• Oklok

    Snabb fråga arbetsförmedlingen

    Jag har blivit varslad och nu mer uppsagd då min uppsägningstid gick ut igår.

    Jag har aldrig varit arbetslös förut men däremot alltid fått höra att jag anmäler mig till arbetsförmedlingen första vardagen som arbetslös. Nu var det dock någon som sa första dagen, vilket är i dag söndag.

    Är det någon som vet vad som gäller, kan jag vänta tills i morgon eller måste det ske nu i dag.

    Då det sker digitalt så spelar det ingen roll. Dock vet jag att jag har ett nytt jobb inom tre måndar men vet startdatum först i morgon och man måste fylla i startdatum vid anmälan så processen skulle underlättas för mig om man väntar tills imorgon men jag vill säkerställa att det blir korrekt då? Vill ju inte förlora a-kassa direkt.

  • Svar på tråden Snabb fråga arbetsförmedlingen
  • Anonym (H)

    Tror du kan vänta till imorgon. Men oavsett vad vem

    Som helst skriver här skulle jag anmäla mig idag om jag var du. Speciellt om du inte arbetat så länge innan du nu blev arbetslös?

    Kan inte ta många minuter att gå in och fylla i startdatum för din nya anställning i efterhand.

    Har du arbetat heltid mer än 6 månader är din sgi skyddad i tre månader nu. Om du inte gjort det bör du verkligen skriva in dig hos arbetsförmedlingen idag för att inte sabba sgi, och som sagt. Lika bra att skicka in a-kassan

  • Anonym (Tips från coachen)

    Det ska vara ok med morgondagen, men varför vänta?

  • Oklok

    Anledning till att vänta är för vet du att du har jobb inom 3 månader som behöver man inte göra mer än det digitala, men man måste då ange startdatum. Och jag har fått nytt arbete men får startdatum i morgon. Så anmäler jag mig ikväll måste jag boka träffa med handledare, lägga in fler uppgifter m.m. Betydligt mer jobb.

    Jag har jobbat i över 15år innan så det var längesen jag var utan jobb och då studerade jag, så ja jag har inte arbetat kort tid.

Svar på tråden Snabb fråga arbetsförmedlingen