• Anonym (Sissi)

Sambolagen

Jag har bott i min sambos hus i 2,5 år nu, men officiellt bara i 1,5 år enligt folkbokföringen. Det mesta är hans innan jag flyttade in, men han har köpt dyr säng åt oss och flera TV apparater och andra saker för gemensamt bruk. Är detta något som man kan dela på vid eventuell separation? Vad händer om jag inte har något kvitto? Hur kan man bevisa det då?
    Jag fick sälja allt mitt när jag flyttade in eftersom det inte fick plats. Därför står jag där utan någonting den dagen jag ska flytta. Har jag rätt till något?

• Svar på tråden Sambolagen
  • Anonym (Sissi)

Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.

• Anonym (Sissi)

Tack allihop.

Men om han ändå väljer att slänga ut mig. Vem vänder man sig då till som ska hjälpa en? Jag menar advokat kostar ju mer än att försöka hitta ett rum att bo i väl?
    Självklart har han varit smart nog att slänga våra kvitton.

• Anonym (Sissi)

Nej, jag sålde mina saker och gav en del till min dotter, så allt är borta. Han fick inga pengar för det.

Så om han byter lås så kan jag gå till polisen så att han måste låta mig komma in enligt sambolagen?

• Anonym (Sissi)

Det är ju hans hus och jag bor där och är skriven sedan 1,5 år. Enligt honom så har jag inga rättigheter. Hursomhelst så har jag hittat en bostad nu och kan flytta den 1 dec så jag kommer inte säga något till honom förrän precis innan så slipper jag bli utslängd.

• Anonym (Sissi)

Som sagt, är inte ute efter bostaden, huset är hans. Jag ville bara inte riskera att bli utslängd som han gör och att ha rätt till de sakerna som köptes för gemensamt bruk nu under dessa åren. Inget annat. Svårt att bevisa att sakerna köptes dock, eftersom han gömt alla kvitton. 

• Anonym (Sissi)

Ja jag tror också det är så att det inte spelar någon roll vem som betalt det eftersom det är för gemensamt bruk. Jag vill inte blåsa någon utan vill bara ha mina rättigheter. Jag hade en stor lägenhet fylld med möbler som han inte ville ha in i sitt hus, så jag fick göra mig av med allt. Tycker att jag iallafall kunde få så jag åtminstone kan köpa en säng och en TV till mitt nya hem.

Svar på tråden Sambolagen