• Klumpigatjejen

    Bechterews

    Hej. Finns det någon här som har bechterews?

    Jag är 25 år gammal tjej.

    Min mamma har reumatiskvärk och min morbror har bechterews.

    När jag var liten tog dom prover på mig och det visade sig att jag har sån vävand som bechterews har.

    Nu i ett år har jag till och från varit så stel i min kropp att jag knappt kan resa mig upp på morgonen. Det gör ont från rumpan ner i baksida av låren.

    Jag hade det så i ett halvår tills jag köpte en ny säng då jag trodde det berodde på det.

    Men smärtan fortsätter och nu är även min nacke stel som satan på morgonen.

    Mamma sa att jag skulle åka till reumatolog.

    Jag skrev en privat remiss direkt dit och har fått tid redan nästa vecka.

    Känner någon av er igen er?

    Hade ni liknande problem i början eller tror ni att det beror på något annat?

    Hur lång tid tog det för er att fastställa diagnosen?

    Är så rädd då jag har sett hur min morbror har det..

    Har en 1årig dotter och tänker ofta nu hur det ska bli att kunna orka och leka med hon som jag gör nu.

    Ge mig gärna era berättelser och erfarenheter.

    Mvh

  • Svar på tråden Bechterews
  • Zorrorro

    Jag har också haft svårt att röra mig senaste året pga psoriasisartrit. Något som varit i det närmaste magiskt är Astaxhin kosttillskott. Kan plötsligt gå på fötterna utan smärta. Även antiinflammatorisk kost är ett måste som första åtgärd

  • Anonym (A)

    Min man har Bechterews. 

    Han får biologiska läkemedel som minskar inflammationen. Tyvärr fick han diagnos och medicinering sent, vilket gör att han redan har skador på vissa leder, så han har fortfarande ont en del.

    Ett enkelt "hjälpmedel" som jag hittat åt honom är en sittryggsäck (typ den sorten jägare har), eftersom han har svårt att stå. Det gjorde det lättare för honom att vara där barnen var när de "fnattade runt" när de var yngre.

    Jättebra att du ska träffa läkare så att du får hjälp relativt tidigt. Tänk på att det inte fanns så bra läkemedel när din morbror var yngre, så du borde kunna komma betydligt lindrigare undan.

  • Anonym (agj)
    Zorrorro skrev 2020-11-09 10:44:14 följande:

    Jag har också haft svårt att röra mig senaste året pga psoriasisartrit. Något som varit i det närmaste magiskt är Astaxhin kosttillskott. Kan plötsligt gå på fötterna utan smärta. Även antiinflammatorisk kost är ett måste som första åtgärd


    Vad äter du?
  • Anonym (Lisa)

    Jag har Bechterews, är 28 år gammal. Tog 8 år innan de kunde fastställa rätt diagnos. Har haft både tabletter och nu sprutor. Är stel och har ont. Ständigt trött också.

  • blurb

    Läste PRECIS om bechterews på medograf.se. har det inte själv så kan inte hjälpa så mkt men där kunde man läsa på bra om mediciner, hur det går tillväga för att få diagnos osv...

  • Anonym (A)

    Maken testade Orudis och det gjorde ingen skillnad om jag minns rätt. Det som hjälpte ett tag var en kombination av Alvedon och Voltaren, men han gjorde misstaget att ta Voltaren på fastande mage ofta, vilket ledde till blödande magsår.

    Nu får han biologiska läkemedel som hjälper. Han fick dock testa olika varianter innan han hittade en sort som faktiskt hjälpte.

Svar på tråden Bechterews