• Citrongröt

    Någon mer som har långdragen förkylning/covid?

    Jag har haft förkylningssymptom i en månad nu. Det går fram och tillbaka - ibland är jag nästan symptomfri och ibland ligger jag i sängen hela dagen. Det är mest trötthet, men även halsont, snuva och ömhet i lungorna, som kommer och går. Har tagit covidtest, men hade just den dagen inga symptom (förutom trötthet), så jag har fått höra att jag inte kan lita på det resultatet.

    Finns det fler som har haft en sådan långdragen förkylning med liknande symptom? Jag har inte haft feber, utan bara varit väldigt trött med annars ganska milda förkylningssymptom. Läkaren på vårdcentralen har tagit blodprov, som visar att ingen bakteriell infektion verkar finnas och ingen virusinfektion kan demonstreras. Läkaren trodde att jag var på bättringsvägen och skulle vara frisk inom en vecka, men det har snart gått två veckor sedan dess.

    Jag är lite orolig för att det ska vara något helt annat än en förkylning eller covid, som läkarna missar. Orkar inte vara sjuk längre. Råd uppskattas.

  • Svar på tråden Någon mer som har långdragen förkylning/covid?
  • Anonym (Maja)

    Har haft i 1,5 månader. Tillslut blev det verkligen illa-illa, med en hosta som blev så jobbig att jag fick ont i musklerna runt revbenen. Sökte till VC som skickade mig till akuten. Negativt på covid, både antikropp och "live" så att säga. Då gjordes skiktröntgen som visade lunginflammation. Så nu går jag på antibiotika. Har väl blivit något bättre...

  • Anonym (V)

    Har också haft symtom lite till och från. Mestadels kittlig och rinnig näsa samt halsont. Har dock inte känt mig sjuk, så detta känns annorlunda mot hur jag brukar bli. Börjat misstänka någon typ av allergi istället, kanske kvalster. Kan även bero på psykisk stress för har haft en väldigt jobbig och orolig period i livet senaste tiden. Jobbigt är det iallafall.

  • Anonym (Emma)

    Ja, både jag och min 18-åriga son blev sjuka i slutet av mars.

    Jag fick feber, rejäl huvudvärk och hosta. Hostan och andnöd fortsatte i 8 veckor.

    Min son fick en ordentlig förkylning med feber, hosta och halsont. Han fick även andningssvårigheter.

    Han är än idag inte helt återställd, han är konstant trött, orkeslös och blir lätt andfådd. Dessutom lider han av huvudvärk plus domningar av arm och ben.

    Åtskilliga besök på vårdcentral och sjukhus visar inget avvikande.

    Ingen av oss har haft covid-19, utan det är nån annan skit vi drog på oss.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Emma) skrev 2020-11-12 00:12:46 följande:
    Ja, både jag och min 18-åriga son blev sjuka i slutet av mars. Jag fick feber, rejäl huvudvärk och hosta. Hostan och andnöd fortsatte i 8 veckor. Min son fick en ordentlig förkylning med feber, hosta och halsont. Han fick även andningssvårigheter. Han är än idag inte helt återställd, han är konstant trött, orkeslös och blir lätt andfådd. Dessutom lider han av huvudvärk plus domningar av arm och ben. Åtskilliga besök på vårdcentral och sjukhus visar inget avvikande. Ingen av oss har haft covid-19, utan det är nån annan skit vi drog på oss.

    Stackars sonen! Jag kan inte låta bli att undra hur de kan vara så säkra på att det inte är covid-19. Långt ifrån alla covidsjuka utvecklar ju en mätbar mängd antikroppar, och pcr-test kan ge falskt negativt resultat, i synnerhet om man inte tar det förrän man varit sjuk i någon vecka eller mer.
  • Jemp
    Anonym (Emma) skrev 2020-11-12 00:12:46 följande:

    Ja, både jag och min 18-åriga son blev sjuka i slutet av mars.

    Jag fick feber, rejäl huvudvärk och hosta. Hostan och andnöd fortsatte i 8 veckor.

    Min son fick en ordentlig förkylning med feber, hosta och halsont. Han fick även andningssvårigheter.

