• mrsplupp

    Hur länge ska utbrändhet påverka en?

    Lång historia kort.

    Efter mycket i mitt liv blev jag tillslut utbränd. Rejält.

    Hade gått 2 år innan och ignorerat alla tecken tills jag en dag inte kunde prata längre.

    Jag blev sjukskriven men utan hjälp och Fick ej sjukpenning, så hela sjukskrivningen var egentligen ett stort oros moln om ekonomi samtidigt.

    Jag var sjukskriven i 9 månader. Sen började jag studera. Måste ju ha en inkomst och kände att studier på distans kan vara nåt. Sagt och gjort jag började i jan och studierna har gått bra. Men i måndags skulle vi ut på 2 månader lång praktik. Efter 2 dagar är jag helt förstörd och vill bara sova, somnat på soffan direkt nåe jag kommit hem. Huvudvärken och magkatarren börjar smyga sig på. Alla tecken som jag innan jag vart utbränd ignorerade.

    Vad ska jag ta mig till.

    Känner mig så frustrerad ska jag ibte ens klara av lite praktik?

    Ni som vart utmattade hur lång tid tog det för er att komma tillbaka och hur gick processen

  • Svar på tråden Hur länge ska utbrändhet påverka en?
  • Anonym (!)

    Utbrändhet leder till förändringar i hjärnan. Har man en gång blivit utbränd så kan det påverka dig resten av ditt liv tyvärr. 

  • Anonym (Svar på tal)

    Du kommer att få dras med sviterna efter utbrändheten resten av livet. Det betyder att även när du kommit tillbaka till något slags normalläge, alltså att du blir symptomfri och mår bra, så kommer du att vara mycket mer stresskänslig. Förhoppningsvis håller du koll på ditt liv så du inte lägger på dig för mycket och var vaksam på din kropps varningssignaler så att du genast kan dra i bromsen när det drar iväg. Meditation är en väldigt bra vana som kommer att ge dig fördelar både på kort och lång sikt.

  • Anonym (A)

    Kan tipsa om en podd som heter paus. Lyssna på den någon gång per dag för att få återhämtning. Du kan också då och då ta tre djupa andetag. In genom näsan och ut genom munnen. Du kan också kolla med din vårdcentral om du kan få remiss till stressrehab. Det kommer bli bättre när du lär dig att hantera dessa symtom. Det kan också innebära positivts saker att du sätter gränser. Är mer i nuet. Sköt om dig!

  • Anonym (L)

    För alltid? Det är ju ett tecken på att man gör mer än kroppen klarar, så om man inte ändrar livsstil så kommer besvären ju komma tillbaka så för man tillsätter det man en period undvikit (i ditt fall jobb utanför hemmet). Jag var utbränd för 10 år sen, gjorde som du, slutade jobba och började plugga.

    Det blev tydligt att om jag ville kunna jobba heltid igen så var det i privatlivet jag var tvungen att göra ändringar, problemet var nämligen egentligen aldrig mitt jobb.

    -Jag flyttade, från stort hus på landet med bilberoende till liten lägenhet med gångavstånd till skola och senare jobb och matbutik/rekreation.

    -Jag avslutade min relation med en man som allt för lätt lämpade över ansvar på mig, extra mycket den period jag var hemma och under mina studier eftersom det ju var "viktigare" att han kunde ägna all sin tid åt jobb och återhämtning.

    - Jag gjorde stora förändringar i mina vänskapsrelationer, jag slutade släppa allt så fort någon bad mig om hjälp, utan att någonsin själv ta hjälp i gengäld. En del vänner försvann när jag inte längre ville vara personlig assistent och sophink för diverse gnäll.

    - Jag gjorde mig av med hästarna, all tid i stallet och bilen höll på att knäcka mig totalt.

    - Jag har valt bort drömmen om villa och sommarstuga, båt och husbil. Allt som kostar stora summor och energi i inköp och underhåll går bort.

    Kort och gott så har jag helt ändrat min livsstil och idag orkar jag både jobba och leva, men har marginaler så att jag OM jag behöver kan ta ett eller flera sabbatsår utan att hamna i klorna på FK.

    Behöver jag kan jag faktiskt komma hem från jobbet och göra INGENTING en hel vecka utan att det hånder något värre än att damm samlas i hörnen och disk travas i hon.

Svar på tråden Hur länge ska utbrändhet påverka en?