Inlägg från: Anonym (övertydlighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (övertydlighet)

Varför skriver tjejer "söker endast seriöst" på seriösa dejtingsidor?

Anonym (kalsong) skrev 2020-10-28 17:24:33 följande:
    Men jag tror att för många män som är seriösa så har dem uttrycken lite dålig klang. Som jag skrev tidigare så tycker jag det låter bättre när någon skriver en ordentlig profiltext om vem man är, vad man söker, och utesluter "söker endast seriöst". Likaså "lekt färdigt" har i mina öron en dålig klang. Det får mig att tänka på att personen inte varit seriös förut utan haft sex med lite olika partners, kanske ONS och ja det ger ett mindre seriöst intryck. Även om man har gjort det så är det bättre att skriva nåt annat, tycker jag. Sen kanske andra män tycker annat och jag är minoritet. Synd det inte är fler män i tråden som kan säga vad de tycker.

I varje fall, det är väl bra att ha en diskussion om vad män och kvinnor tycker och tänker kring vad som skrivs i profiler? Så man kan göra bättre ifrån sig och öka sina chanser att träffa rätt. Jag skulle själv behöva den hjälpen! Kanske en annan tråd... Jag tänker att det är lätt att man skriver vad man tror att killarna eller tjejerna vill läsa om, och utesluter sånt man tror de inte vill läsa. Men det kan ju vara så att det inte stämmer alls. 

Själv saknar jag helt erfarenhet av nätdejtning men ska man se på alla andra sammanhang på nätet så behöver folk vara übertydliga (och det är inte säkert det hjälper ändå). Jättebra att skriva en bra beskrivning men det är inte säkert det sorterar bort "fel" svar. 

Jämför andra typer av annonser där den oerfarne undrar varför annonsören är övertydlig eller ber om seriösa svar.

Nedan kort sammanfattning av annonser jag och kompisar haft ute genom åren och dito svar. Då talar jag inte ens om försiktigt försök till prutning på något som legat ut ett tag utan svarslavin direkt efter publicering.

Annons: Säljer XX, fast pris, ingen prutning, ingen mängdrabatt, endast avhämtning där och där, senast XX-dagen, ingen bärhjälp. Säljs bara som paket.
    Svar: Jag betalar (annat) pris direkt/vad får jag för pris om jag köper alla? Kan du mötas upp där-o-där? Jag kan hämta (senare än angiven dag). Kan du köra hem det till mig? Vad får jag för pris om jag bara tar xx (paketet).

Jobbsökannons: Transkribering av inspelningar i xx-format, översättning eng/fra/spa-sve.
    Svar: Ger du massage?

• Anonym (övertydlighet)
    Anonym (kalsong) skrev 2020-10-28 13:50:38 följande:
    Ja det låter väldigt irriterande! Jag måste alltid lära känna tjejen först innan jag ens vet om jag vill gå vidare och träffas ju. Undrar om det beteendet har fungerat sen förut eftersom det är så vanligt, eller om det är att de inte vet nåt bättre?
    Jag tror du tolkar in för mycket i "seriöst". Att någon skriver att de bara är intresserad av något seriöst betyder knappast att de förväntar sig att det ska bli en relation med första bästa de träffar. Det betyder rimligen att de själva är ute efter en stadig relation (samboende/äktenskap, kanske barn eller i några fall stabil särborelation) och söker någon som själv är ute efter en sådan relation.
    Att en person som också söker detta kan man ha kontakt med och se om det leder till något (eller om man inte klickar)  men att man över huvud taget inte vill lägga tid på någon som är ute efter en KK eller vill tänka efter i fem år innan han vet om han vill bilda familj, och därför vill sortera bort dem innan man lagt någon energi på dem.

Varför en sådan deklaration skulle vara ett problem ser jag inte riktigt. Det är väl bara, som någon skrev, att låta bli att kontakta den kvinnan om man ogillar eller skräms av uttryckssättet, på samma sätt som det går att sortera bort svar av "tja, knulla?"-typ? Och jag gissar att den kvinna som är så säker på att det är en seriös relation hon vill ha att hon skriver det i klartext, inte bryr sig om ifall hon tappar den som skräms bort av den öppna deklarationen.
Svar på tråden Varför skriver tjejer "söker endast seriöst" på seriösa dejtingsidor?