• Anonym (Rookie)

    Behöver jag nya glasögon nu?

    Har haft mina progressiva glasögon i 18 månader. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att ögonen är tröttare och att jag kanske får lite lätt huvudvärk mer ofta än normalt. Betyder det att det är dags att masa mig iväg till optikern och skaffa nya brillor?

  • Svar på tråden Behöver jag nya glasögon nu?
  • Anonym (40+)

    Jag har haft mina första progressiva i ett år nu och upplever att jag inte ser ordentligt med dem längre. Jag tror att i vissa perioder i livet ändras synen fort och man behöver nya glasögon ofta. Minns hur mina föräldrar sprang till optikern stup i kvarten när de var i den här åldern.

  • Anonym (Rookie)
    Anonym (40+) skrev 2020-11-13 04:28:18 följande:
    Jag har haft mina första progressiva i ett år nu och upplever att jag inte ser ordentligt med dem längre. Jag tror att i vissa perioder i livet ändras synen fort och man behöver nya glasögon ofta. Minns hur mina föräldrar sprang till optikern stup i kvarten när de var i den här åldern.
    Jag har också hört nånstans att man får köpa nya hela tiden i början av förfallet, haha. Det blir isf mitt tredje par på 2 1/2 år men just dom här har jag haft i 18 månader så det är säkert dags.

    Har du några symptom som huvudvärk, trötthet etc eller märker du bara när du ska läsa små bokstäver att det är svårare än när glasögonen var nya?

    Det är svårt att välja bågar. Glasögon är ju så mycket av ens utseende så det är viktigt att det blir snygga bågar eftersom att dom sitter mitt i fejjan hela ens vakna tid. Sen ska dom inte vara tunga och sköna runt öronen osv. Det är mycket att tänka på. Jag saknar tiden utan glasögon!
  • Anonym (40+)
    Anonym (Rookie) skrev 2020-11-13 13:45:15 följande:
    Jag har också hört nånstans att man får köpa nya hela tiden i början av förfallet, haha. Det blir isf mitt tredje par på 2 1/2 år men just dom här har jag haft i 18 månader så det är säkert dags. Har du några symptom som huvudvärk, trötthet etc eller märker du bara när du ska läsa små bokstäver att det är svårare än när glasögonen var nya? Det är svårt att välja bågar. Glasögon är ju så mycket av ens utseende så det är viktigt att det blir snygga bågar eftersom att dom sitter mitt i fejjan hela ens vakna tid. Sen ska dom inte vara tunga och sköna runt öronen osv. Det är mycket att tänka på. Jag saknar tiden utan glasögon!

    Jag får migrän av blommor, parfymer, sömnbrist, nervositet, oregelbundna måltider och märklig spänningar i tänderna, men konstigt nog inte av att se dåligt. För mig är det bara att jag inte kan se sådant jag kunnat se tidigare. Jag brukar ta hjälp av optikerassistenterna när jag väljer bågar. Jag tänker att de har bättre koll än jag på vad som passar min ansiktsform. Jag har haft glasögon sedan dagis så jag är van att de sitter där, men progressiva glas känns fortfarande lite nytt. Och det är frustrerande att inte längre ha supersyn på jättenära håll, som jag hade som ung och närsynt.
Svar på tråden Behöver jag nya glasögon nu?