• Anonym (Anonym)

Sambolagen

Du har rätt till dina personliga ägodelar. Kan du inte bevisa att ni köpt in möbler under samboendet är det svårt att säga vem det tillfaller men räkna med att de går till honom. Du kan kontakta företagen som sålde grejerna, de ska ha kunduppgifter osv kvar.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (J) skrev 2020-11-16 10:30:25 följande:
    Var står dessa i sambolagen?

Att TS har rätt till bostaden trots att den ej köptes för gemensamt bruk?
    Ace sa inget om att ts har rätt till bostaden, och det har hon inte. Bodelning är den officiella termen på processen som innebär att man delar upp bohaget mellan sig, dvs det som är gemensamt och kan bevisas ha köpts in under samboförhållandet förutom personliga saker som tillfaller vardera part.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-18 12:11:41 följande:

Det är ju hans hus och jag bor där och är skriven sedan 1,5 år. Enligt honom så har jag inga rättigheter. Hursomhelst så har jag hittat en bostad nu och kan flytta den 1 dec så jag kommer inte säga något till honom förrän precis innan så slipper jag bli utslängd.

Skönt att det löser sig för dig :) Antar att du berättar nästa helg då, hoppas han inte bråkar alltför mycket.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kakan) skrev 2020-11-18 15:53:38 följande:

Tiden då du inte var skriven i sambons hus blir en gråzon, men jag tror att bevisbördan ligger på den som menar att man inte var sambo.

Det är inte alls någon gråzon, ts kan antagligen bara bevisa boende från då hon bytte adress, eller skrapa fram nån jättegammal konversation från den tiden där det står att man ska flytta ihop ett visst datum men det känns långsökt att hitta.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kakan) skrev 2020-11-18 15:53:38 följande:

Tiden då du inte var skriven i sambons hus blir en gråzon, men jag tror att bevisbördan ligger på den som menar att man inte var sambo.

Och bevisbördan ligger på den som påstår att man var sambo.
Svar på tråden Sambolagen