Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Varför skriver tjejer "söker endast seriöst" på seriösa dejtingsidor?

Precis som ovanstående skriver så är det för att sålla bort män som bara vill ligga, fast det hjälper oftast inte ändå.

En sak som är rätt irriterande när man har lagt ned en del tid på sin profiltext är att få en massa meddelanden om hur snygg/söt/vacker man är. Det har inte varit någon lång profiltext men genomtänkt.

Det är visserligen flera män som har uppskattat min profil och kommenterat innehållet. Det är betydligt mer intressant för mig än kommentarer om mina bilder. Det var verkligen inget duckface eller utmanande poser så jag gav knappast intrycket av att söka ytlig bekräftelse.

Jag minns inte om jag skrev just söker seriöst men något om att jag söker en seriös relation och inget tillfälligt. Det skulle vara mycket enklare om män kunde respektera det för det finns ju kvinnor som vill ha tillfälliga flings och okomplicerat sex. Varför inte kontakta dem i stället?

• Anonym (K)
    Anonym (Gummimannen) skrev 2021-12-30 23:24:24 följande:

Håller med dig. Står "Söker seriöst" i 8/10 presentationer men aldrig "Söker endast oseriöst"

Och vad menas med att "Du ska vara trygg i dig själv" som också står i de flesta pres,?

Det sparar tid för båda parter att klargöra det från början. De flesta kvinnor råkar någon gång ut för män som utger sig för att vara seriösa men egentligen bara vill ligga. Då är det inte så lätt att veta att man gjorde ett dåligt val i början.

Trygg i sig själv betyder för min del en man med bra självförtroende som inte är lättkränkt och dramatisk, bekräftelseknarkare, machoclown eller har en komplicerad relation till sin mamma som han lever ut som någon sorts gestaltterapi i sina relationer till kvinnor. Det är mycket tjöt om daddy issues men det är inget mot mommy issues.
  • Anonym (K)
    Anonym (Gummimannen) skrev 2021-12-30 23:53:48 följande:

Men tror du verkligen att det gör nytta att skriva "Söker endast seriöst"?

Och varför använder nästan alla den frasen istället för ex "Jag drömemr om att träffa någon att bygga en framtid med"?

Jag undviker sådana fraser och försöker vara mer specifik så jag är nog inte rätt person att svara på det. I stället för ?bygga en framtid med? skriver jag om mina planer för framtiden så att den som läser vet om vi har liknande planer.

Det finns ju aldrig några garantier när det gäller relationer så det är klart att en man som bara vill ligga kan ta kontakt även om man har skrivit att man söker seriöst.

Jag brukar ha en genomtänkt, personlig presentation och har inte råkat ut för den typen av män. De tänker kanske att det är för mycket jobb med mig. Skriver man mer allmänt och slätstruket så kanske risken är större. Det kan ge intrycket av att man har lite pleasingkomplex och är bekräftelsesökande eftersom man inte vågar sticka ut.
  • Anonym (K)
    Anonym (Gummimannen) skrev 2021-12-31 00:51:51 följande:

Jo, det är just några saker som står i tre av fyra presentationer. "Du ska vara trygg i dig själv", "Söker endast seriöst", "Jag älskar att träna och resa" och några till.

Det är som om man kopierat en annan användares pres och bara ändrat ett fåtal ord.

Det finns ju tutorials för att skriva bra presentationer och där varnar man alltid för att använda klyschor och fraser.

Det är lite som när man skriver en jobbansökan. Man konstaterar inte bara att man är effektiv utan ger konkreta exempel på vad det innebär i praktiken, annars verkar det inte trovärdigt och det blir dessutom en tolkningsfråga för mottagaren.

Första gången jag skrev en presentation var den mer allmänt hållen och jag fick galet många svar, även från män som jag uppenbarligen hade 0 gemensamt med.

Sedan beskrev jag i stället specifikt och konkret hur jag är att umgås med och exemplifierade vilken typ av humor och resor jag gillar. Jag gör till exempel nästan bara naturresor (avskyr charter och all inclusive) och det blir ju avgörande om mannen bara gillar partyställen och shopping. Jag fick färre men betydligt bättre svar med substans.

