• Anonym (TS)

Vad är bra/dåligt med er planlösning?

Vad tycker ni är bra respektive dåligt med planlösningen där ni bor? Något att undvika när man gör en egen planritning eller ska köpa bostad? Något tips på vad ni upplevt varit extra bra med er planlösning?

Vi är en familj med småbarn.

• Svar på tråden Vad är bra/dåligt med er planlösning?
  • Anonym (mamma)

Min favoritgrej med planlösningen är att sovrummen är på ovanvåningen, där det såklart finns en toalett. När vi får gäster behöver vi inte bry oss om hur sovrummen ser ut, att sängarna är bäddade eller att dörrarna är stängda. På nedervåningen försöker vi hålla iordning så att folk kan komma förbi lite spontat (i normala fall utan corona alltså).

Sen såklart....tvättnedkastet från badrummen på första våningen ner till tvättstugan i källaren. Fantastiskt bra. Har aldrig ens en strumpa liggandes på golvet i badrummet.

Älskar också att vi har ett extrarum på första våningen. Alltså kök, vardagsrum, badrum, liten toalett i hallen och ett gästrum. Gästrummet används som kontor och bibliotek. Min man jobbar mycket hemifrån och kan stänga in sig när han behöver men sitta med dörren öppen och "vara med" när han kan och vill. 

Det sämsta är nog vardagsrummet. Lite långsmalt, svårmöblerat, vår stora soffa kan bara stå på en plats så vi är fast med möbleringen. I mitten av rummet sitter ett konstigt valv som delar upp rummet, det ska vi nog riva bort så småningom. Vi ska renovera där inom kort och tror att det blir bättre med nya väggar, nytt golv, ny soffa och valvet borta.

• fjanten

Jag avskyr öppen planlösning mellan kök/vardagsrum - bodde så i en trea vi hade. Hemskt!

• Anonym (Jag då)

Vi bor i ett ganska stort hus, men med få rum. 7 rum på 250 kvm. Flera av rummen är jättestora,bl.a hallen uppe och nere och de utrymmena går inte utnyttja bra. Vi går in i lilla hallen som är rent minimal, men stora ingången funkar inte. Finns ingen garderob eller plats för nånting i den hallen. Hög farlig trappa ut också så klart olämpligt för småbarn. Alla annat gillar jag. Mycket gammalt hus, gammal inredning kvar, dörrar mellan rummen. Fullkomligt avskyr öppen planlösning! Matos som sprider sig i hela huset, ingen avskildhet, inget som hindrar småbarn att härja i rum de inte får vara i. Vi har två rum som är klädkammare resp. förrråd vilket är toppenbra. Stort badrum. Stor tvättstuga för den har varit ett vanligt rum innan. Liten toa nere. Högt i tak. Älskar vårt hus! Glad

• Anonym (tvillingmamma)

Vi har ritat vår enplansvilla själva. Det jag gillar bäst är att vi slipper trappor, har allt på samma våning. Även om det finns fördelar med flera våningar, finns det också nackdelar, särskilt när man har småbarn och när man blir äldre. Det andra jag gillar är att vi har separat kök och vardagsrum, alltså inte öppen planlösning. De ligger i anslutning till varandra, men det är en vägg emellan, och man måste inte gå igenom det ena rummet för att komma till det andra. Barnens rum ligger i ena ändan av huset, de har som en egen liten hall (skulle kunna ha egen ingång via tvättstugan), medan vårt sovrum och arbetsrummet / gästrummet ligger i andra ändan. Vi bor alltså i olika delar av huset kan man säga, vilket gör att man inte går på varandra hela tiden, eller sover vägg i vägg. Blir nog extra skönt när de blir tonåringar

• Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-11-04 15:24:03 följande:

Vad tycker ni är bra respektive dåligt med planlösningen där ni bor? Något att undvika när man gör en egen planritning eller ska köpa bostad? Något tips på vad ni upplevt varit extra bra med er planlösning?

Vi är en familj med småbarn.

Fundera mycket på hur ni lever.

Ofta många middagsgäster?

Övernattande gäster?

Äter framför tv?

Alla samlas framför tv?

Ni umgås i köket?

Mycket matlagning och familjeliv samtidigt?

Behov att göra saker ostört?

Platskrävande hobby?

TV-tittande som stör andra?

Utifrån det kommer vissa saker kring planlösning ge sig.
  • Anonym (tvillingmamma)

Kan tillägga att vår villa bara är 120 kvm (5 rok), så rummen är inte så stora, men fullt tillräckliga. Ekonomi och tomtyta avgjorde storleken, plus att vi ville ha enplan. Med två barn i huset använder vi varenda kvadratmeter. Samtidigt kommer det inte att kännas för stort den dag barnen flyttar (även om det är långt dit) och jag och maken blir själva. Detta är vårt drömhus, så vi vill kunna bo här så länge som möjligt.

• Anonym (H)
    fjanten skrev 2020-11-04 15:40:36 följande:

Jag avskyr öppen planlösning mellan kök/vardagsrum - bodde så i en trea vi hade. Hemskt!

Exakt samma här. Man tappade ett rum och det kändes snarare som en tvåa än en trea. Aldrig igen! Älskar att ha ett riktigt kök att gå in till..
  • Anonym (tvillingmamma)

Sen rekommenderar jag två toaletter / badrum om man är en barnfamilj. Inte bara en. Vi har två badrum, ett med badkar och ett med dusch. När det bara var jag och maken, innan barnen kom, kändes det stort och lyxigt. Nu skulle det bli jobbigt med bara ett badrum på fyra pers.

• LaFontaine
    fjanten skrev 2020-11-04 15:40:36 följande:

Jag tycker att det är fantastiskt! Jag vill inte gå tillbaka till stängt kök!

Vi har franska balkongdörrar i våra sovrum, istället för vanliga fönster. Eftersom vi vill ha möjlighet att öppna för vädring, förlorar vi en hel massa möbleringsyta i sovrummen. Snyggt, men rätt meningslöst.
  • Anonym (Anna)

1 1/2 plans hus, med sovrum däruppe, ett där nere som vi använder som bibliotek/TV rum.

Positivt: Två badrum (ett med dusch, ett med badkar) samt en toalett. Inte öppen planlösning, men ändå sällskapsrummen sidan om varandra och utan dörrar mellan. Stort vardagsrum med matsalsdel, samt stor matplats intill arbetsköket. Perfekt när man har mycket gäster, eller kalas när ungarna bodde hemma.

Negativ: Liten hall, litet grovkök. 

Nu är barnen utflugna så nackdelarna spelar inte så stor roll. Vi kommer att bygga om det minsta sovrummet till en walk-in-closet. 

Svar på tråden Vad är bra/dåligt med er planlösning?