• Anonym (Undrar)

    Nödvändig tandvård

    Hej!

    Finns det möjlighet att få delbetala sin enligt FK / tandläkare bedömda nödvändiga tandvård någonstans när man är timanställd och inte har en fasttjänst/ tjänstgöringsgrad.

    Gäller Stockholm.

    Har inga betalningsanmärkningar men får inte delbetalning då jag inte har en fast tjänst. Får jag inte detta fixat så kommer jag få dra ut flera tänder...

    Tandkvaliten är usel och gamla lagningar som gått sönder.

  • Svar på tråden Nödvändig tandvård
  • Anonym (Giz)

    Har inget svar på övriga frågor, men kan det finnas någon fond du kan ansöka pengar ifrån som kan underlätta för dig?

    Alternativ ta ett blankolån hos någon bank om inte tandläkarna tar avbetalning?

  • Anonym (L)

    Folktandvården i mitt län (längre söderut) tyckte jag skulle strunta i att betala räkningen och låta den gå till inkasso och sen göra upp en betalningsplan med dem. Helt sjukt..Medans när jag googla fick upp tandläkaren skall kunna erbjuda nån form av avbetalning om man inte kan betala.

    Jag fick dela upp alla lagningar istället under 1 år. Varje månad fick jag lägga ca 1000 kr. Kommer man upp över 3000 kr så går ju fk in och betalar 50 % under kommande året .

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (L) skrev 2020-11-02 20:16:09 följande:

    Folktandvården i mitt län (längre söderut) tyckte jag skulle strunta i att betala räkningen och låta den gå till inkasso och sen göra upp en betalningsplan med dem. Helt sjukt..Medans när jag googla fick upp tandläkaren skall kunna erbjuda nån form av avbetalning om man inte kan betala.

    Jag fick dela upp alla lagningar istället under 1 år. Varje månad fick jag lägga ca 1000 kr. Kommer man upp över 3000 kr så går ju fk in och betalar 50 % under kommande året .


    Jag ska se om det ens är möjligt, eftersom att många av sakerna som ska åtgärdas är ganska akuta annars blir det bara värre. Gick det bra för dig?
  • Anonym (Undrar)
    BernieLollo skrev 2020-11-02 20:06:52 följande:

    Lämna ett kostnadsförslag till SOC och se om de tar det.


    De lär ju säga att jag skulle sparat varje krona om så enbart 10 kr utöver existensminimum föregående månader...
  • Anonym (L)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-02 20:58:37 följande:

    Jag ska se om det ens är möjligt, eftersom att många av sakerna som ska åtgärdas är ganska akuta annars blir det bara värre. Gick det bra för dig?


    Ja det gick bra. Var 2 rotfyllningar, 2 tänder (längst in) jag drog och så lite småhål att laga. De ville igentligen att jag skulle laga mer än varannan till var tredje månad men jag hade inte råd att göra på något annat vis.

    Sen var jag tydlig att jag hade inte råd att göra som de ville. Och peka själv ut de tänderna jag hade mest ont i. Men betalade allt själv utan lån eller hamna hos inkasso.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Giz) skrev 2020-11-02 19:59:52 följande:

    Har inget svar på övriga frågor, men kan det finnas någon fond du kan ansöka pengar ifrån som kan underlätta för dig?

    Alternativ ta ett blankolån hos någon bank om inte tandläkarna tar avbetalning?


    Vet inte ens vad ett blankolån är, om det är en dyr kredit som har en sjuklig ränta på mer än 40% som innebär att halva min disponibla inkomst kommer gå åt att enbart betala ränta och som jag aldrig kommer kunna betala av så nej det kan jag inte gå med på. Fond ska jag kolla upp men det tar tid.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (L) skrev 2020-11-02 21:07:23 följande:

    Ja det gick bra. Var 2 rotfyllningar, 2 tänder (längst in) jag drog och så lite småhål att laga. De ville igentligen att jag skulle laga mer än varannan till var tredje månad men jag hade inte råd att göra på något annat vis.

    Sen var jag tydlig att jag hade inte råd att göra som de ville. Och peka själv ut de tänderna jag hade mest ont i. Men betalade allt själv utan lån eller hamna hos inkasso.


    Ja det blir väl något sådant här också men är rädd för att det under tiden ska bli så illa att jag får mer ont och att problemen förvärras.
Svar på tråden Nödvändig tandvård