• EpicF

Måste jobba trots sjukdom!

Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 20:51:30 följande:

Du tolkar smittskyddslagen lite som du vill, visst har man hiv, könsjukdomar eller bekräftad covid ska man hålla sig inne men det gäller knappast en vanlig bondsnuva serru. Du överskattar om inte annat polisens resurser

Så länge du eller dina barn inte fått ett negativt coronatest så vet du inte om det är vanligt "bondsnuva".
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:04:08 följande:

www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/publicerat-material/foreskrifter/konsoliderade/hslf-fs_2020_12.pdf

Det skulle jag anser att du gör. Den som misstänks ha cocis 19 skall enligt de allmänna råden stanna hemma. De allmänna råden är inte bindande, men man skall visa att man på annat sätt vidtagit åtgärder för att följa bindande regeln.

En förkylning kan inte anses vara misstänkt covid-19.

Jag säger inte att ts inte bör stanna hemma. Bara att du överdriver i ditt påstående om olagligheten i ts handlande

Jo, även en liten förkylning kan anses vara misstänkt covid-19.
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:42:30 följande:

Felstavning av covid.

Jag är en av dem som för egen del isolerar mig totalt.

Och om du bemödar dig med att läsa på folkhälsomyndigheten så ser du att detta är en allmän rekommendation som inte är tvingande. Dock är den anmälda rekommendationen så pass stark att man om man frångår rekommendationen skall visa på andra åtgärder för att hålla sig till grundregeln. Allt detta kan du läsa hos folkhälsomyndigheten.

Om du dessutom läser filen jag länkat ser du att det står:

Personer som är smittade av eller misstänks vara smittade av covid-19

Allmänna råd

För att skydda andra från smitta bör den som vet att hen är smittad eller som har symtom på covid-19

1. stanna hemma, och

2. undvika fysiska kontakter. (HSLF-FS 2020:50).

En person med vaga förkylningssymptom kommer aldrig kunna straffas för att denne borde antagit att detta var symptom på covid.

Du kan anmäla hur mycket du vill.

Jag håller med om att man bör stanna hemma. Men överdriv inte de rättsliga påföljderna

Även vaga förkylningssymtom kan vara covid-19 och då ska man stanna hemma. Alla har eller ska ha snappat upp att syntom på covid-19 bla ÄR förkylning/luftvägssymtom, även vaga. Har bekanta som enbart har haft nästäppa och fått positivt på Covid-19.
  • EpicF
    Anonym (D) skrev 2020-11-10 21:53:10 följande:

Jag säger inte emot detta. Däremot säger jag emot att det skulle kunna bli rättsliga påföljder för en person som har vaga symptom för förkylning och inte håller sig hemma

Om det visar sig att det är corona och att man har smittat andra kan det säkert blir det om någon anmäler...men inte speciellt troligt.
Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!