• kebabtallrik

    Hur lär man dem att somna själva?

    Hej,

    Vi har e 5-månaders flicka och vi börjar bli riktigt utmattade. Hon sover dåligt på nätterna (vaknar och vill tutta/amma ofta), hon vägrar napp och flaska. Och nu till topic, den enda platsen hon somnar på är när pappan (yes, jag funkar inte) bär henne i famnen och går runt hemma och guppar. Spelar ingen roll om det sovstunder på dagen eller att somna på kvällarna. När hon väl sover så lägger vi ner henne i vagnen och 75% av gångerna är det då som att ge henne en injektion av adrenalin för hon vaknar direkt (dock med ett leende). Hon sover även väldigt korta stunder och har alltid gjort (ca 30 min).
    Hon kan liksom inte slappna av i sängen eller liknande. Det blir mer och mer skrik och gråt ju tröttare hon blir.

    Någon som har tips? 

  • Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?
  • Litorina

    Hon är pytteliten och behöver massor av närhet. Ge henne det. Vissa barn gillar inte att somna själva. Och vad är poängen med att göra det? Varför ska bebisarna somna ensamma, men de vuxna få kura ihop sig med varandra i dubbelsängen?

    Våra barn är också närhetsälskare och kom upp till oss på nätterna tills de var 5-6 år ungefär. Man får ta barnen som de är och ge dem det de behöver. Barnet blir inte bortskämt av mycket gos.

  • kebabtallrik
    Litorina skrev 2020-10-31 09:03:35 följande:

    Hon är pytteliten och behöver massor av närhet. Ge henne det. Vissa barn gillar inte att somna själva. Och vad är poängen med att göra det? Varför ska bebisarna somna ensamma, men de vuxna få kura ihop sig med varandra i dubbelsängen?

    Våra barn är också närhetsälskare och kom upp till oss på nätterna tills de var 5-6 år ungefär. Man får ta barnen som de är och ge dem det de behöver. Barnet blir inte bortskämt av mycket gos.


    Nej såklart, somna själv kanske var dåligt formulerat, mer att somnna i en vagn eller liknande tex. Pappan jobbar hemifrån med ett yrke som kräver mkt fokus/koncentration, och det är inte hållbart att han ska söva bebis varannan timme under dagarna.
  • Litorina

    Kan tillägga att trikåsjalen och selen var våra bästa vänner. Välj en ergonomisk sele (typ Manduca eller Ergo). De går att få tag i begagnade. Min man tog ofta en kvällspromenad med bebisen på magen som nattning. Vi struntade för det mesta i vagnen och bar barnet om vi skulle på stan, promenad eller liknande.

  • Litorina
    kebabtallrik skrev 2020-10-31 09:06:53 följande:

    Nej såklart, somna själv kanske var dåligt formulerat, mer att somnna i en vagn eller liknande tex. Pappan jobbar hemifrån med ett yrke som kräver mkt fokus/koncentration, och det är inte hållbart att han ska söva bebis varannan timme under dagarna.


    Vårt barn vägrade liggvagn. Somnade i famn tills hon var ca 1,5 år. Sedan på vuxens arm i sängen. Ibland bara är det så. Men förstår att det blir väldigt besvärligt iom att pappan jobbar hemifrån.

    Vi var fö fruktansvärt trötta under småbarnsåren, så jag vet hur det är. Skitjobbigt. Men det går över! Kan pappan kanske gå ner i arbetstid ett par månader?
  • kebabtallrik
    Litorina skrev 2020-10-31 09:12:40 följande:
    Vårt barn vägrade liggvagn. Somnade i famn tills hon var ca 1,5 år. Sedan på vuxens arm i sängen. Ibland bara är det så. Men förstår att det blir väldigt besvärligt iom att pappan jobbar hemifrån.

    Vi var fö fruktansvärt trötta under småbarnsåren, så jag vet hur det är. Skitjobbigt. Men det går över! Kan pappan kanske gå ner i arbetstid ett par månader?
    Pappan är egenföretagare och har det redan besvärligt nog med tanke på Corona, och att bebisen ser honom som ende godkände sövare.

