• Anonym (Hon är arg)

    Rätt att tanten inte får hälsa på?

    Maken är i en stor meningsskiljaktighet med sin mor som är 80+ som har bjudit in sig själv och vill bo hos oss i några dagar nu och sen igen på julen. Maken säger nej med rädsla för att vi träffar mycket folk på jobbet och eventuellt kan smitta henne. Hon är arg som ett bi för att hon tycker att hon borde få bo hos oss i 2-3 dagar och att det är hennes problem om hon blir sjuk eller i värsta fall dör av corona. Är det fel eller rätt att fortsätta säga nej till henne? Vi vill ju inte ha på vårt samvete att vi kanske smittade henne.

    Vi bor inte i Sverige så vi drabbas inte av era nya förordningar som kom idag men vi har ju också corona precis som ni.

  • Svar på tråden Rätt att tanten inte får hälsa på?
  • Anonym (A)

    Jag förstår att ni inte vill riskera att smitta henne men jag hade inte sagt nej om det var min mamma.

  • Anonym (Hm)

    Skulle fortsätta säga nej, skulle inte våga riskera något.

  • Anonym (Jenny)

    Är hon klar i huvudet? I så fall hade jag inte sagt nej på grund av pandemin (om det inte bröt mot reglerna och lagarna som gäller förstås). Jag hade prioriterat att behandla henne som en vuxen kompetent person som har ansvar för sig själv och som får göra sin egen riskbedömning. Jag hade varit mycket tydlig med hur exponerade ni är i er vardag så att hon har all tillgänglig information att fatta sitt beslut med.

    Jag hade sagt nej om det var för att vi, i vår bubbla, hade känsliga personer som behövde skyddas, om jag hade trott att personen i fråga var gaggig, eller om jag helt enkelt inte hade velat ha besök av henne.

  • Anonym (Brina)

    Ni behandlar henne som ett barn, är väl upp till henne om hon vill ta risken?

    Hon kanske inte ens lever nästa jul och vill inte riskera att missa denna med er? Även om hon är pigg och frisk så finns ju risken ändå. Låt henne bestämma själv. Tänk om hon blir smittad av någon annan i januari och dör, ska ni då ha på ert samvete att hon inte fick fira en sista jul med sin familj? Som sagt hon är vuxen och vet läget.

  • Anonym (ooo)

    Jag tänker att om ni inte bor väldigt trångt så kan det gå? Tvätta händerna väldigt ofta. Kanske om ni har två toaletter, att hon får använda den ena och ni bara den andra under de dagarna? Duka glest vid måltider, gå ut mkt i friska luften om vädret tillåter osv. 

    Mina föräldrar är i samma ålder. Vi har setts mkt sparsamt nu i år men lite har vi setts och senast var de här på lunch., Då fick de ett eget bord som de satt vid och vi satt 2 meter ifrån, så man kunde prata och ha trevligt ändå. 

    Jag tänker också lite ås, att det kan vara de äldres sista jul, så inte så konstigt om de vill ses. Men ni år ju förstås bedöma helheten - dels hennes hälsa, er egen och hur mkt folk som kommer vara i ert hem de dagarna hon vill vara hos er. 

  • Dexter dot com

    Håller hon sig helt isolerad i sitt hem? Om inte så är ju risken lika stor att hon smittas på tex affären som hemma hos er.

  • Anonym (Naughty40)

    Ni kan ju inte neka en tant på över 80 år att spendera julen tillsammans. Låter väl hjärtlöst. Kan ju vara sista julen ni firar tillsammans. Tänk på det. Hon är ju beredd att ta risken, så varför neka?

Svar på tråden Rätt att tanten inte får hälsa på?