Jag undviker kravlistor också för om jag visste vad jag behöver så skulle jag ju inte vara singel.
  • Anonym (K)
    Anonym (Räkan) skrev 2021-12-31 01:38:12 följande:

Vad som verkligen skulle funka för kvinnor om de vill sortera bort de värsta kåt bockarna som bara söker tillfälligt sex. Är om kvinnan inte är så intresserad av sexoch skriver det "jag har låg sexdrift men söker ändå kärleken). Det kommer att sortera bort de flesta av männen som läser bion.

Fast då sorterar man ju även bort seriösa män som uppskattar sex. För mig är sex alltid bättre i en relation, när jag känner mig trygg med en man och relationen så kan jag leva ut mer. Kvinnor som söker en seriös relation kan ju älska sex och vill inte ha svar från män som själva har låg sexdrift eller söker en kvinna som har det.
  • Anonym (K)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-12-31 09:12:35 följande:

Tjejer vill inte att killar ska prata sex.

Dom seriösa tjejer jag pratat med online började prata sex först.

Tänk att många män inte förstår en sådan sak.

Kvinnor sexualiseras nästan ett helt liv. De flesta får inviter från kåta män i alla möjliga sammanhang, blir kommenterade sexuellt redan i grundskolan, antastade av främmande män på krogen, får vulgära meddelanden från män på dejtingsidor etc. etc.. De växer upp med sexualiserat kvinnohat på nätet och lär sig tidigt olika säkerhetsåtgärder för att inte bli sexuellt trakasserade eller våldtagna.

I relationer kan en del män dessutom sura om de inte får sex när de vill, eftersom de fortfarande anser att det är kvinnans _skyldighet_ att ge dem sex oavsett hur hon själv mår.

Män som beter sig så gör att kvinnor får ett komplicerat förhållande till sex. För kvinnor har sex inte bara positiva konnotationer som det har för de flesta män. När man börjar skriva med en intressant man kan därför ett meddelande om sex tidigt nästan bli en besvikelse och man tänker here we go again.

Att som man ge kvinnan lite utrymme och inte direkt hinta eller skriva rakt ut om sex i dejtingsammanhang gör honom tvärtom mer intressant och till och med mer manlig. Det är inte sexigt med män som verkar sakna självkontroll och är needy.

Bara det faktum att en del män i tråden tror att seriös betyder att en kvinna inte gillar sex säger ju en hel del. Det är _bra_ om en seriös kvinna är den som först tar upp sex. Ta det som en komplimang i stället för att anta att hon hycklar. Det är så trist om man som kvinna tar initiativ till sex och får responsen ?jag visste väl att du var en liten slampa innerst inne?.

Vad har man egentligen för kvinnosyn om man tänker så?
  • Anonym (K)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-12-31 12:57:23 följande:

Tänk att så många kvinnor tror att sex är smooth sailing för män, att allt är positivt för män.

Du måste ha missat en hel del. Saker har hänt.

Män anklagas för det mesta ont som kvinnor råkar ut för.

Många män vågar inte ens titta på kvinnor längre. Metoo.

Och så har du missat alla trådar här, där kvinnor förlöjligar män. 

Speciellt när det handlar om det manliga könsorganet.

Men du har rätt. För män är sex och relationer inte alls komplicerat. Män mår inte dåligt och osäkra.

Ok, känner igen ditt nick nu.

Ingen av de män jag känner nojar över me too eller att bli falskeligen anmälda. De dejtar på som förut, sannolikt eftersom de har vetat var gränserna går hela tiden och ser kvinnor som individer som de umgås med och lyssnar på.

Sedan läste du in saker jag inte skrev och det får stå för dig. Du verkar inte må så bra överlag så jag avslutar diskussionen här eftersom jag skrev generellt och dina inlägg handlar om dig.
Svar på tråden Varför skriver tjejer "söker endast seriöst" på seriösa dejtingsidor?