• Anonym (Penga­r)
    Fri 13 Nov 2020 09:57
    324 visningar
    10 svar
    10
    324

    Barn och pengar

    För ca 1 månad sedan träffade jag en vän och hennes barn som är jämnåriga med mitt barn som är 6år Vi såga på en lekplats och på vägen därifrån passerade vi en second hand butik som hon undrade om vi kunde kolla om de hade en specifik grej hon letade efter. När vi var inne i denna butik hittar sonen en leksak som han ville köpa. Varvid han säger " här du med mitt kort, kan jag få köpa denna sak för mina egna sparade pengar?" Min vän hör vad sonen frågar och börjar ställa frågor om han har egna pengar. Så berättar hur det är.

    Att han själv kom för ca 1 år sedan och undrade hur eller vad han kunde göra för att gå egna pengar. Så vi kom överens om att han kan få soppsortera är behållaren är full (dvs vi har en hink i kökslådan där vi lägger att som går att återvinna. När den hinken är full går vi ut till garaget och lägger varje förpackning i rätt större låda som sedan töms på återvinningscentralen ca var 3 vecka.) I början behövde han lite hjälp men nu är han helt självgående gällande sorteringen. För detta får han ett antal kr per gång. Och eftersom vi aldrig har kontanter på oss och ingen vill ta emot en massa småmynt. Skaffade vi ett eget bankkort till honom där han får vara med och se varje gång att vi sätter över pengarna. Dessa pengar är enbart tänkta till att han ska kunna köpa saker han vill ha dvs leksaker. Allt annat betalat vi och saknas det pengar lägger vi givetvis mellanskillnaden om det behövs. Han kan sin kod och kan genomföra köpet helt självständigt, men han har inte hänt om kortet själva det har alltid jag eller pappan på oss.

    Min vän gick som sagt i tsket över detta och sa att det är barnslaveri m.m. att vi utnyttjar honom för pengar m.m för att vi är lata ( han gör enbart soppsorteringen och säger han nej gör vi det istället så vi tvingar honom aldrig) nu har hon fått med en annan av våra vänner som tycker att vi är konstiga och elaka mot vårat barn hon också. Senast så hon att hon inte tycker att hennes barn ska umgås med mina barn så länge vi håller på att utnyttja honom på detta setet och att vi ska göra oss av med hans konto.

    År det verkligen så fel? Att han på sina egna villkor lär sig att spara och samla pengar till det han vill köpa? Han är alltid så lycklig efter att han vet att han betalt med sina egna pengar.

  • Svar på tråden Barn och pengar
  • Anonym (X)
    Fri 13 Nov 2020 10:06
    #1

    Lyssna inte på idioter, barnslaveri, det dummaste jag någonsin hört!

    Ert system är ju jättebra, roligt och lärorikt för er son. Önskar att jag kommit på något liknande när mina barn var små.

    Säg till dina så kallade vänner att ta reda på vad RIKTIGT barnslaveri är innan de öppnar munnen.

  • Fri 13 Nov 2020 10:08
    #2

    Nej jag tycker inte det är fel. Definitivt inget utnyttjande.

    Tycker dock det är en svår balansgång. Bra att barnen ska kunna tjäna lite pengar, knepigt att man inte hjälps åt i en familj utan pengar inblandade.

  • Anonym (!)
    Fri 13 Nov 2020 10:10
    #3
    Anonym (X) skrev 2020-11-13 10:06:47 följande:

    Lyssna inte på idioter, barnslaveri, det dummaste jag någonsin hört!

    Ert system är ju jättebra, roligt och lärorikt för er son. Önskar att jag kommit på något liknande när mina barn var små.

    Säg till dina så kallade vänner att ta reda på vad RIKTIGT barnslaveri är innan de öppnar munnen.


    Instämmer!
  • Anonym (Penga­r) Trådstartaren
    Fri 13 Nov 2020 10:21
    #4
    Jemp skrev 2020-11-13 10:08:46 följande:

    Nej jag tycker inte det är fel. Definitivt inget utnyttjande.

    Tycker dock det är en svår balansgång. Bra att barnen ska kunna tjäna lite pengar, knepigt att man inte hjälps åt i en familj utan pengar inblandade.


