• Madida

    Hur ska vi hantera värmen?

    Behöver lite hjälp att tänka

    Vi bor i en villa där vi för tillfället bara använder sovrummen på bottenvåningen. Men är sugna på att möblera om och ha vårt (föräldrarnas) sovrum på övervåningen. Där kan vi få ett riktigt stort sovrum. Problemet är att det är ganska varmt där uppe. På sommaren är det olidligt varmt. Vi värmer i nuläget upp huset med en luftvärmepump och den gör att bottenvåningen får en behaglig temperatur.

    Men, hur ska vi göra för att få lagom temp där uppe. Mannen menar att tvärdrag (vid behov) och en takfläkt kommer fixa det. Men jag är tveksam.

    Och jag vill inte lägga ner allt jobb med tapetsering, målning, flytt av möbler o.s.v för att sen i sommar inse att vi svettas ihjäl och inte kan vara där uppe.

    Heller inte jättesugen på att fixa en AC eller liknande.

    Någon som har förslag på en lösning till detta I-landsproblem


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Hur ska vi hantera värmen?
  • Aniiee

    Din man har rätt. Tvärdrag och en takfläkt gör massor. Och att på somrarna göra rätt med fönster och gardiner osv.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Trippelmamma76

    Håller med dig. Om solen ligger på och värmer upp räcker det inte med fläkt och tvärdrag (ibland står ju luften stilla och det blir inget drag, och fläkten hjälper till viss del men får ju inte ner temperaturen). Tänker att ni behöver en riktig AC eller en luftvärmepump där i så fall.

  • Mortiscia80

    Och på dagtid ska man absolut inte öppna och vädra, för då släpper man in den varma luften! Det är först när uteluften är svalare som man ska öppna, och då med korsdrag.

    Persienner för fönstren om dagtid är ett måste, helst mörkläggningsgardiner, och en rejäl fläkt, gärna en sådan med inbyggd nedkylning.

  • nnnnnnnn

    här är bra tips och nr 5 ger mer effekt än många tror! Kan göra flera graders skillnad. Vill man inte hänga lakan för fönsterna så kan man såklart blöta ner gardinerna, om man har tunnare gardiner som är långa och går att hänga framför hela fönstret.


    1. Stäng ute solen

    Dra ner persiennerna och dra för gardinerna under dagen, så stänger du ute solens hetta. Se till att stänga alla fönster så snart solen når ditt hus och behåll dem fortsatt stängda under den varmaste delen av dagen. Vänta sedan med att öppna fönstren till det är tillräckligt svalt att ha dem öppna hela natten.


    2. Häng för lakan

    Solfilm på fönstren, markiser i aluminium och solisolerade gardiner ger ännu bättre skydd mot solens värme. Du kan också hänga ljusa lakan för fönstren om de vanliga persiennerna inte räcker till.


    Dra för gardinerna under dagen och sov med öppna fönster under natten.
    Dra för gardinerna under dagen och sov med öppna fönster under natten. Foto: Shutterstock
    3. Öppna upp

    Sov alltid med öppet fönster. Välj de som är strategiskt bäst placerade så att den svalare luften börjar blåsa in redan på kvällen. Se till att ha alla innerdörrar öppna under dagen, till och med garderobsdörrar och köksluckor, det gör att dagshettan inte lagras och att ditt går snabbare att få svalt på kvällen.


    4. Fixa korsdrag

    Korsdrag med start tidigt på morgonen kan fungera bra. Se till att persiennerna på södersidan är nere och öppna sedan två fönster i var ände av bostaden. En liten glipa räcker.


    Korsdrag med start tidigt på morgonen kan fungera bra.
    Korsdrag med start tidigt på morgonen kan fungera bra. Foto: Istock
    5. Blöt ner ett lakan

    Om det ändå inte räcker att öppna fönstren, prova att spreja ett lakan med kallt vatten. Häng det sedan för ett öppet fönster, så kommer vinden som passerar in genom att fönstret att kylas ner.


    6. Köp fläktar

    Luftkonditionering känns kanske lite överdrivet på våra breddgrader. Satsa istället på en takfläkt eller en vanlig bordsfläkt och placera den så att den får upp den svalare luften från golvet och blåser varm luft upp mot taket. Men det är ingen idé att lämna en fläkt på i ett rum där ingen vistas, då blir rummet faktiskt bara varmare.


    Gör som den här bebisen - svalka dig vid fläkten om det blir för varmt hemma.
    Gör som den här bebisen - svalka dig vid fläkten om det blir för varmt hemma. Foto: Istock
    7. Fixa bra luftcirkulation

    Om du bor i lägenhet är det bra att använda två olika sorters fläktar för att få bra luftcirkulation. Placera en frånluftsfläkt i närheten av ett fönster och en annan, fram- och-tillbakagående fläkt, nära ett andra fönster så att ny, kall vind kommer in. Ett sådant fläktsamarbete fungerar dock bara när temperaturen är lägre utomhus än inomhus, det vill säga nattetid eller molniga dagar.


