• Upptaget

När lämna på förskola dagar man arbetar kväll?

Har precis fått ett nytt schema där jag kommer arbeta mycket kvällar. Tex 13 - 21. Min man arbetar vanlig dagtid.

Det jag nu undrar över är om jag får lov att lämna barnen på förskola på morgonen, de dagar jag börjar sent? Dock ej kl 7. Men tänkte sådär vid 10 tiden. Vill de ska ha mer kontinuitet gällande förskolan. Inte lämna sådär mitt i vilostunden för sedan hämtas vid 16.

Undrar hur alla andra gör? De kollegor jag har verkar lämna barnen tidigt trots att de börjar sent. Men får man det?

• Svar på tråden När lämna på förskola dagar man arbetar kväll?
  • En förskollärare till

Såvida ditt barn inte har särskilda behov så nej. Sover barnet dagtid så för en dialog med förskolan huruvida du kan få lämna barnet till lunch så barnet äter och sedan sover där. Sover inte barnet så bör hen gå era arbetstider + restid. Dvs lämnas 12.30-16.30 eller hur lång tid ni har till jobbet.

• Linnis92

När jag jobbade så så hade jag en överenskommelse med förskolan att jag lämnade klockan 11, så barnet var med under lunchen och vilan. Prata med din förskola.

• LaFontaine

Vår förskola vill att barnen lämnas senast 09. Då börjar deras verksamhet och det blir väldigt rörigt, speciellt för de små barnen, om det ständigt springer runt föräldrar på förskolan.

• Mortiscia80

Förskolan kan naturligtvis ge dig tillåtelse att lämna tidigare men grunden är att man inte får det så länge det finns en frisk förälder hemma. Så om du börjar jobba kl. 13 så kanske det blir kanske tidigast kl. 12 du ska lämna, du ska ju också räkna in tiden det tar att åka till jobbet, och sedan hämtar mannen när han slutar. Barn som är över tre år har rätt till 15 timmar i veckan oavsett så det kan också göra att man får lämna tidigare. Det är bara att du frågar om du får lämna tidigare.

Varför vill du inte lämna medan de andra barnen sover? Det blir ju en fin mjukstart på fsk-dagen.

• Physalis

Precis som sagts så är det arbetstid + restid som är grunden för förskolevistelse. Sedan kan man komma överens med förskolan om annat beroende på barnets behov. Så du ska prata med förskolan helt enkelt.

Korrekturläser som en kratta
  • fjanten

Här hade du fått lämna till lunch om barnet sov dagtid, annars hade det varit restid+arbetstid.

• Upptaget
    Mortiscia80 skrev 2020-11-12 07:28:13 följande:

Förskolan kan naturligtvis ge dig tillåtelse att lämna tidigare men grunden är att man inte får det så länge det finns en frisk förälder hemma. Så om du börjar jobba kl. 13 så kanske det blir kanske tidigast kl. 12 du ska lämna, du ska ju också räkna in tiden det tar att åka till jobbet, och sedan hämtar mannen när han slutar. Barn som är över tre år har rätt till 15 timmar i veckan oavsett så det kan också göra att man får lämna tidigare. Det är bara att du frågar om du får lämna tidigare.

Varför vill du inte lämna medan de andra barnen sover? Det blir ju en fin mjukstart på fsk-dagen.

Tänkte mest på min yngsta som inskolas snart (1,5 år). Han sover ju också middag. Vill att han kommer innan vilan men också är med vid lunch. Så det inte blir bara direkt in och lägga sig.
  • Upptaget
    Mortiscia80 skrev 2020-11-12 07:28:13 följande:

Tänkte mest på min yngsta som inskolas snart (1,5 år). Han sover ju också middag. Vill att han kommer innan vilan men också är med vid lunch. Så det inte blir bara direkt in och lägga sig.
  • Mortiscia80
    Upptaget skrev 2020-11-12 12:56:10 följande:
    Vilken tid sover han middag då? Äter han före eller efter? Det kanske går att flytta sovstunden lite.
  • Upptaget
    Mortiscia80 skrev 2020-11-12 13:08:44 följande:

Vilken tid sover han middag då? Äter han före eller efter? Det kanske går att flytta sovstunden lite.

Brukar bli runt 11.30 tiden. Därför jag gärna skulle vilja lämna vid kanske 10.30. dvs innan lunch och sen får sova där. Men ska komma överens med fsk när det är dags.
Svar på tråden När lämna på förskola dagar man arbetar kväll?