• Anonym (.....)

    Muntlig förhandling

    Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?

    Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte

  • Svar på tråden Muntlig förhandling
  • Anonym (eee)

    Vad man pratar om? Just det du skriver - det din stämningsansökan handlar om. Eftersom du inte anger några detaljer om just ert fall så går det inte att säga så mycket. Du kanske behöver förtydliga din fråga lite så att vi bättre kan svara Glad

    Juristerna kommer försöka se om det finns någon liten ljusning att komma överens och gör det inte det, så går det vidare till huvudförhandling senare. Men jag utgår från att din advokat har förklarat för dig hur man gör på ett sånt möte. 

  • Anonvm

    Precis som namnet antyder så är det en förberedelse inför huvudförhandlingen, rättens ordförande reder ut med varje part i målet om de står fast vid sina yrkanden och ber de om en kortfattad motivation till varför.

    Rättens ordförande kollar också om det finns möjligheter att nå en lösning i samförstånd mellan parterna, och på så vis undvika huvudförhandling.

    När det gäller stämning ang barns vårdnad och boende så fattar rätten ofta även ett interimistiskt (tillfälligt) beslut som gäller fram till huvudförhandlingen. 
    Det krävs dock vanligtvis väldigt mycket för att ändra vårdnaden om barnen interimistiskt, men boendet är vanligt att det regleras.

    Men att du uttrycker dig att du har "sökt ensam vårdnad" och behöver fråga här vad en muntlig förberedelse innebär säger mig att du inte har ett juridiskt ombud som driver denna process.
    Du bör ha ett juridiskt ombud som för din talan.

  • Anonym (Q)

    Rätten vill naturligtvis att du lägger fram din anmodan, förklarar varför du ansökt om ensam vårdnad, vilka grunder du anser dig ha för det, varför den andra parten är en olämplig förälder osv och om det finns något som helst bevis för det du säger, eller om det bara är ord mot ord.

    De kommer att prata med motparten och höra hans (?) sida av saken och i slutänden gör de en bedömning av vad som är rimligt och sant, hur ett beslut skulle påverka barnen. Med tanke på barnens ålder finns en möjlighet för dem att också göra sig hörda, de får uttala sig i frågan och deras svar kommer att väga tungt med tanke på deras ålder.

    Grunden i lagen är att barn har rätt till båda sina föräldrar, det ska extremt mycket till i olämplighet innan de dömer till enskild vårdnad.

    Får man fråga varför du ansökt om enskild vårdnad förresten?

  • Anonym (.....)

    Jag har ett ombud.jag söker för att barnens far är våldsam,var det mot mig och mot nuvarande.dricker såpass vid umgänge med barnen att han smäller av,vilket i sin tur leder till att får min son ett ep anfall,finns de ingen som kan ge han anfallssprutan.han har fått anmälningar om psykisk misshandel på barnen från skolan.han har blockerat mig så jag kan inte nå han då han anser vi kan kommunicera via barnen,vilket jag absolut inte godtar.där är kortfattat mina anledningar till att jag söker vårdnaden,sen att han inte skriver under papper för pass och fyl underlättar inte

  • Anonvm
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 08:26:18 följande:

    Jag har ett ombud.jag söker för att barnens far är våldsam,var det mot mig och mot nuvarande.dricker såpass vid umgänge med barnen att han smäller av,vilket i sin tur leder till att får min son ett ep anfall,finns de ingen som kan ge han anfallssprutan.han har fått anmälningar om psykisk misshandel på barnen från skolan.han har blockerat mig så jag kan inte nå han då han anser vi kan kommunicera via barnen,vilket jag absolut inte godtar.där är kortfattat mina anledningar till att jag söker vårdnaden,sen att han inte skriver under papper för pass och fyl underlättar inte


    Du söker ingenting, det som nu sker är att du driver ett mål i tingsrätten, du har lämnat in en stämning där du yrkar på att bli tilldömd enskild vårdnad av barnen.

    Eftersom barnen är så pass gamla som 13 o 15 så kommer deras egna ord o viljor få stort genomslag i beslutet.

    Det beteende du beskriver är givetvis inget som talar för att det skulle finnas goda förutsättningar för fortsatt gemensam vårdnad och ett delat boende.
    Jag har dock så pass mycket livserfarenhet i allmänhet, och erfarenhet av just dessa frågor i synnerhet, att jag inser att detta är ditt perspektiv, din version av verkligheten.
    Det är dock fullt möjligt att allt du påstår är sant o riktigt, frågan är hur mycket av det som går att bevisa. Här kommer barnens perspektiv in...