    LÄS MER: Så lätt slipper du fästingar: På både människor och djur


    8. Fyll skål med is

    Ordna luftkonditionering på egen hand. Fyll en grund skål med mycket is. Ställ skålen framför fläkten och dra igång den; i takt med att isen avdunstar, kommer luften i rummet att kylas ner.


    Fyll en grund skål med mycket is och ställ en fläkt framför.
    Fyll en grund skål med mycket is och ställ en fläkt framför. Foto: Shutterstock
    9. Stäng av datorn

    Stäng av alla värmekällor i bostaden. Använd inte spisen eller den vanliga ugnen, ät en sallad istället eller använd mikrovågsugnen om du vill äta något varmt. Stäng av datorn när du inte använder den och låt inte tv:n stå på i värmealstrande stand-by-läge.


    10. Duscha kallt

     Undvik all form av varmt vatten och ånga. Duscha inte varmt, diska inte och vänta med att tvätta och laga mat tills det mörknat. Kolla också att packningarna runt ugn, diskmaskin och tvättmaskin är i gott skick så att ingen värme slipper ut.


     


    www.expressen.se/leva-och-bo/10-basta-knepen-for-att-fa-det-svalare-hemma/

  • Madida

    Tack för alla tips!

    Jag vill verkligen göra denna ommöblering då det kommer innebära att vi får ett sovrum som är drygt 22kvm stort. Känns underbart!

    Jag är väldigt temperaturkänslig när det gäller just sovrum. Jag vill sova svalt och mörkt. Är det för varmt kan jag omöjligt sova.

    Mörkläggningsrullgardiner har vi där. Och dessa är alltid nerrullade på dagarna under sommaren, även om vi i princip inte använder övervåningen i nuläget.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Tow2Mater

    Prova sov med öppna fönster på nedervåningen före ni tror ni kan göra det på övervåningen om det ska vara ett alternativ; ibland kan högljudda syrsor, bussar, skällande hundar, skrikande fiskmåsar etc (allt beroenda på var man bor) störa mer än man tror.

  • Trippelmamma76

    Tänk på att ni kan behöva nät för fönstren för mygg om ni ska sova med dem öppna (och att ni inte heller har småbarn eller husdjur som kan trilla ut förstås om ni lämnar fönster öppna). Det går inte heller att ha öppet när det regnar. Jag skulle absolut valt att investera i någon riktig anläggning för att kyla rummet om det hade inneburit att jag fick en våning till. Husmorstips i all ära, men det blir ett väldans jobb att hålla på med hela tiden.

  • Madida
    Tow2Mater skrev 2020-10-25 16:51:51 följande:

    Prova sov med öppna fönster på nedervåningen före ni tror ni kan göra det på övervåningen om det ska vara ett alternativ; ibland kan högljudda syrsor, bussar, skällande hundar, skrikande fiskmåsar etc (allt beroenda på var man bor) störa mer än man tror.


    Tack för tipset! Vi brukar sova med hela balkongdörren öppen på sommaren, utan problem Vi bor i ett lugnt villakvarter på en återvändsgata så här är väldigt sällan ljud som stör.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Aniiee
    Trippelmamma76 skrev 2020-10-25 18:48:14 följande:

    Tänk på att ni kan behöva nät för fönstren för mygg om ni ska sova med dem öppna (och att ni inte heller har småbarn eller husdjur som kan trilla ut förstås om ni lämnar fönster öppna). Det går inte heller att ha öppet när det regnar. Jag skulle absolut valt att investera i någon riktig anläggning för att kyla rummet om det hade inneburit att jag fick en våning till. Husmorstips i all ära, men det blir ett väldans jobb att hålla på med hela tiden.


    Klart man kan ha fönstren öppna när det regnar. Beror ju på hur vinden ligger....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Madida
    Trippelmamma76 skrev 2020-10-25 18:48:14 följande:

    Tänk på att ni kan behöva nät för fönstren för mygg om ni ska sova med dem öppna (och att ni inte heller har småbarn eller husdjur som kan trilla ut förstås om ni lämnar fönster öppna). Det går inte heller att ha öppet när det regnar. Jag skulle absolut valt att investera i någon riktig anläggning för att kyla rummet om det hade inneburit att jag fick en våning till. Husmorstips i all ära, men det blir ett väldans jobb att hålla på med hela tiden.


    Känner jag mig själv rätt så kommer jag börja med alla de bra tips jag fått här. Kanske håller jag ut i en sommar. Men sommaren därpå har jag tappat orken och investerar i en riktig anläggning
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
Svar på tråden Hur ska vi hantera värmen?