• SML89

Vad gör min kropp?

Snäckan92 skrev 2020-11-13 11:32:34 följande:

Hej.

Har en fundering.

Jag och min sambo försöker bli gravida och har haft oskyddat sex sedan september (nexplaton innan).

Jag hade mens 14-17e Oktober och då äl (enligt min app) 27e oktober. Vi hade sex under och kring äl, kännde äl-smärtor (typ mensvärk). Har beräknad mens på måndag , 16 november (appen brukar stämma), men började blöda lite lätt 10e november och blödde "som mens" tills igår.

Kan min mens ha kommit innan, eller kan jag vara gravid? Tänkte köpa ett early-test, men undrar mest om mensen kan komma sånära äl?

För om jag inte hade äl 27e , varför hade jag då sådana smärtor?

Hjälp mig mer er kunskap ????

Hur länge brukar din mens hålla i sig annars?
    Jag menar, det är inget konstigt att den dyker upp 10:e (14 dagar efter ÄL), men att det bara varar 2-3 dagar kanske inte är så länge.

Tror man vanligtvis säger att mensen kommer ca 12-16 dagar efter äl. Sist jag blev gravid så hade jag väldigt oregelbunden mens och kunde t.o.m få mensen 11 dagar efter ÄL. Nu snittar jag omkring dag 12-13.
  • SML89
    Snäckan92 skrev 2020-11-16 11:40:13 följande:
    Brukar ligga på 4-5 dagar mens. Brukar ha mens runt 13-14 dagar efter äl, men nu kom den isåfall på dag7 :/

Har mått illa hela helgen, vilket är konstigt...
    Ja okej, då är det ju något som känns lite off ja..
    Men tänker jag helt fel? från ÄL 27/10 till mens 10/11 det blir ju 14 dagar?

Jag hoppas verkligen inte att det är så, men tänker ju realistiskt sett kan de varit mensen. Vill verkligen inte förstöra ditt hopp. Jag gick själv över 4 dagar på bim nyss och blev så besviken när mensen kom istället för ett +.
  • SML89
    Snäckan92 skrev 2020-11-16 12:43:43 följande:
    Sorry, äl va 2/11 men appen började flagga 27e.

Tror inte det tagit sig, men lite lustigt är de allr.

Har diltat in mig på december nu i stället :)
    Jaha okej, men då är det lite väl kort lutealfas faktiskt. 7-8 dagar känns lite. Då är jag nog inte till så mycket mer hjälp, är lika frågande som dig. Men testa igen om några dagar när du är förbi bim så kanske du får ett mer säkert testresultat.

Samma här! om de inte tagit sig för dig så haka på BIM dec 2020 gruppen så kan vi följas åt :)
  • SML89
    Ebichu skrev 2020-11-17 09:27:07 följande:
    Kunde inte hålla mig till fredag så testade mig imorse, det blev negativt. Så nu är det bara för mig att acceptera att det inte blev nått den här månaden och att det säkerligen inte kommer bli nå mer barn heller och försöka bara spendera tid med och glädja mig åt min dotter istället.
    Varför känner du att det troligtvis inte kommer bli nått mer barn? Har ni försökt länge?  =(
  • SML89
    Ebichu skrev 2020-11-17 10:36:18 följande:
    Sen underlättar det ju inte heller att dottern blev till 3 månader efter att jag tog ut min p-stav utan att vi ens försökte. I mitten på januari 2017 togs den ut och i slutet på april 2017 plussade jag med henne.
    Jag förstår att de kan kännas jättejobbigt periodvis, speciellt när mensen inte är i sin ordning och man inte vet hundra om man har ägglosning eller annat. Jag är 31 och har en son på 1,5 år så det är inte jätte stor skillnad på oss. Det finns ju olika tips att ta till för att hjälpa kroppen att komma i balans, trigga ägglossning osv. men vad som är bäst för dig vågar jag inte svara på.

