• Anonym (-)

    Såg att min dotter fått mens, töntig fråga men vad borde jag göra?

    Min dotter är 12, vi har aldrig pratat om mens eller andra "intima" ämnen. Såg i hennes trosor när jag tvättade att dom var mensblodiga. Nu till den stela frågan, vad borde jag som mamma egentligen göra? Känns som att jag förnedrar henne om jag berättar om trosorna, och hon kommer inte spontant och berättar för mig. 

  • Svar på tråden Såg att min dotter fått mens, töntig fråga men vad borde jag göra?
  • Anonym (Idefix)

    Min mamma gratulerade mig glatt till att ha blivit kvinna, köpte hem bindor och trosskydd att ha i min byrå och såg till att jag hade smärtstillande och visste hur jag fick ta det.

    Att ge sitt barn numret till ungdomsmottagningen och förklara att det är gratis och de har tystnadsplikt kan också vara vettigt.

  • Anonym (d)

    Du behöver inte säga att du sett blod i hennes underkläder. 
    Visa henne var bindorna ligger och hur man sätter dit dem i en underbyxa
    Fråga henne om hon funderar på något
    Säg till henne att hon kan säga eller fråga dig om hon undrar något
    Ha inte bråttom utan låt henne få tiden hon behöver

  • Glinda från Oz
    Anonym (Idefix) skrev 2020-11-11 19:32:23 följande:

    Min mamma gratulerade mig glatt till att ha blivit kvinna, köpte hem bindor och trosskydd att ha i min byrå och såg till att jag hade smärtstillande och visste hur jag fick ta det.

    Att ge sitt barn numret till ungdomsmottagningen och förklara att det är gratis och de har tystnadsplikt kan också vara vettigt.


    Fast man blir inte kvinna för att man fått mens, är man12 år är man fortfarande ett barn. Känns inte som något att gratulera heller, de flesta kvinnor skulle helst slippa.
  • Anonym (Em)

    Hur kan du inte ha pratat med din 12-åring om mens? Det är väl en självklarhet att man gör det? Trodde jag iaf.

    Du får ju såklart prata med henne nu och berätta vad som händer i kroppen. Du får köpa hem bindor och lära henne använda det. Köp tampax oxå så lär hon sig använda tamponger.

  • Whitehorse1979

    Varför har ni inte pratat om det?
    Då är det verkligen dags.

    Visa var bindorna finns.
    Berätta om mens, att det kan göra ont, att hon kan ha mens oftare i början, har hon frågor?

    Skippa tamponger.

  • Anonym (Annie)
    Whitehorse1979 skrev 2020-11-12 06:57:47 följande:

    Varför har ni inte pratat om det?

    Då är det verkligen dags.

    Visa var bindorna finns.

    Berätta om mens, att det kan göra ont, att hon kan ha mens oftare i början, har hon frågor?

    Skippa tamponger.


    Varför skippa tamponger? Jag började med det från mens nr 2 i livet och har aldrig använt bindor därefter.
  • jeanette02
    Glinda från Oz skrev 2020-11-12 06:47:43 följande:

    Fast man blir inte kvinna för att man fått mens, är man12 år är man fortfarande ett barn. Känns inte som något att gratulera heller, de flesta kvinnor skulle helst slippa.


    Fast jag tycker det var fint! Man kan välja att även lyfta det positiva med menstruation liksom. Även fast det såklart är skitjobbigt också ibland. Men inställningen man har spelar också in lite.
  • jeanette02

    Oavsett hur du säger så tycker ni nog båda att det känns pinsamt kanske, men säger som de flesta ovan tipsare. Köp hem bindor och ha ett ställe i badrummet eller vad som passar.

    Var själv livrädd när jag fick mens, inte för mensen själv utan att behöva säga till mamma... Dog nästan hellre... vi hade väldigt kul ihop, men mens och sådant kunde vi aldrig prata om.

    Pratade med pappa istället om han kunde köpa med sig några hm ja mm mm eh eh bindor efter jobbet :)

    Han var den man kunde prata med om sånt.

    Så ja, säg bara - Såg att du fått mens typ... - Jag köper hem lite olika bindor, tamponger om man nu vill prova det, så kan du prova dig fram.

    Man kan ha ganska ont, Ipren brukar hjälpa bra i första hand. Viktigt att hon vågar säga till ifall hon får ont, det kan dröja några cykler innan mensen är igång på riktigt. Mina första menstruationer var bara 4-5 dagar knappt något blod ingen värk.. Yes, tänkte jag vad smidigt detta är!

    Mm, sedan blev det mer 6-7 dagar alltid och ganska riklig och svår värk första 1-2 dagarna.

    Min dotter är ung 8 år, men vi har redan pratat mycket om mens hehe, även mina tonårssöner har fått veta det mesta skulle jag tro. Det är ju ändå något naturligt och återkommande i livet för kvinnor och män som lever med kvinnor.

  • Anonym (Julia)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-12 06:47:43 följande:
    Fast man blir inte kvinna för att man fått mens, är man12 år är man fortfarande ett barn. Känns inte som något att gratulera heller, de flesta kvinnor skulle helst slippa.
    Precis. Även om det kan vara harmlöst börjar det vara lite sådär att koppla ihop att mens = du är kvinna. På samma sätt är man ju inte "inte en kvinna" om man inte skulle få mens eller kunna bli gravid. Känns så onödigt att tuta i 12-åringar att de är kvinnor bara för att de fått mens, när de såklart fortfarande är barn. 
  • Whitehorse1979
    Anonym (Annie) skrev 2020-11-12 08:49:34 följande:
    Varför skippa tamponger? Jag började med det från mens nr 2 i livet och har aldrig använt bindor därefter.
    Det är enbart min tanke, att hon kanske är lite för liten/ung för det.
    Lättare att börja med bindor.
Svar på tråden Såg att min dotter fått mens, töntig fråga men vad borde jag göra?