• Majala

    Ta med bebis till efterkontroll under corona

    Sonen är nu snart 8 veckor och jag ska på efterkontroll om några dagar och fick nu en påminnelse via sms där det som vanligt (nu under coronatider) stod "inga medföljande".

    Gäller det även bebisen?

    Hur har ni andra som fött barn under pandemin gjort?

  • Svar på tråden Ta med bebis till efterkontroll under corona
  • Anonym (Oklart)

    Jag tolkar det som att bebisen inte ska med. Så har jag i alla fall förstått att det är i Östergötland. Sen om det är rätt eller fel vet jag ej...

  • Anonym (Y)

    Om bebisen måste med så gör det väl inget.. Man lär inte smittas av en bebis. Är ju trängsel som de vill undvika.


    Använd sunt förnuft. Kan någon passa den så är det väl praktiskt på alla sätt om du slipper bära med den. 

  • Anonym (Bm)
    Anonym (Oklart) skrev 2020-11-10 18:00:40 följande:

    Jag tolkar det som att bebisen inte ska med. Så har jag i alla fall förstått att det är i Östergötland. Sen om det är rätt eller fel vet jag ej...


    Självklart får man ta med en tvåmånaders bebis! Det säger väl sig självt.
  • Anonym (förälder)

    Inga medföljande brukar gälla vuxna.
    Om man har en liten bebis kan det vara svårt att hitta någon som kan passa den om inte pappan är hemma med bebisen då.
    Ta med bebis borde inte vara något problem.
    Bebisen ligger ju skyddad i vagn eller i bilbarnstol och kan ställas ett par meter bort ifrån sjukhuspersonalen så varken bebis eller personal riskerar smitta.
    Men ring och fråga om du vill vara säker.

  • Anonym (Räpan)

    Ring och hör med mottagningen, för det skiljer sig åt var man bor. Jag fick barn för några månader sedan och är med i Facebook-grupp med andra som fick barn samtidigt. En del fick inte ta med sig bebisen. De som tog med sig bebisen fick ha den liggandes på magen under gynundersökningen. Jag valde att lämna bebisen hos sin pappa.

Svar på tråden Ta med bebis till efterkontroll under corona