Inlägg från: Anonym (*) |Visa alla inlägg
  • Anonym (*)

Regnummer

Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 14:00:28 följande:
    Vilka uppgifter exakt kan de se förutom namn och adress?
    Med hjälp av namn och adress kan man få reda på personnummer, taxerad inkomst, civilförhållande, antal barn osv.
  • Anonym (*)
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 14:11:10 följande:
    Med hjälp av namn och adress kan man få reda på personnummer, taxerad inkomst, civilförhållande, antal barn osv.
    Civilstånd ska det stå.
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 14:46:23 följande:
    Ja i Sverige är det otäckt med internet. Men utomlands är det inte så, där har varje person rätt till integritet och själv bestämma om de vill finnas med på internet.
    Har inget med internet att göra. I Sverige är personnummer offentliga uppgifter. Så var det även innan internet. 

• Anonym (*)
    Wald skrev 2020-11-03 15:16:20 följande:
    Ja, så är det ju. Jag tänkte att just internet har gjort allt så mycket lättare på ett negativt sätt. Förr fick du prata med en fysisk person eller få uppgifterna faxade (ja, jag är så gammal att jag minns faxen!).
    Även idag måste du ringa till SKV för att få fram ett personnummer. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:07:43 följande:
    Jo det har det eftersom det delas på internet. Även fast personnummer är offentliga uppgifter så borde inte det andra vara det. Utomlands är väl personnummer också offentliga uppgifter?
    Vad är det som inte borde vara offentligt? Adresser, telefonnummer, namn? Innan internet fanns telefonkatalogen med namn, adress och telefonnummer. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:09:52 följande:
    Nej! Alla personnummer finns på internet..
    Var då?
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:15:19 följande:
    Överallt. Ratsit osv...
    OK. Ja, det spelar väl ingen roll, eftersom det även lämnas ut av Skatteverket.

• Anonym (*)
    Egon den stora skrev 2020-11-03 16:15:45 följande:
    Nej det måste du givetvis inte. Det kollar man gratis på nätet.
    OK. Ja, det spelar väl ingen roll, eftersom det även lämnas ut av Skatteverket.
  • Anonym (*)
    Xlr8 skrev 2020-11-03 16:25:22 följande:
    Uppgifterna måste mailas till dig. Via den sidan
    OK. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 16:14:53 följande:
    Privat info om folk som inte andra har med att göra.

Jo, men det var inte samma sak då, det finns så mycket mycket mer privat info om folk på internet än vad man någonsin kunde hitta i en telefonkatalog. Sluta försöka försköna internets baksidor.
    Vad för privat info menar du?

Väldigt mycket är offentligt i Sverige, och har varit långt innan internet. Det som skiljer är vart man vänder sig, till en myndighet eller letar på nätet.

Men berätta gärna vilken privat info man kan hitta idag som man inte kunde ta reda på förr. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Merinfo.se) skrev 2020-11-04 13:48:53 följande:

merinfo.se kommer dom flesta uppgifter fram eller så kan man klicka på länkar så man får fler uppgifter.
    Har man ett inlogg där som endast kräver en mailadress så får du fullständigt personnummer. Vilka bolagsengagemang personen har som man sen kan klicka vidare och se hur förtagen går m.m.  hur många fordon man har och ett klick till så står det vad det är för fordon. 
    Med personnumret kan man då söka på MRkoll som registrerar domar/åtal

Och detta är offentliga uppgifter som man kan få från myndigheterna. 
  • Anonym (*)
    Anonym (Merinfo.se) skrev 2020-11-04 20:07:06 följande:
    Ja. Fast ringer man myndigheter så är det bara under telefontid och långa köer. På merinfo går det direkt
    Min poäng är att det som verkar uppröra TS, det är information som fanns tillgängligt redan innan internet. Att det går smidigare med internet förnekar jag inte. 
Svar på tråden Regnummer