är risken ganska stor att du inte får igång ett eget värkarbete. Vad är din önskan i det läget? Att forstkrida vaginalt med läkemedel eller avbryta för snitt?
  • S23
    fjanten skrev 2020-10-25 05:55:33 följande:

Kom ihåg att risken minskar kraftigt vid igångsättning om du dels fött vaginalt tidigare - i synnerhet om du kunnat föda vaginqlt efter igångsättning tidigare. Så risken att det inte skulle gå för TS är lägre än för en 'vanlig' omföderska.

Bra poängterat.
Svar på tråden Igångsatt pga förlossningsrädsla?