• Anonym (Hmm)

    Läkare som särskriver och stavar fel

    Jag har minst en gång varit med om att läkare särskrivit och stavat fel i min journal. Hur är det ens möjligt att bli läkare när man inte kan en sådan grundläggande sak som att skriva och stava rätt?

    Ställs det inte högre krav på att bli läkare nu för tiden?!

    Man blir mörkrädd...

  • Svar på tråden Läkare som särskriver och stavar fel
  • Anonym (??)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-26 08:31:36 följande:

    Jag har minst en gång varit med om att läkare särskrivit och stavat fel i min journal. Hur är det ens möjligt att bli läkare när man inte kan en sådan grundläggande sak som att skriva och stava rätt?

    Ställs det inte högre krav på att bli läkare nu för tiden?!

    Man blir mörkrädd...


    trist, men de bör väl ha stavningskontroll på sina datorer, som alla andra? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (??) skrev 2020-10-26 08:34:39 följande:

    trist, men de bör väl ha stavningskontroll på sina datorer, som alla andra? 


    Tydligen inte. Men det ska väl inte ens behövas?!
  • Anonym (T)

    Man kan tro att läkare ska ha koll på allt. Men så är det inte. De behöver bara få godkänt på sina kurser. Vet en läkare som festade sig igenom hela skolan och fortsate livet ut. Samtidigt som han jobbade.. Finns gott om ointelligenta läkare. 

  • Anonym (-)

    Så länge min läkare kan sin sak, så skiter jag högaktningsfullt i hur språket är, om personen går hela vägen i postkodmotteriet eller kan de 500 första decimalerna i pi utantill.

  • Anonym (-)

    Värre är det med lärare som särskriver, uttalar ordet egentligen -egenkligen- eller ordet äntligen -änkligen-.

    En sån lärare har mitt barn. Dvs en lärare som klarat sin lärarutbildning men totalt missat sin egen skolgång och de basala kunskaperna.

  • Anonym (Sekr)

    Det är inte läkaren som skriver utan en sekreterare (oftast). Läkaren talar in ett diktat som sedan sekreteraren skriver ut. F ö har väldigt många läkare utländsk härkomst, vilket är ytterligare förklaring till brister i svenska språket.

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (T) skrev 2020-10-26 09:02:21 följande:

    Man kan tro att läkare ska ha koll på allt. Men så är det inte. De behöver bara få godkänt på sina kurser. Vet en läkare som festade sig igenom hela skolan och fortsate livet ut. Samtidigt som han jobbade.. Finns gott om ointelligenta läkare. 


    Mig veterligen krävs det höga betyg för att bli läkare?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (-) skrev 2020-10-26 09:03:19 följande:

    Så länge min läkare kan sin sak, så skiter jag högaktningsfullt i hur språket är, om personen går hela vägen i postkodmotteriet eller kan de 500 första decimalerna i pi utantill.


    Kan tillägga att senaste läkaren som särskrev och stavade fel, gav mig fel diagnos.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (-) skrev 2020-10-26 09:05:01 följande:

    Värre är det med lärare som särskriver, uttalar ordet egentligen -egenkligen- eller ordet äntligen -änkligen-.

    En sån lärare har mitt barn. Dvs en lärare som klarat sin lärarutbildning men totalt missat sin egen skolgång och de basala kunskaperna.


    Krävs dock inte lika mycket att bli lärare som att bli läkare...
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Sekr) skrev 2020-10-26 09:19:44 följande:

    Det är inte läkaren som skriver utan en sekreterare (oftast). Läkaren talar in ett diktat som sedan sekreteraren skriver ut. F ö har väldigt många läkare utländsk härkomst, vilket är ytterligare förklaring till brister i svenska språket.


    Tro mig, det var LÄKAREN som skrev jounalen. Han skrev under med sitt namn.

    Att de har utländsk härkomst ursäktar inte att de särskriver och stavar fel. Det ska vara samma krav för alla, oavsett om de är utländska eller svenska.
Svar på tråden Läkare som särskriver och stavar fel