Min mans dåliga ekonomi påverkar vår relation
Hej,
Jag är i 40-års åldern och gift med en man som är 15 år äldre än mig. Han är frånskild med två barn i sena tonåren. Barnen är hos oss varannan vecka. Vi bor i den hyresrätt min man tidigare bodde i med din exfru. Till saken hör att vi har väldigt olika ekonomi. Jag är målmedveten och flitig, har ett stort sparkapital på flera hundra tusen med ett lånelöfte hos banken för en bostad. Min man har inget sparat och har två betalningsanmärkningar han fått det senaste året. Mitt mål är att äga mitt boende men med dagens priser är det omöjligt för mig att köpa en lägenhet för oss alla. Att vi inte heller kan flytta genom att byta vårt boende idag beror ju på situationen med hans betalningsanmärkningar. Min man har inga övriga skulder utan endast mycket dåligt omdöme och är slarvig. Nu känner jag att jag inte står ut i relationen längre, att jag inte kan se vidare från det faktum att vårt boende är låst. Jag har flera gånger tagit upp att jag vill skiljas och kan inte se vidare från problemantiken och slöseriet med att bo i en hyresrätt. Vill gärna höra era tankar och synpunkter. Har du kanske erfarenhet av en liknande situation?