    Nu är det ju just den soppsorteringen han bara får pengarna för. Gå ut med soppåse, kompostpåse, tvätta och vika tvätt samt plocka i och ur diskmaskinen göra tillsammans utan inblandning av pengar. Så är ju bara just soppsorteringen han får pengar för att genomföra.
  • Fri 13 Nov 2020 10:25
    #5
    Anonym (Pengar) skrev 2020-11-13 10:21:43 följande:

    Nu är det ju just den soppsorteringen han bara får pengarna för. Gå ut med soppåse, kompostpåse, tvätta och vika tvätt samt plocka i och ur diskmaskinen göra tillsammans utan inblandning av pengar. Så är ju bara just soppsorteringen han får pengar för att genomföra.


    Låter ju som en bra balans.
  • Anonym (Treba­rnsmor­)
    Fri 13 Nov 2020 10:28
    #6

    Trams. Ni gör helt rätt.

  • Fri 13 Nov 2020 11:36
    #7
    -1

    Jag tycker det är sunt att anpassa barns köp och tjänande av pengar till deras intressen och förmåga.

    Det är inte alla 6-åringar som fattat pengar... Men personligen tycker jag att 5-6 års åldern är en bra tid för veckopeng och att börja tjäna lite pengar.

    Det låter som att ni har kommit långt kring uppfattningen om pengar och att din son är rätt tidig. Men det är verkligen inte samma sak som att ni/du gör fel.

    Var och en får ju uppfostra sina barn välja vilket ansvar man ger dem och vilka verktyg man väljer. Vi hade kontanter när barnet var i den åldern och ordnade kort först vid 11 år... Men barnet och möjligheten var just då.

    T.o.m min utvecklingstörda tjej har veckopeng sedan hon fyllde 5. Hon har inte en susning om exakt hur det där med pengar hänger ihop än, men utifrån hur vi har det passar det bra med att vid ett tillfälle i veckan lägga en slant i sin spargris!

  • Fri 13 Nov 2020 11:42
    #8

    Eller så kan du fråga din kompis om det skulle vara mer rättvist att han gjorde de där sysslorna utan att få betalt....? Barn ska ju faktiskt också hjälpa till i hemmet.

    Jag tycker ni har ett bra upplägg där han tidigt får lära sig värdet av pengar, och värdet av de saker han har.

  • Fri 13 Nov 2020 11:46
    #9

    Jisses, det enda jag har emot det är antagligen att jag tycker man ska lära sig mynt och sedlar. Ett kort är så abstrakt.

    Sedan tycker jag att det är nog rätt mycket saker er 6 åring förväntas göra oavsett om det är betalt eller inte. Brukar man inte lära dem ordning och reda med deras egna saker först innan de förväntas vika ihop tvätt och sopsortera?

  • Anonym (Penga­r) Trådstartaren
    Fri 13 Nov 2020 12:03
    #10
    legomum skrev 2020-11-13 11:46:14 följande:

    Jisses, det enda jag har emot det är antagligen att jag tycker man ska lära sig mynt och sedlar. Ett kort är så abstrakt.

    Sedan tycker jag att det är nog rätt mycket saker er 6 åring förväntas göra oavsett om det är betalt eller inte. Brukar man inte lära dem ordning och reda med deras egna saker först innan de förväntas vika ihop tvätt och sopsortera?


    Vi anser att samhället går mot att allt blir mer och mer kontantfritt. Många butiker/restauranger har slutat ta emot kontanter så vi ser inte vikten av lära sig det utan att det är viktigare att kunna hantera kort och förstå hur mycket pengar man har tillgängliga där eftersom fler och fler blir skuldsatta för att det idag är för enkelt att ta snabba lån och att man inte har någon uppfattning av värdet då du bara behöver dra ett kort och inte se pengarna försvinna och varför då lära han ett system som troligtvis är borta tills han blir stor nog att hantera allting själv?

    Nu kan han redan hålla reda på sitt rum och städa utan problem där så är ju inte som om han gör "våra sysslor" och inte kan ta hand om sitt egna rum. Vika kläder innefattar att jag viker högar med kläder efter barn och att man sen tar upp sina egna kläder och lägger i sin låda sorterat efter hur man själv vill ha det.
Svar på tråden Barn och pengar