• Anonym (.....)

Rå nötfärs farligt?

Är det farligt att äta rå nötfärs? Jag har hört olika saker, vissa säger att det inte är farligt alls och att det mycket sällan innehåller ehec, men på internet står det att man ska använda högrevsfärs om man ska göra råbiff pga risken för ehec i vanlig nötförs (som inte alls verkar ovanligt).

I affären står det både på högrevsfärsen och på den vanliga nötfärsen att de måste tillagas grundligt innan man äter färsen.

Vad gäller egentligen?

• Svar på tråden Rå nötfärs farligt?
  • Limeblad

Skulle aldrig äta råbiff på fabriks- eller butiksmald färs. Det är självfallet ingen skillnad mellan högrevsfärs och annan nötfärs.

• Anonym (Ge)
    Limeblad skrev 2020-11-06 14:13:53 följande:

Skulle aldrig äta råbiff på fabriks- eller butiksmald färs. Det är självfallet ingen skillnad mellan högrevsfärs och annan nötfärs.

Varför är det skillnad mellan högrevsfärs? Jag fattar inte? Den mals också industriellt?
  • Limeblad
    Anonym (Ge) skrev 2020-11-06 14:18:54 följande:

Varför är det skillnad mellan högrevsfärs? Jag fattar inte? Den mals också industriellt?

Jag skrev att det inte är någon skillnad.
  • klyban
    Anonym (Ge) skrev 2020-11-06 14:18:54 följande:

Skillnaden är vilken bit på djuret man använt, om det blir köttfärs eller högrevsköttfärs.
    Högrevfärsen har en betydligt starkare nötsmak som passar sig bra i många rätter och som färs i tex hamburgare.

EHEC den följer med på köttet på utsidan av köttet, då EHEC är ifrån bajs och kontamineras i slaktprocessen ibland.

• Anonym (Ge)
    Limeblad skrev 2020-11-06 14:38:58 följande:

Jag skrev att det inte är någon skillnad.

Ursäkta. Jag missade ditt inte!
  • Anonym (Ge)
    klyban skrev 2020-11-06 14:43:57 följande:

Skillnaden är vilken bit på djuret man använt, om det blir köttfärs eller högrevsköttfärs.

Högrevfärsen har en betydligt starkare nötsmak som passar sig bra i många rätter och som färs i tex hamburgare.

EHEC den följer med på köttet på utsidan av köttet, då EHEC är ifrån bajs och kontamineras i slaktprocessen ibland.

Jo jag vet. Tyvärr läste jag fel när personen sade att det inte är någon skillnad. Missade Intet. Däremot har en person tidigare i tråden skrivit att högrev går att äta rå

Men inte annan färs. Så det jag undrar egentligen vad dessa personer tror är skillnaden? Eftersom skillnaden är precis det du beskriver och rimligtvis inte har någon eventuell påverkan alls på om färsen innehåller bakterier eller inte
  • klyban
    Anonym (Ge) skrev 2020-11-06 14:48:57 följande:
    Jo jag vet. Tyvärr läste jag fel när personen sade att det inte är någon skillnad. Missade Intet. Däremot har en person tidigare i tråden skrivit att högrev går att äta rå
    Men inte annan färs. Så det jag undrar egentligen vad dessa personer tror är skillnaden? Eftersom skillnaden är precis det du beskriver och rimligtvis inte har någon eventuell påverkan alls på om färsen innehåller bakterier eller inte

oki, np.

Vi kanske får reda på skillnaden, men jag säger ingen på industriell eller affärsmald köttfärs oavsett vilket kött.

• Anonym (Ge)
    klyban skrev 2020-11-06 14:52:57 följande:

oki, np.

Vi kanske får reda på skillnaden, men jag säger ingen på industriell eller affärsmald köttfärs oavsett vilket kött.

Håller med om ingen skillnad
  • Physalis

Rå köttfärs som inte är ämnad att äta rå skulle jag undvika. Hygienrutinerna skiljer sig åt beroende på om det är vanlig köttfärs eller färs tänkt till råbiff.

Korrekturläser som en kratta
  • LFF

Har inga som helst problem att äta rå nötfärs, spelar ingen roll om den är fabriksmald eller hemmamald. Har gjort det i 30+ år och har aldrig blivit dålig.

• Anonym (Anna)

När jag var barn åt jag ofta rå köttfärs. Varje gång min mor skulle tillaga köttfärs fick jag alltid smaka litegrann av färsen rå, vilket jag älskade. Nu som vuxen skulle jag aldrig våga riskera att bli sjuk, nu när jag vet att det inte är bra för kroppen.

• klyban
    LFF skrev 2020-11-08 11:26:09 följande:
    Har inga som helst problem att äta rå nötfärs, spelar ingen roll om den är fabriksmald eller hemmamald. Har gjort det i 30+ år och har aldrig blivit dålig.

De finns de som är döda och ligger på dialys som inte heller med dig,.
    Men visst är det så att den risken är liten.

Svar på tråden Rå nötfärs farligt?