• Wed 28 Oct 2020 11:06
    4631 visningar
    15 svar
    15
    4631

    Gynhälsan fertilitetsmott Uppsala, har ni erfarenhet?

    Hej!

    Nästa vecka ska jag få komma på utredning hos gynhälsan fertilitetsmottagning i Uppsala. Har ni nå erfarenheter kring dom?

    Barnmorskan jag fick prata med är på riktigt världens sötaste så det känns bra, men hur är läkarna och allt annat?

  • Svar på tråden Gynhälsan fertilitetsmott Uppsala, har ni erfarenhet?
  • Wed 28 Oct 2020 11:42
    #1
    Steeph skrev 2020-10-28 11:06:51 följande:

    Hej!

    Nästa vecka ska jag få komma på utredning hos gynhälsan fertilitetsmottagning i Uppsala. Har ni nå erfarenheter kring dom?

    Barnmorskan jag fick prata med är på riktigt världens sötaste så det känns bra, men hur är läkarna och allt annat?


    Hej! Jag har hört gott om dem, men har inte varit där själv. Vet du om man behöver ha försökt ett år för att få utredning där?
  • Wed 28 Oct 2020 12:28
    #2
    Stickling skrev 2020-10-28 11:42:35 följande:

    Hej! Jag har hört gott om dem, men har inte varit där själv. Vet du om man behöver ha försökt ett år för att få utredning där?


    Härligt!! nej vi har inte försökt i 1 år ännu. Fick ma i februari 2020 och när jag ringde så tog dom emot oss med öppna armar trots att det ?endast? gått 8 månader. Dock har jag fått mindre blödningar efter missfallet och har tendenser till pcos (ej diagnos) så det var absolut inga problem för oss att få tid. Hur länge har ni försökt?
  • Wed 28 Oct 2020 13:22
    #3
    Steeph skrev 2020-10-28 12:28:19 följande:

    Härligt!! nej vi har inte försökt i 1 år ännu. Fick ma i februari 2020 och när jag ringde så tog dom emot oss med öppna armar trots att det ?endast? gått 8 månader. Dock har jag fått mindre blödningar efter missfallet och har tendenser till pcos (ej diagnos) så det var absolut inga problem för oss att få tid. Hur länge har ni försökt?


    Okej, skönt att de var så välkomnande! Hoppas att ni får ett fortsatt bra bemötande och bra hjälp! Jag tog ut min spiral i januari men vi har försökt aktivt i fem månader, så inte jättelänge. Men har ändå svårt att inte oroa mig för att nåt skulle vara fel. Kanske kan vara värt att ringa dem och rådfråga, även om de säkert kommer säga att vi ska försöka själva lite till :)
  • Wed 28 Oct 2020 14:41
    #4

    I och med att det är en privat gyn, så har de inte samma krav på 1 års försökande som landsting. Du betalar och väljer själv hur tidigt du vill söka hjälp.

    Jag går där för äggdonation. Jag tycker själv att kliniken är bra. Kanske för att jag precis plussat också!

    Kliniken är bra på att svara på telefon, eller rättare sagt väldigt snabba på att ringa upp om du lämnar meddelande. Man får snabbt tid, inga långa köer. Läkaren ringer ibland kvällstid också, så de verkar ha lite flexibla arbetstider så att säga.

    Det finns ett par läkare där. Jag kan bara säga hur den ena är och även hur hon uppfattats av andra. Jag tycker att hon är bra, men lite snabb i kommunikationen ibland, pratar fort osv. Jag som har gjort ivf och äd tidigare (men inte där) tycker att det är helt ok. De som är nya i processen kan tycka att det är jobbigare och svårare att hänga med på. Ett tips där är att be om skriftlig plan, inget hon ger som standard annars.

    En del tycker att hon är mer åt det arroganta hållet och inte vill lyssna på utländska studier osv. Men för mig funkar det som sagt bra i kommunikationen. Jag tycker att hon är lätt att resonera med och får bra svar. Så det beror nog lite på hur man är som person också och vilka förväntningar man har på den svenska sjukvården.

    Lycka till!

  • Anonym (M)
    Wed 28 Oct 2020 14:54
    #5
    Stickling skrev 2020-10-28 11:42:35 följande:

    Hej! Jag har hört gott om dem, men har inte varit där själv. Vet du om man behöver ha försökt ett år för att få utredning där?


    Om man betalar för IVF själv så får man väl göra utredning innan man försökt ett år?
  • Wed 28 Oct 2020 15:06
    #6
    Anonym (M) skrev 2020-10-28 14:54:02 följande:
    Om man betalar för IVF själv så får man väl göra utredning innan man försökt ett år?
    Så är det säkert. Jag undrade mest om man även inom privat vård behöver ha försökt ett år innan man får utredning, dvs frånkopplat huruvida man gör IVF eller inte. Men så verkar det inte inte vara alltså :)
  • Wed 28 Oct 2020 15:10
    #7
    GrodanS77 skrev 2020-10-28 14:41:43 följande:

    I och med att det är en privat gyn, så har de inte samma krav på 1 års försökande som landsting. Du betalar och väljer själv hur tidigt du vill söka hjälp.

    Jag går där för äggdonation. Jag tycker själv att kliniken är bra. Kanske för att jag precis plussat också!

