Inlägg från: Anonym (Asperger-tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Asperger-tjej)

Asperger (?) klurig relation?

Nja.... visst, det är typiskt för autism/Asperger, eller i alla fall för en del, att inte visa så mycket känslor. Egentligen brukar man ju också ha svårt för ömsesidigheten, men hon verkar ju tänka på att säga något tillbaka om hon får en komplimang eller så. 

Jag skulle säga så här: Vi är ju inte alla likadana, det finns olika typer där också. Min man brukar tycka att jag är ganska kärleksfull mot honom - jag har nog snarare svårt att alltid komma ihåg det med ömsesidigheten, dvs. kan missa där man borde reagera mer, ger mer tillbaka. Men jag är kanske mer spontan kärleksfull än vad din tjej verkar vara. 

Det finns de med Asperger som är ganska passiva. Sedan kan det ju också vara så att hon fortfarande vänjer sig vid det där med diagnosen och att själv förstå hur hon fungerar. Så det kan ju hända att testar lite. Jag menar, vissa kanske har svårt att acceptera diagnosen och vill bevisa att de är "normala", medan andra t.o.m. överdriver svårigheterna, för att de liksom lever in sig i det. 

Sedan är ju alla individer också, så klart. 

• Anonym (Asperger-tjej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-11-02 12:41:16 följande:
    Sökte mer förhållningssätt :)

Du vet jag kan ibland bara låta bli att alls visa något. För att förhoppningsvis få hennes reaktion och bekräfta mer tillbaka. Barnsligt, men så är det :)

Eller typ, överdriver jag kanske att ge så mkt kärlek till henne. Det kanske bara gör det tuffare för henne. Vem vet.
    Gör inga konstiga experiment. Prata istället med henne om det. Med folk på autismspektrum är det RAK KOMMUNIKATION som gäller! Om du tycker att hon visar sin kärlek för lite - hör med henne om hon kan tänka sig prova att visa mer. Hon är säkert inte omöjlig där. 
  • Anonym (Asperger-tjej)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2020-11-02 13:21:39 följande:
    Ah, det är tanken framgent. Men jag vill heller inte pressa fram något lixom. Då känns det heller inte äkta. 

Försöker undvika sådan experiment. Men inte kunnat låta bli nån dag. Men det ger inget heller :) Jag fortsätter vara den jag är....å hon e ju den hon är :) Är bara rädd för den osäkerhet jag själv känner växer sakta inom mig. 
    Det är fel-tänkt. Att det inte är äkta då. Det är lika lite äkta om man provocerar fram något på ett annat sätt. Däremot lär det inte funka med folk på spektrum. Man behöver ju inte säga konkret vad hon ska göra. Sedan är det förstås inte säkert att hon kan hitta på eget, men hon kanske utvecklar något så småningom. 
Svar på tråden Asperger (?) klurig relation?