    Om det du skriver stämmer så tror jag du har goda chanser att få ett beslut i enighet med ditt yrkande på enskild vårdnad. Är faderns drickande i den omfattning som du beskriver finns även chans/risk att du får hela boendet o fadern bara visst dagumgänge.
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-10-25 08:56:14 följande:

    Finns det yrkanden om umgänge och boende också?


    Ja d finns de.dom bor och går skola här,jag och fadern är boende i 2 olika kommuner,dom har varit hos han varannan helg
  • Anonym (.....)
    Anonvm skrev 2020-10-25 09:34:12 följande:

    Du söker ingenting, det som nu sker är att du driver ett mål i tingsrätten, du har lämnat in en stämning där du yrkar på att bli tilldömd enskild vårdnad av barnen.

    Eftersom barnen är så pass gamla som 13 o 15 så kommer deras egna ord o viljor få stort genomslag i beslutet.

    Det beteende du beskriver är givetvis inget som talar för att det skulle finnas goda förutsättningar för fortsatt gemensam vårdnad och ett delat boende.

    Jag har dock så pass mycket livserfarenhet i allmänhet, och erfarenhet av just dessa frågor i synnerhet, att jag inser att detta är ditt perspektiv, din version av verkligheten.

    Det är dock fullt möjligt att allt du påstår är sant o riktigt, frågan är hur mycket av det som går att bevisa. Här kommer barnens perspektiv in...

    Om det du skriver stämmer så tror jag du har goda chanser att få ett beslut i enighet med ditt yrkande på enskild vårdnad. Är faderns drickande i den omfattning som du beskriver finns även chans/risk att du får hela boendet o fadern bara visst dagumgänge.


    Allt finns skriftligt och anmält,barnen vill bo med mig och detta är även deras önskan.dock vill dom ha umgänge med sin far om det är under sunda förhållanden
  • Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2020-10-25 10:09:29 följande:
    Ja d finns de.dom bor och går skola här,jag och fadern är boende i 2 olika kommuner,dom har varit hos han varannan helg
    Finns det idag något av familjerätt eller domstol fastställt umgängesschema?

    Har någon av er yrkat på ett fastställt umgänge?

    Finns det någon utredning från familjerätten på begäran av domstolen?

    Vi en muntlig förhandling kommer era yrkanden gås igenom. Ni får berätta vad ni vill och varför. Därefter kommer domarna se om det gå att hitta en överenskommelse som ni båda kan acceptera. Eventuellt kommer domaren sätta rätt stor press på er båda.

    Går inte det kommer ni med största sannolikhet bli skickade till familjerätten. När den delen är klar, om några månader, blir det sen huvudförhandling.

    Funder mycket på vad som är viktigt för dig och vad du kan diskutera.

    Skulle du t ex kunna acceptera GV men med ett fastställt umgängesschema?
    Om du får EV vad skulle du kunna acceptera vad gäller umgänge?
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2020-10-25 10:37:25 följande:

    Finns det idag något av familjerätt eller domstol fastställt umgängesschema?

    Har någon av er yrkat på ett fastställt umgänge?

    Finns det någon utredning från familjerätten på begäran av domstolen?

    Vi en muntlig förhandling kommer era yrkanden gås igenom. Ni får berätta vad ni vill och varför. Därefter kommer domarna se om det gå att hitta en överenskommelse som ni båda kan acceptera. Eventuellt kommer domaren sätta rätt stor press på er båda.

    Går inte det kommer ni med största sannolikhet bli skickade till familjerätten. När den delen är klar, om några månader, blir det sen huvudförhandling.

    Funder mycket på vad som är viktigt för dig och vad du kan diskutera.

    Skulle du t ex kunna acceptera GV men med ett fastställt umgängesschema?

    Om du får EV vad skulle du kunna acceptera vad gäller umgänge?


    Vi har inget skriftligt på umgänget,han ville ha dom 2 heler i månaden för att han ville ha ett eget liv åxå.vårdnad,boende och umgänge är det saken gäller

    Enda utredning som finns är snabbupplysningarna som domaren begärt in från familjerätten.nej jag vill nu ha ensam vårdnad då vi sen 2016 legat i diverse tvister.i hans svaromål på stämningen har han skrivit att han vill inte ha med mig att göra för han anser barnen är så stora så vi kan ta det via dom.men det tänker jag inte..vad menar du med att domaren kommer sätta stor press på oss?han har inget ombud,men det har jag.tom soc har i sina utredningar skrivit att han inte har förmåga bemöta barnen,detta utifrån den psykiska misshandel skolan gjorde vad gäller sms han skriver åt barnen.dottern har uttryckligt sagt hon vill ta en pause från han för att hon vill inte börja må sämre igen
Svar på tråden Muntlig förhandling