ung92 skrev 2020-11-06 08:07:10 följande:
Ni har så rätt. Jag är ju som sagt väldigt medveten om hur barn blir till, och jag hade denna diskussion en gång tidigare mee honom men valde att behålla. Det ångrar ingen idag. Men han vill verkligen inte ha fyra barn. Det handlar ingenting om ekonomi, psykiskt, boendemässigt eller liknande för det funkar super bra. Utan det är endast lathet och egoist känsla av sin egentid från hans del. Vi har pratat om barn tidigare och jag hade en jätte jobbig 3 graviditet, fick havandeskapsförgiftning och hon kom i v 28. Så det var en turbulent tid och då sa jag att jag ville inte ha fler barn. Men ju mer tiden gick så sa jag åt honom för kanske någon månad sen att ska jag ha mer barn så ska de vara innan jag blir 30 år, och att ja kan tänka mig ev en till men är i dags läget nöjd.
Så jo, han visste om att jag ev var öppen för det. Han vill inte prata om det utan säger bara att jag ska boka tid så fort som möjligt så jag får det "där fixat". Känner lite som er andra, varför ligger det på mig? Han var medveten om att jag var i min mest fertila tidpunkt, han vet att jag är utan preventivmedel sen 4 år tillbaks och han väljer själv att inte ha kondom.
Jag måste nog helt enkelt bara fundera hur jag ska göra. För ekonomiskt går det runt, klart det blir inte samma. Men dom andra barnen skulle inte bli lidande från min sida iaf
Jag har gjort en abort innan när jag var 18 och det var en av dom hemskaste grejerna jag har gjort. Känner dock att de var rätt beslut, men det sitter ännu kvar inom mig hur jag hör dunsen i toaletten. Obehagligt..så abort för mig är inget preventivmedel, ändå så känner jag att jag gjorde fel som faktiskt tacka ja att ligga med honom trots att jag visste vart i månaden jag var. Men som ni säger, jag var ju ändå positivt inställd om det skulle bli så. Gick in med inställningen "han vet hur barn blir till, då får han ta sitt ansvar". Men nu i efterhand är det inte lika lätt. Varför ska det kännas som att vi är de elaka som ens funderar på abort??? Och inte mannen.
Usch, jag lider med dig :( Jag tycker inte att detta är ditt fel, eller att du var oansvarig som hade oskyddat sex. Du vill ju ha fler barn. Din sambo vet om hur barn blir till, eftersom ni har tre stycken sen innan. Det är möjligen en sak att en 17-åring kille råkar göra någon gravid och ångrar sig, i den åldern är man så verklighetsfrånvänd och fattar kanske inte riktigt att bebisar blir till genom att man har oskyddat sex. Men din sambo vet.
Sen är det inte lätt för dig nu ändå såklart, men jag tycker verkligen inte att du har fel i sak.
Om jag var du så hade jag satt mig ned och försökt prata lugnt med sambon. Kanske du ska göra klart för honom att detta inte är något du tänker fixa, som han kallar det, genom abort, utan att du tänker behålla barnet. Om du vill det alltså. Du kan kanske försöka fråga/prata med honom om vad det värsta som kan hända är? Handlar det bara om mindre egentid för honom så är det ju en begränsad period det handlar om. Du kanske kan tänka dig att ta mer nätter eller liknande? Du kan försöka prata med honom om att bebisen i din mage faktiskt är ert barn, alltså någon som din sambo troligen skulle älska mer än sig själv när hen föds. Om han kände likadant när ni blev gravida med tredje barnet så har han egentligen varit i denna situationen en gång tidigare, och kanske kan han förstå att det blir bra tillslut även om det känns motigt i början? Det skulle du ev kunna påminna honom om.
Slår han helt bakut och det verkar bli separation så får du ju överväga ditt beslut igen, då kanske du känner annorlunda. Eller inte. Håller tummarna för att ni kan prata vettigt med varandra om detta.
Jag har själv fyra barn förresten. Min man var inte sugen på fyran alls, men han var med på det för min skull. Visst är vi trötta nu, och det är ganska tufft med lite egentid (barnen är små och har fötts tätt), men min man ångrar verkligen inte vår bebis. Han är helt ljuvlig och det tycker vi båda två. Kärleken till ett barn övervinner ju allt.