    Vet inte hur vi ska göra, suck.
  • Mortiscia80
    kebabtallrik skrev 2020-10-31 09:22:16 följande:
    Pappan är egenföretagare och har det redan besvärligt nog med tanke på Corona, och att bebisen ser honom som ende godkände sövare.

    Vet inte hur vi ska göra, suck.
    Det enda ni kan göra är att du börjar ta läggningarna själv. Pappan kan åka hemifrån under tiden, du och barnet måste lära er att handskas med detta på egen hand. Längre fram kan ni turas om, men just nu måste ni hitta ett sätt som funkar för dig också.

    Det är inte bra att ett så litet barn bara sover en halvtimme åt gången när det väl händer, de behöver ha längre sjok av sömn än så. Frågan är om hon verkligen får så många timmar hon behöver på hela dygnet.

    Försök håll henne vaken lite längre stunder, när hon inte är övertrött, så kanske hon sover bättre och längre när hon väl somnar.

    Jobba med närhet när du lägger henne, kanske ni ska ligga bredvid varandra på sängen tills hon faller till ro, eller om du sitter med henne i famnen och läser en saga.
  • annabellelee

    Jag rekommenderar också sele eller sjal. Dagtid gick jag långa promenader, ca 2h med ett av barnen i den åldern, som vaknade så fort jag stannade.

    För oss var jag ende sövaren, men eftersom vi redan sagt till arbetsgivare att jag skulle komma tillbaka efter ca 8 mån fick ju pappan lära sig att söva då. Barnet skrek i början, men vande sig såklart efter ett par dagar, för jag fanns ju helt enkelt inte där.

    Så mitt tps är att du går ut med barnet och går i sele. Kylig luft och varmgisig närhet i sele brukar hjälpa i somna det.

  • sandrabeerg

    Förstår att det är tufft. Vårt yngsta barn sov aldrig mer än 40 minuter i sträck och för att det ens skulle blir 40 minuter fick vi oftast vtssja henne när hon efter 20 minuter när hon började röra på sig. Dock kunde ho m somna i vagn och ibland med amning. Jag tror också att du och hon behöver hitta ett sätt som funkar för er utan pappans hjälp. att hon sedan inte sover längre stunder är jag väldigt osäker på om man kan påverka. vi lyckades i alla fall inte med det förrän hon blev äldre.

  • Litorina
    Mortiscia80 skrev 2020-10-31 10:49:48 följande:

    Det enda ni kan göra är att du börjar ta läggningarna själv. Pappan kan åka hemifrån under tiden, du och barnet måste lära er att handskas med detta på egen hand. Längre fram kan ni turas om, men just nu måste ni hitta ett sätt som funkar för dig också.

    Det är inte bra att ett så litet barn bara sover en halvtimme åt gången när det väl händer, de behöver ha längre sjok av sömn än så. Frågan är om hon verkligen får så många timmar hon behöver på hela dygnet.

    Försök håll henne vaken lite längre stunder, när hon inte är övertrött, så kanske hon sover bättre och längre när hon väl somnar.

    Jobba med närhet när du lägger henne, kanske ni ska ligga bredvid varandra på sängen tills hon faller till ro, eller om du sitter med henne i famnen och läser en saga.


    Jag tror också att du och dottern behöver hitta en somningsrutin. Kan pappa stänga in sig i rummet han jobbar i med öronpropoar och kåpor på? Barnet tål att skrika några gånger innan ni hittar ert sätt. Det är jättejobbigt att låta barnet skrika när man vet att räddningen (pappa i det här fallet) finns nära. Men det kanske är det bästa på sikt?

    Jag känner så med dig! Att ha en bebis kan vara att likna vid en krissituation. Allt ställs på ända och sömnbristen fick i alla fall mig att få hjärnkapacitet som en höna (det låter som att du har betydligt bättre tankeförmåga!!).

    Sover hon bara en halvtimme i taget på nätterna också?
  • Jemp

    Funkar det inte att ligga bredvid henne i sängen när hon ska somna heller? Amma till sömns?

    Slår också ett slag för bärsele (och kanske får lov att ha den på så länge hon sover) och att du måste hitta ett sätt att söva henne utan pappan, dock inte nödvändigtvis att hon somnar själv.

Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?