• Anonym (Sissi)

    Sambolagen

    Jag har bott i min sambos hus i 2,5 år nu, men officiellt bara i 1,5 år enligt folkbokföringen. Det mesta är hans innan jag flyttade in, men han har köpt dyr säng åt oss och flera TV apparater och andra saker för gemensamt bruk. Är detta något som man kan dela på vid eventuell separation? Vad händer om jag inte har något kvitto? Hur kan man bevisa det då?
    Jag fick sälja allt mitt när jag flyttade in eftersom det inte fick plats. Därför står jag där utan någonting den dagen jag ska flytta. Har jag rätt till något?

  • Svar på tråden Sambolagen
  • Anonym (Anonym)

    Du har rätt till dina personliga ägodelar. Kan du inte bevisa att ni köpt in möbler under samboendet är det svårt att säga vem det tillfaller men räkna med att de går till honom. Du kan kontakta företagen som sålde grejerna, de ska ha kunduppgifter osv kvar.

  • Anonym (ace)

    Kontakta en familjejurist. Om ni levt under "äkrenskapsliknande förhållande" i 5 år eller mer så kommer en bodelning ge er 50% var, och vid kortare tid ca 10% per år (alltså 10/90 efter ett år, 20/80 år två 30/70 år tre och 40/60 år fyra). Gissningsvis kommer endast tiden ni varit skrivna som sambor räknas.

  • Anonym (Sissi)

    Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.

  • Ess

    Nej han kan inte bara kasta ut dig, du måste ha en skälig uppsägningstid så du har en chans att få nytt boende, typ 3 månader tycker jag är skäligt.

    Hoppas du inte betalt hälften på hans boende utan att du har sparat så du kan köpa nya saker.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-16 07:57:29 följande:

    Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.


    Som Ess skriver, uppsägningstid gäller, om ni inte har en överenskommelse är 3 månader brukligt.

    Tyvärr är det ju så, tänker man inte efter i förväg så står man där. Man måste tyvärr vara realistisk och anta att relationen kommer ta slut och se till att man inte hamnar på bar backe i den situationen. Sedan får man så klart hoppas och jobba för att relationen håller, men man får inte vara naiv.
  • Kjell2
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-16 07:57:29 följande:

    Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.


    Tiden som, gäller är hur länge ni bott tillsammans under äktenskapsliknande former, inte folkbokföringen.

    Vid en bodelning ingår det som köpts in till det gemensamma hushållet, sängen och TV, t ex. Det finns en gråzon kring t ex hemelektronik, vad som ska ingå och vad som räknas som enskilt.

    Om du sålde av alla dina prylar lär du fått en del pengar som är bara dina.
  • Kjell2
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-16 07:57:29 följande:

    Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.


    Nej, han kan inte bara kasta ut dig. Väljer du att förhala processen kan det ta många månader.


  • Anonym (J)
    Anonym (ace) skrev 2020-11-12 15:52:05 följande:

    Kontakta en familjejurist. Om ni levt under "äkrenskapsliknande förhållande" i 5 år eller mer så kommer en bodelning ge er 50% var, och vid kortare tid ca 10% per år (alltså 10/90 efter ett år, 20/80 år två 30/70 år tre och 40/60 år fyra). Gissningsvis kommer endast tiden ni varit skrivna som sambor räknas.


    Var står dessa i sambolagen?

    Att TS har rätt till bostaden trots att den ej köptes för gemensamt bruk?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2020-11-16 10:30:25 följande:
    Var står dessa i sambolagen?

    Att TS har rätt till bostaden trots att den ej köptes för gemensamt bruk?
    Ace sa inget om att ts har rätt till bostaden, och det har hon inte. Bodelning är den officiella termen på processen som innebär att man delar upp bohaget mellan sig, dvs det som är gemensamt och kan bevisas ha köpts in under samboförhållandet förutom personliga saker som tillfaller vardera part.
  • Anonym (samboende)

    Du har rätt till hälften av det bohag som har inköpts för gemensamt bruk - dvs efter att du flyttade in. Han kan inte slänga ut dig på gatan, det är som sagt brukligt att få tre månader på sig att hitta nytt boende. 

    Svaret på vad som händer om det inte finns något kvitto är tyvärr att du får svårt att bevisa vilket datum sakerna köptes. Låt det här bli en läxa för framtiden...det är alltid bra att ha klara papper på allt. 

Svar på tråden Sambolagen