• Anonym (ace)

Sambolagen

Kontakta en familjejurist. Om ni levt under "äkrenskapsliknande förhållande" i 5 år eller mer så kommer en bodelning ge er 50% var, och vid kortare tid ca 10% per år (alltså 10/90 efter ett år, 20/80 år två 30/70 år tre och 40/60 år fyra). Gissningsvis kommer endast tiden ni varit skrivna som sambor räknas.

• Anonym (ace)
    Anonym (Sissi) skrev 2020-11-16 07:57:29 följande:

Jag har bara officiellt bott här i 1,5 år. Har han rätt att bara kasta ut mig ifrån en dag till en annan, eller går sambolagen in och hjälper på något sätt? Känns som att man är helt ensam där när man flyttar in till någon. Jag gjorde mig av med alla möbler och allt och nu står man där.

Som Ess skriver, uppsägningstid gäller, om ni inte har en överenskommelse är 3 månader brukligt.

Tyvärr är det ju så, tänker man inte efter i förväg så står man där. Man måste tyvärr vara realistisk och anta att relationen kommer ta slut och se till att man inte hamnar på bar backe i den situationen. Sedan får man så klart hoppas och jobba för att relationen håller, men man får inte vara naiv.
  • Anonym (ace)
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 12:03:29 följande:
    De har inga barn tillsammans, eller hur?

Vilka synnerliga skäl du har hittat som innebär att TS ska få ta över bostaden?
    Det är ingen som påstår att TS har rätt till bostaden, den enda som försöker få in diskussionen på detta spår är du. Det vi andra diskuterar är bodelning (av bohag) och uppsägningstid.
  • Anonym (ace)
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 13:11:22 följande:
    Läs Sambolagen, 22§ och 23§.

Den gäller om man tar över hyresrätt / bostadsrätt i väldigt ovanliga fall.

?synnerliga skäl ?

TS ex har hus.

Inte att man får halva huset / får ta över huset.
    Men ge dig nu. DU är den enda i tråden som diskuterar TS möjlighet att få bostaden.
  • Anonym (ace)

Du började hela diskussionen helt ogrundat för just TS situation i inlägg #8 (ingen annan har i tråden pratat om att TS ska ta över huset).

Anonym (J) skrev 2020-11-16 10:30:25 följande:
    Var står dessa i sambolagen?

Att TS har rätt till bostaden trots att den ej köptes för gemensamt bruk?

på vilket Kjell2 svarade (i allmänna termer, inte relaterat till TS situation)
    Kjell2 skrev 2020-11-16 10:59:24 följande:
    Se Sambolagen, 22§ och 23§. Under vissa omständigheter kan den som flyttat in få rätt att ta över bostaden.

När det gäller jämkning för kort tid bygger det på skälighet och praxis.

Varpå du fortsätter tjafsa om TS möjlighet att ta över boendet (vilket ingen annan i tråden pratar om, fortfarande)
    Anonym (J) skrev 2020-11-18 12:03:29 följande:
    De har inga barn tillsammans, eller hur?

Vilka synnerliga skäl du har hittat som innebär att TS ska få ta över bostaden?
Svar på tråden Sambolagen