Muntlig förhandling
Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?
Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte
Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?
Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte
Låt oss säga att han inte sköter det han blivit ålagd göra nu under 3 månader,boende och vårdnadsutredning ansåg dom inre nödvändigt göra.men sköter han sig inte nu är det då anledning fortsätta till huvudförhandling och sen med historiken ,riskbeteende alkohol och våld i nära relation bla,om vi inte når en överenskommelse och jag vill gå vidare med vårdnadsfrågan,visst borde den rimligtvis hamna på mig?dock vill inte barnen riktigt träffa han,men ska försöka pusha dom och försöka.
Ta detta med ditt ombud. Ombudet har bättre koll på vad som sas på förhandlingen, läget mm.
För gärna lite dagbok om vad som händer, tider när han besöker, när han skrev på för pass mm. Kan vara bra att ha som underlag till nästa förhandling.
Hej.barnens pappa har fått en prövoperiod till i januari för att kunna påvisa samarbetet fungerar.han vart förordnad att skriva på både för pass och id kort men har nu mailat upp till tinget att han tänker inte skriva under för pass.med motivationen att jag kommer ta barnen och flytta utomlands!har aldrig varit utomlands och varför jag vill ha dessa klara är för att jag och min nuvarande sambo ska gifta oss.när det sen blir någolunda normalt ute i världen så vill vi såklart kunna ta med alla 4 barn på vår bröllopsresa.någon som har nån koll på hur tingsrätten ser på hans vägran då det i protokollet står han ska skriva under dessa?
Eftersom han redan vägrar följa era överenskommelser, som han lovat domaren, så ligger det verkligen inte bra till för hans del. Enda anledningen att inte skriva under är antagligen just för att ni ska gifta er utomlands.
Fortsätt skriv ner allt, även barnens kommentarer om att de inte vill umgås med honom.
Ni får vänta med passet och se vad som händer. Det kan ju bli så att du får enskild vårdnad och då löser det sig, eller så kanske ni måste sikta på att gifta er i Sverige. Men ju mer exet bråkar desto "bättre" för dig i en ny förhandling.
Hej.barnens pappa har fått en prövoperiod till i januari för att kunna påvisa samarbetet fungerar.han vart förordnad att skriva på både för pass och id kort men har nu mailat upp till tinget att han tänker inte skriva under för pass.med motivationen att jag kommer ta barnen och flytta utomlands!har aldrig varit utomlands och varför jag vill ha dessa klara är för att jag och min nuvarande sambo ska gifta oss.när det sen blir någolunda normalt ute i världen så vill vi såklart kunna ta med alla 4 barn på vår bröllopsresa.någon som har nån koll på hur tingsrätten ser på hans vägran då det i protokollet står han ska skriva under dessa?
Hej.tack för råd.jag samarbetar,på alla plan.jag har bemött han sakligt och med vårdat språk,visst får man bita sig i tungan,men ser ingen fördel med att sjunka till hans nivå heller.
Att inte skriva på är verkligen att gräva sin egen grav. Är det inte bråttom med pass bör du nog avvakta lite så att han sjunker djupare av egen kraft. Försök också samarbeta skriftligt med honom om t ex julumgänge, skolavslutningar, vård odyl. Mest för att han inte ska samarbeta och på det sättet straffa ut sig.
När sen prövoperioden är slut kommer det vara tydligt att han inte kan eller vill samarbeta och då minskar hans möjlighet att få vårdnad drastiskt.
Var dock inte tjatig, dryg, arg, elak eller likande.. Ge konkreta förslag och avvakta sen hans svar eller ickesvar.
Att behöva sitta och vänta,både veckpr och månader på få papper i retur som behöver skrivas under av båda vh är rätt långsamt,all den tid som går åt till att vänta.och varför gör han det?jo bara för att han kan.sitta och maila tingsrätten att pass ska han inte skriva under för att han säger jag kommer flytta till utlandet med barnen,är bara en ruskigt dålig ursäkt för att dra ut på det!sen när han dessutom fått till sig att dessa ska skrivas under.jag kan ju åka,är barnen han förstör för och självklart vill jag och min sambo ha dom me när resan nu blir av.nä man blir mörkrädd,inget som gynnar han.men när ska tinget förstå?fler muntliga förhandlingar kommer inte leda till nå bättre resultat
Att behöva sitta och vänta,både veckpr och månader på få papper i retur som behöver skrivas under av båda vh är rätt långsamt,all den tid som går åt till att vänta.och varför gör han det?jo bara för att han kan.sitta och maila tingsrätten att pass ska han inte skriva under för att han säger jag kommer flytta till utlandet med barnen,är bara en ruskigt dålig ursäkt för att dra ut på det!sen när han dessutom fått till sig att dessa ska skrivas under.jag kan ju åka,är barnen han förstör för och självklart vill jag och min sambo ha dom me när resan nu blir av.nä man blir mörkrädd,inget som gynnar han.men när ska tinget förstå?fler muntliga förhandlingar kommer inte leda till nå bättre resultat