    Han är än idag inte helt återställd, han är konstant trött, orkeslös och blir lätt andfådd. Dessutom lider han av huvudvärk plus domningar av arm och ben.

    Åtskilliga besök på vårdcentral och sjukhus visar inget avvikande.

    Ingen av oss har haft covid-19, utan det är nån annan skit vi drog på oss.


    Undrar också hur ni vet att det inte är covid? Låtet likt långtidscovid.
  • Citrongröt
    Anonym (Maja) skrev 2020-11-11 19:25:40 följande:

    Har haft i 1,5 månader. Tillslut blev det verkligen illa-illa, med en hosta som blev så jobbig att jag fick ont i musklerna runt revbenen. Sökte till VC som skickade mig till akuten. Negativt på covid, både antikropp och "live" så att säga. Då gjordes skiktröntgen som visade lunginflammation. Så nu går jag på antibiotika. Har väl blivit något bättre...


    Ok, intressant. Vet du om du fick göra CRP-prov innan de upptäckte lunginflammationen? De tog ett sådant prov på mig och sa att de låga nivåerna betydde att jag inte hade någon inflammation. Nu funderar jag på om det kan vara något sådant ändå. Hoppas att du blir frisk snart! Måste vara skönt att få veta vad det är i alla fall, men jobbigt när man får vara sjuk så länge utan varken diagnos eller behandling.
  • Citrongröt
    Anonym (Emma) skrev 2020-11-12 00:12:46 följande:

    Ja, både jag och min 18-åriga son blev sjuka i slutet av mars.

    Jag fick feber, rejäl huvudvärk och hosta. Hostan och andnöd fortsatte i 8 veckor.

    Min son fick en ordentlig förkylning med feber, hosta och halsont. Han fick även andningssvårigheter.

    Han är än idag inte helt återställd, han är konstant trött, orkeslös och blir lätt andfådd. Dessutom lider han av huvudvärk plus domningar av arm och ben.

    Åtskilliga besök på vårdcentral och sjukhus visar inget avvikande.

    Ingen av oss har haft covid-19, utan det är nån annan skit vi drog på oss.


    Låter jättejobbigt! Ännu mer jobbigt när man inte vet vad det är. Tänker som andra i tråden att det kanske kan vara covid ändå. Vi vet ju så lite om sjukdomen ännu - kanske kan man ha covid utan att det syns på test. 
  • Anonym (svinis)

    Som när jag hade svininfluensan när den gick. Jag var sjuk i fyra månader och sedan tog det typ lika länge att komma tillbaka till kondition och sånt igen. Vissa infektioner är långdragna bara. 

  • EpicF
    Citrongröt skrev 2020-11-12 14:52:33 följande:

    Låter jättejobbigt! Ännu mer jobbigt när man inte vet vad det är. Tänker som andra i tråden att det kanske kan vara covid ändå. Vi vet ju så lite om sjukdomen ännu - kanske kan man ha covid utan att det syns på test. 


    De som har covid eller var haft covid visas oftast på covid-test. Men man kan absolut ha det eller ha haft det utan att ha varit positivt, ett sp kallat falskt negativt. Det beror då på att man tagit testet för tidigt.

    Har du tatt ett nytt covid-prov?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Cilla) skrev 2020-11-12 12:53:22 följande:

    Stackars sonen! Jag kan inte låta bli att undra hur de kan vara så säkra på att det inte är covid-19. Långt ifrån alla covidsjuka utvecklar ju en mätbar mängd antikroppar, och pcr-test kan ge falskt negativt resultat, i synnerhet om man inte tar det förrän man varit sjuk i någon vecka eller mer.


    De testade sonen när han var på sjukhuset pga andningssvårigheter. Negativt svar på covid-19. Det var ca 10-11 dagar efter han insjuknade.

    Jag har inte gjort något test för pågående infektion, då det vid den tidpunkten bara gjordes om man blev inlagd på sjukhus. Och det blev inte jag.

    Lite drygt två månader efter att vi insjuknat, gjorde vi antikroppstest, och ingen av oss hade antikroppar...
Svar på tråden Någon mer som har långdragen förkylning/covid?