• Anonym (Undrar)

Regnummer

Om någon tar mitt regnummer på min bil, kan personen då se vad jag heter och var jag bor eller är det bara polisen som kan se det genom att ha regnumret?

• Svar på tråden Regnummer
  • Anonym (Alla)

Alla kan se, det är offentliga uppgifter. Jag vet tom en som blev soc.anmäld bara genom att personerna ifråga hade förföljt henne till hennes bil och skrivit upp numret.

• Wald
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 13:48:53 följande:

Om någon tar mitt regnummer på min bil, kan personen då se vad jag heter och var jag bor eller är det bara polisen som kan se det genom att ha regnumret?

Om bilen ägs av en privatperson ser man vem som äger den och kan därmed enkelt söka vidare efter personens uppgifter.
    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Alla) skrev 2020-11-03 13:52:44 följande:

Alla kan se, det är offentliga uppgifter. Jag vet tom en som blev soc.anmäld bara genom att personerna ifråga hade förföljt henne till hennes bil och skrivit upp numret.

Vilka uppgifter exakt kan de se förutom namn och adress?
  • Anonym (*)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 14:00:28 följande:
    Med hjälp av namn och adress kan man få reda på personnummer, taxerad inkomst, civilförhållande, antal barn osv.
  • Anonym (*)
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 14:11:10 följande:
    Med hjälp av namn och adress kan man få reda på personnummer, taxerad inkomst, civilförhållande, antal barn osv.
    Civilstånd ska det stå.
  • Wald
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-03 14:00:28 följande:

I princip allt om ägaren utom fullständigt personnummer. Dock går det ju att söka upp det också om man så vill.

Om jag söker på min egen bil kan jag klicka mig vidare till den info som finns om mig på nätet. Till exempel var jag bor, hur många fordon jag ägen, vem jag är gift med och så vidare... Internet är faktiskt ganska otäckt.
    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Anonym (Googlaren)

Mycket går att hitta gratis som sagt ... förekomst i brottsregistret t.ex.
    Mot en mindre summa kan man på en del sidor köpa info om årsinkomst m.m.
    Skulle du förekomma i brottsregistret kan man mot betalning få reda på varför du finns där.
    Tidigare adresser, boende i hushållet - ja som nämnts innan - massor av info!
    Har man adressen är det enkelt att kolla upp var du bor och finns det t.ex
    street-wiew kan man se vilken färg du har på dina gardiner.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (*) skrev 2020-11-03 14:11:10 följande:

Men va?? Har man ingen integritet i Sverige?
  • Anonym (Undrar)
    Wald skrev 2020-11-03 14:16:27 följande:

I princip allt om ägaren utom fullständigt personnummer. Dock går det ju att söka upp det också om man så vill.

Om jag söker på min egen bil kan jag klicka mig vidare till den info som finns om mig på nätet. Till exempel var jag bor, hur många fordon jag ägen, vem jag är gift med och så vidare... Internet är faktiskt ganska otäckt.

Ja i Sverige är det otäckt med internet. Men utomlands är det inte så, där har varje person rätt till integritet och själv bestämma om de vill finnas med på internet.
Svar på tråden Regnummer