• staceyocean

Min mans dåliga ekonomi påverkar vår relation

Hej,

Jag är i 40-års åldern och gift med en man som är 15 år äldre än mig. Han är frånskild med två barn i sena tonåren. Barnen är hos oss varannan vecka. Vi bor i den hyresrätt min man tidigare bodde i med din exfru. Till saken hör att vi har väldigt olika ekonomi. Jag är målmedveten och flitig, har ett stort sparkapital på flera hundra tusen med ett lånelöfte hos banken för en bostad. Min man har inget sparat och har två betalningsanmärkningar han fått det senaste året. Mitt mål är att äga mitt boende men med dagens priser är det omöjligt för mig att köpa en lägenhet för oss alla. Att vi inte heller kan flytta genom att byta vårt boende idag beror ju på situationen med hans betalningsanmärkningar. Min man har inga övriga skulder utan endast mycket dåligt omdöme och är slarvig. Nu känner jag att jag inte står ut i relationen längre, att jag inte kan se vidare från det faktum att vårt boende är låst. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill skiljas och kan inte se vidare från problemantiken och slöseriet med att bo i en hyresrätt. Vill gärna höra era tankar och synpunkter. Har du kanske erfarenhet av en liknande situation?

• Svar på tråden Min mans dåliga ekonomi påverkar vår relation
  • Anonym (Äktenskapsförord)

Hoppas ni har äktenskapsförord annars blir hälften av dina tillgångar hans om ni skiljer er.

• staceyocean

Det har vi! Men frågan är hur jag går vidare i relationen, eller är det dags att bryta?

• lostandfound
    staceyocean skrev 2020-10-26 23:09:48 följande:

Det har vi! Men frågan är hur jag går vidare i relationen, eller är det dags att bryta?

Det kan endast du avgöra. Du är ju medveten om att det är omöjligt för honom att byta upp sig eller köpa något ihop med dig med tanke på hans betalningsanmärkningar. Så antingen får du finna dig i att ni får bo i hans hyresrätt tills han fått ordning på sin ekonomi, eller så får du lämna. Om du kan finna dig i din nuvarande bostadssituation är endast något du kan avgöra. Men om du kan finna dig i den så bör ni i vilket fall prata om er situation och lägga upp en hållbar ekonomiskt plan där din man kan komma ikapp sig. Om han inte är villig att satsa på en sådan plan låter det som att ni är för olika.
  • Anonym (R)

Köp en mindre bostadsrätt, typ en 2a, själv, och så bor din man hos dig när det inte är barnvecka? Så kan du bo hos honom när det är det.

• Anonym (skildavägar)
    staceyocean skrev 2020-10-26 22:04:06 följande:

Jag har flera gånger tagit upp att jag vill skiljas och kan inte se vidare från problemantiken och slöseriet med att bo i en hyresrätt.

Om du vill skiljas enbart baserat på att ni bor i en hyresrätt så har ni nog inte mycket till framtid oavsett boende.
  • Anonym (Ultima)

Tar man upp att man vill skiljas så gör man väl det, allt annat är ju bara att tortera sin partner i en osund relation? Att hålla det över huvudet på någon i tid och otid.

Ta ett beslut människa och stå för det.

• Lione81

Särbo är inte aktuellt?

Ekonomi är många förhållandes stora bov!

Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt

• Anonym (??)
    staceyocean skrev 2020-10-26 23:09:48 följande:

Du skrev att du vill skiljas i TS? Nu är du inte säker? 
  • momjanet

Du kan ta kontrollen över hans ekonomi.
    Alla har inte förmågan att vara ekonomiska. Det är faktiskt som alla annan kunskap, vissa är bra på en del saker, andra är bra på helt andra saker. Alla är inte ekonomiska hur mycket de än försöker.

Hans ekonomi är delvis ditt ansvar därför att du påverkas starkt av det. Ta kontrollen över den, med hans medverkan så klart. Sköt den åt honom, med hans insyn. Lägg upp en budget och en långsiktig plan och se till att den hålls.

Jag vet flera i min umgängeskrets som har det så.
    Grejen är att det idag anses som fullständigt självklart att alla ska kunna handskas med ekonomin. Alla ska kunna spara hundratusentals kronor osv. Samtidigt tittar vi på program som lyxfällan och förfäras vilka idioter det finns. Det finns ekonomiska "analfabeter" och det bästa man kan göra för dem är att ta kontrollen över deras egen ekonomi och låta de vara bra på det de är bra på istället.

• Horeb

Varför skilsmässa? Du måste väl ha känt till min mans historia och hans karaktär? När man gifter sig frågar alltid prästen om man vill älska sin partner i nöd och i lust. Om du vet med dig att du svarat ja så får du visa att du menar det. Men om frågan istället var så länge du har lust hamnar förstås saken i ett helt annat ljus. Blir så trött på dagens människor som inte menar vad man säger. Ett löfte är ingenting värt längre. Min åsikt gör säkert folk upprörda men det skiter jag i. Skulle du hitta någon ny man som du verkligen känner att du älskar ska du veta att sannolikheten att det äktenskapet ska fungera är sämre än 50%. En dag kanske han säger att han vill skiljas för att ni "har vuxit ifrån varandra" eller att "ni hindrar varandra att växa och utvecklas som individer" eller något annan tramsig anledning. Egentligen vill han bara hitta någon ny för han har tröttnat. Så som man tröttnar på en ny fin bil. Det kan vara en passionerad upplevelse i början men sedan vill man ju har en modernare bil, annan färg eller bara uppleva nybilsdoften... Bli inte förvånad om du blir sviken (fast i de flesta fall är det dock kvinnan som ansöker om skilsmässa). Nä. Ni har säkert mycket att jobba på och det kräver hårt arbete som tar tid. Men att ha en trogen partner som faktiskt älskar en är värt oerhört mycket. Mitt tips? Stanna kvar och ta fajten. Det kan leda till något fantastiskt.
    /Mose

• elalaroné

Jag hade lämnat för ekonomin säger en hel del om personen. Han har levt loppan och inte kämpat för sina pengar som en normal människa måste göra med sparande och prioriteringar. Väldigt osexigt.
    Du kommer påverkas av hur din partner hanterar sin ekonomi, precis samma sak som att du kommer påverkas om din partner älskar eller hatar träning. Vi är så, särskilt kvinnor, anpassar oss efter mannen.
    När han säger att han vill 'slå på' extra stort på nyårsfesten och bränner flera tusen, är det inte lätt att behöva vara en 'tjat-kärring' och säga att då har vi inte råd med nästa hyra?!
    Jag gjorde ett misstag men man lär ju sig av alla relationer att jag äter en rätt strikt kost för att hålla mitt sockermissbruk nere men min partner vägrade stötta mig. Tog mig flera år innan jag insåg att det var dålig stil av honom. Hade jag varit alkolist hade han inte tagit bort spriten tror jag knappt. "Inte mitt problem! var hans standardkommentar, jaha men det BLIR ditt jävla problem när jag vantrivs i relationen!
    Lämna! Älskar folk som har koll på pengar, ink. mig själv, det är livet! Låt inte en man ta livet ifrån dig, lever hellre ensam med mina vänner och barn :)

Svar på tråden Min mans dåliga ekonomi påverkar vår relation