    Kliniken är bra på att svara på telefon, eller rättare sagt väldigt snabba på att ringa upp om du lämnar meddelande. Man får snabbt tid, inga långa köer. Läkaren ringer ibland kvällstid också, så de verkar ha lite flexibla arbetstider så att säga.

    Det finns ett par läkare där. Jag kan bara säga hur den ena är och även hur hon uppfattats av andra. Jag tycker att hon är bra, men lite snabb i kommunikationen ibland, pratar fort osv. Jag som har gjort ivf och äd tidigare (men inte där) tycker att det är helt ok. De som är nya i processen kan tycka att det är jobbigare och svårare att hänga med på. Ett tips där är att be om skriftlig plan, inget hon ger som standard annars.

    En del tycker att hon är mer åt det arroganta hållet och inte vill lyssna på utländska studier osv. Men för mig funkar det som sagt bra i kommunikationen. Jag tycker att hon är lätt att resonera med och får bra svar. Så det beror nog lite på hur man är som person också och vilka förväntningar man har på den svenska sjukvården.

    Lycka till!


    Åh tack snälla för svar och grattis!!!!

    Ja jag tror jag helt enkelt får se hur jag själv upplever det. Det är bara jag som kommer ?behöva? genomgå utredning då mannen redan lämnat spermaprov för en annan åkomma och det kom tillbaka som normalt. Barnmorskan var en av de bästa jag någonsin pratat med och kände bara wow, vilken människa.

    När jag sökte privat gyn här i staden (som man bekostar själv) så blev jag totalt avvisad. Svaret var: du har regelbunden mens, du får ägglossning varje månad och blödningar kan minska efter ett missfall/graviditet. Försök ett tag till och sök dig sen till regionen. Så därför valde vi Uppsala. Är absolut en bra bit för oss att åka men kommer nog vara värt tänker jag. Ser verkligen fram emot det samtidigt som jag är livrädd. Men men, det är bara att våga och kasta sig in i allt
  • Sat 31 Oct 2020 20:19
    #8

    Hej! Jag har haft viss kontakt med dem och har bara bra erfarenhet. Fick också komma efter 8 månader eftersom jag var över 30 år. Vi hann dock bara påbörja viss del av utredningen och sen blev jag gravid spontant så har inte så stor erfarenhet av dem men verkligen bara bra det som var. Träffade både barnmorska och läkare som jag tyckte var tydliga och bra, men sen är det väl alltid beroende på personkemi hur man känner också:)

  • Mon 9 Nov 2020 11:37
    #9

    Hej,

    Jag funderar också på att gå på Gynhälsan i Uppsala. Hur var besöket hos dem Steeph?

    Mvh Susanne

  • Mon 9 Nov 2020 14:58
    #10
    fluffan84 skrev 2020-11-09 11:37:25 följande:

    Hej,

    Jag funderar också på att gå på Gynhälsan i Uppsala. Hur var besöket hos dem Steeph?

    Mvh Susanne


    Var där idag hos Pia. Superbra bemötande och visade allt på ultraljud och var väldigt noggrann. Så jag känner mig nöjd!
  • Mon 9 Nov 2020 17:13
    #11
    Steeph skrev 2020-11-09 14:58:05 följande:

    Var där idag hos Pia. Superbra bemötande och visade allt på ultraljud och var väldigt noggrann. Så jag känner mig nöjd!


    Ah men vad bra! Låter ju positivt ????
  • Anonym (M)
    Mon 9 Nov 2020 17:26
    #13

    Gör de 3D ultraljud på de som inte är gravida?

  • Mon 9 Nov 2020 18:57
    #14

    Hej!

    Jag sökte mig till Gynhälsan.

    Jag tycker att barnmorskorna va fantastiska och dom får en att verkligen känns sig trygg. Läkaren jag fick träffa va väldigt rak på sak, pratade fort och jag kände efter första mötet att henne gillar jag inte haha min sambo tyckte att hon va jätte bra. Så som sagt allt handlar om hur man är som person och hur man klickar.

    Det enda med just Gynhälsan är att jag tillhör Sthlm och tydligen då så kunde inte läkaren skicka vidare en remiss åt mig till Huddinge där min ivf kommer bli om jag nu kommer behöva den. Vet inte om jag missuppfattade henne men det va så jag förstod det!

    Sen ville hon inte ens ta blodprov på mig då hon tyckte att det va helt meningslöst då min menscykel är så bra och att allt såg bra ut. Spolningen gick också bra så inget stopp i ledarna. Så vi ska försök själv nu i 4-6 månader tills jag måste då till en remiss till ivf. Och då är vi uppe i 14 försök nu så känns lite hopplöst blandat med lättat då inget fel hittades.

  • Anonym (ks)
    Thu 26 Nov 2020 09:40
    #14

    OM man som jag tillhör region Sthlm så skulle jag söka mig direkt till någon av dom klinikerna som finns Sthlm.

    Gynhälsan hjälpte mig enbart med att ställa en diagnos sen va det princip tack och hej om jag inte väljer att betala för ivf själv. Dom skickar inte någon remiss vidare.

  • Wed 13 Oct 2021 22:19
    #15

    Jag går där, har en supergullig läkare som hete Lena. Helena är lite mer hård och rak på sak, alla bm har varit underbara!

Svar på tråden Gynhälsan fertilitetsmott Uppsala, har ni erfarenhet?