• Anonym (Lasagne)

Er absolut godaste lasagne utan buljong

Efterlyser bra lasagne recept men utan buljong. Förstår inte varför folk envisas med att lägga i massa konstgjort i maten och de recept jag hittar innehåller alla buljong.

Behöver ett recept som de redan kompenserat buljongen och fixat fram goda smaker ändå:)

• Svar på tråden Er absolut godaste lasagne utan buljong
  • Anonym (A)

Vi använder inte alltid buljong i vår köttfärssås, som ju är basen i lasagne. Det går jättebra ändå. Krydda efter smak och tycke bara.

• Anonym (God vegetarisk)

LASAGNE MED ZUCCHINI OCH CREME FRAICHE

200 g    färska lasagneplattor

schalottenlök eller gul lök (1 schalottenlök motsvarar 1 gul lök)

2 klyftor vitlök

1 msk   olivolja

500 g    krossade tomater

1 tsk      strösocker

zucchini

4,5 dl    lätt crème fraiche som tål ugn

1 dl        riven parmesanost

salt och peppar

1.    Skala och hacka lök och vitlök.

2.    Fräs löken i oljan, tillsätt tomaterna och sockret. Låt det koka ihop 5-10 minuter.

3.    Skär zucchinin i grova bitar. Stek den så den mjuknar lite.

4.    Tillsätt crème fraichen till zucchinin och låt koka upp. Tillsätt då parmesanosten. Låt osten smälta och smaka av med salt och peppar.

5.    Lägg lite av tomatsåsen i botten på en ugnssäker smord form. Varva plattorna med tomat- och crème fraiche-sås. Spara lite av den vita såsen och bred över. Strö gärna på lite riven parmesanost.

6.    Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter i 225°C.

7.    Låt stå ca 10 minuter innan servering.

• Tangent

Brukar ha ca 1 dl rödvin till 800 g nötfärs. Brukar också ha i lök, vitlök, rotselleri, morot, hela konserverade tomater, passerade tomater och tomatpuré. Kryddar med svartpeppar, oregano, timjan. Har ibland i soya också.

• klyban

Gör egen buljong eller använd salt istället i någon form, så kan nu alla recept användas.

• sextiotalist

Aldrig buljong i köttfärssås.

• Anonym (Laura)

Har aldrig heller använt buljong i lasagne, visste inte att det var en grej ens. Men då gör jag enbart vegetarisk lasagne, så det kanske är därför? 

Men jag brukar bara göra en bechamel (tror jag brukar använda ICAs recept), sen gör jag en egen tomatsås (lök, tomatpuré, nån burk körsbärstomater, kryddor, kanske en skvätt vitt vin) där jag även blandar i en förpackning (kokta) gröna linser. Sen varvar jag bara lasagneplattor, bechamel, tomatsås, riven ost och färsk spenat i en form och slänger in i ugnen. Har jag något annat som passar brukar jag kunna slänga ner det också. Blir alltid väldigt bra.

• Aniiee

Jag kokar egen buljong/fond och ibland har jag det i köttfärssåsen. Annar går det ju, som flera skrivit, alldeles utmärkt att bara skippa den och se till att det är tillräkligt med salt och kryddor ändå. För det är det buljong/fond är - salt och kryddor. I kommersiella buljonger och fonder kan det ju även vara saker som emulgeringsmedel och konserveringsmedel.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • klyban
    Aniiee skrev 2020-10-27 18:28:06 följande:
    Jag kokar egen buljong/fond och ibland har jag det i köttfärssåsen. Annar går det ju, som flera skrivit, alldeles utmärkt att bara skippa den och se till att det är tillräkligt med salt och kryddor ändå. För det är det buljong/fond är - salt och kryddor. I kommersiella buljonger och fonder kan det ju även vara saker som emulgeringsmedel och konserveringsmedel.
    msg också, och det är nog den man är "rädd" för.
Svar på tråden Er absolut godaste lasagne utan buljong