Förra gången jag blev gravid tog det ungefär 6 månader. Jag hade sjukt lång och oregelbunden menscykel, kunde variera på ca 30-43 dagar så visste ju inte ens om ja skulle kunna bli gravid eller inte. Men läste på mycket och började testa Apiforce (bidrottninggele) som vissa tipsade om. Mensen blev lite mer regelbunden och det tog sig på andra försöket med de.

Så ge inte upp utan testa olika metoder, det kan hjälpa :) och gällande de psykiska så är vi nog många här som är likadana, man försöker att inte bli för engagerad men hoppet och önskan tar ofta över och man blir lite som besatt. Och för varje gång mensen kommer - enorm besvikelse. Därför är dessa grupper här så bra där man kan peppa varandra =)
  • SML89
    Ebichu skrev 2020-11-17 10:54:14 följande:
    Och nu var jag påväg att börja gråta för ditt svar, vill bara slippa dom här symtomen nu egentligen för det är verkligen jobbigt när ens känslor leker berg-och-dalbana har vart så i 3 dar nu... Förutom apiforce har du några andra tips som gör så att det kan underlätta?
    Håller verkligen med! Alltså tycker du iaf ska ta ett grav test nån dag i veckan, med tanke på att du bara hade mens 1 dag så kan de va lite oklart om de verkligen va mens eller inte.. kör du med ÄL test eller går du mer på app/känsla? Jag använder appen Flo men kommer börja ta ÄL test från denna månad för att veta mer exakt.

Det finns många tips som kan hjälpa, svårt att komma ihåg allt dock och vissa är ju mer extrema än andra. Men utöver apiforce så vet jag många som ätit rosenrot för att öka chanserna att bli gravida. D-vitamin är viktigt och nödvändigt för ägglossning så en större mängd D-vitamin innan ÄL kan trigga igång den mer ordentligt (det ska jag testa denna månaden).

Finns också nått som kallas Bisolvonmetoden, men den är jag inte insatt i alls faktiskt. Men läs på lite om apiforce, inte omöjligt att den kan hjälpa dig att få lite mer stabilitet i kroppen.
  • SML89
    Ebichu skrev 2020-11-17 12:24:22 följande:
    tog ju ett imorse somsagt och det var negativt o beräknad mens var den 12 november så man tycker ju att jag borde plussat idag om de var nått. I augusti så blev det mest på känsla för kände att det hände nått eftersom jag fick tillfällig "mensvärk" då, nu i oktober var det både känsla och test fick samma känsla igen och trodde då att de va ägglossning på g så tog test och fick positivt på det så då körde vi på :P
    Aa sant, den borde nog visat + nu då. Men kör på igen så kan du försöka ta till nått knep denna eller alt. nästa gång om de inte skulle ta sig =) Du kan ju haka på Bim dec 2020 gruppen så kan vi följas åt, d är bra att få lite stöd från andra som vill bli gravida med.
  • SML89
    Ebichu skrev 2020-11-17 16:19:06 följande:

Kan inte släppa det ändå om det nu skulle finnas en chans när jag var yngre och gjorde abort så plussade jag inte förrän mellan vecka 6-9

Okej. De kan ju vara så olika hur tidigt/sent man pussar. Men avvakta lite oavsett, försök koppla bort de ett tag och ta ett nytt test lite längre fram. Annars testa för äl när du beräknas ha det.
  • SML89
    Ebichu skrev 2020-11-24 19:38:57 följande:
    det blev negativt den 21:a också men har bokad tid till kvinnokliniken nu på torsdag och bra är väl det då "mensvärken" snart hållt på i 2 veckors tid mer eller mindre konstant plus så känner jag mig nu kissnödig direkt efter jag har kissat så har väl fått urinvägsinfektion så ska be dom testa det nu på torsdag iaf :)
    Okej, hoppas besöket går bra där. Man vet ju inte med koppen, den kan verkligen spöka ibland. Men du borde ju ha plussat vid det här laget. Tog det sig helt enkelt inte nu så bara gör nytt försök =) Jag äl testar nu då jag ska ha äl om ca 5 dagar, får se om/när jag får utslag.
Svar på tråden Vad gör min kropp?