• fjanten

Igångsatt pga förlossningsrädsla?

Fick beviljat andra och tredje graviditeten. Med första skulle jag ha blivit igångsatt i 38+2, men då p.g.a. hennes storlek, hade blivit 39+6 annars. Dock drog det igång av sig självt i 37+0.

Trean var också beviljad av humanitära skäl. Skulle ha blivit i 39+något, men eftersom man såg att han var ca 50 % större än snittet vid första tillväxtultraljudet satte man igång mig i 37+6 (han kom ut på 4,8 kg då).

Denna gång är det inte ens något 'tjorv' om att det ska vara av humanitära skäl. De kommer sätta igång mig i 37+0 så barnet hinner bli så o-stor som möjligt.

Observera dock att både tvåan och trean som sagt beviljades p.g.a. rädsla - och det hade blivit först vid BF om det inte vore för storlek.

Kan f.ö. säga att min igångsättning var toppen EDAn funkar inte på mig, men att ha lustgasen från start - underbart! Det tog ca 6 timmar efter att de tagit hinnorna. Hade värkstimulerande ca 4 av timmarna - och de värkstimulerade värkarna var INGET mot hur vidriga mina naturliga annars är, så det var MED RÅGE min bästa förlossning.

Önskar dig lycka till!

• fjanten
    S23 skrev 2020-10-25 05:31:26 följande:

Då är du också beredd på ett akut snitt? Jag tänker att om du blir igångsatt så tidigt så är risken ganska stor att du inte får igång ett eget värkarbete. Vad är din önskan i det läget? Att forstkrida vaginalt med läkemedel eller avbryta för snitt?

Kom ihåg att risken minskar kraftigt vid igångsättning om du dels fött vaginalt tidigare - i synnerhet om du kunnat föda vaginqlt efter igångsättning tidigare. Så risken att det inte skulle gå för TS är lägre än för en 'vanlig' omföderska.
  • fjanten
    Pigall skrev 2020-10-25 10:34:35 följande:

Precis, på mitt första samtal var jag livrädd för en till igångsättning men de menade på att jag nu tillhörde den minst riskfyllda gruppen för igångsättning, dvs. att jag tidigare genomgått en igångsättning innan bf och fött vaginalt. Förhoppningen från deras sida är då att jag ska kunna få igång ett eget värkarbete med väldigt lite hjälp. Men akut snitt är ju alltid en risk och det oroar mig. Helt ärligt finns det liksom inga bra scenarion i mitt huvud just nu. Det är bara svart. En tidig och välplanerad igångsättning är dock det som känns minst läskigt. Fast även det kommer vara hemskt. Började gråta igår för jag var tvungen att ringa in till förlossningen pga onda sammandragningar och hörde deras telefonsvarsmeddelande. Bokade om ett besök till mvc förra veckan för att jag bara inte orkade (visste dock att bebis mådde bra). Vet verkligen inte hur jag ska hantera det här.

Jag förstår dig. Här var jag inne på snitt-spåret efter första förlossningen, men man hade bestämt sig för att inte bevilja snitt av humanitära skäl här. Så det blev planerad igångsättning som beviljades. Nu, efter två som startat spontant, och en igångsättning, tycker jag att igångsättning är det absolut bästa sättet att föda på. Denna (fjärde graviditeten) är den enda jag inte gått omkring som med ett åskmoln ovanför huvudet p.g.a. rädsla... Hoppas du får en riktigt bra förlossning! Tror nog andra blir bättre än första, alldeles oavsett när det blir.
  • fjanten
    Pigall skrev 2020-10-25 19:45:50 följande:

Minns du i vilken vecka du sattes igång? Hoppas att jag får en lika positiv upplevelse som du.

37+6, men då var han ju som sagt nästan 5 kg. Hade blivit nästan vid BF annars.
Svar på tråden Igångsatt pga förlossningsrädsla?