• elalaroné

    HUR i praktiken- arbeta/studera hemifrån

    Hej,

    jag är student och studerar hemifrån. Första veckorna gick bra, motivationen var hög men nu är det svårt att se skillnad på en lördag eller en tisdag. Blir mer och mer ofokuserad. Vi har ALLT på distans och träffar inte heller vännerna mycket, inte ens på Zoom, till respekt av Covid. Blir ännu svårare att i en minilägenhet få upp motivationen och disciplinen- var inte ett problem först men har blivit!

    Hur gör ni som arbetar eller är student som arbetar hemifrån? Hur lägger ni upp dagen i praktiken och vad gör ni när disciplinen tryter?

  • Svar på tråden HUR i praktiken- arbeta/studera hemifrån
  • Anotherone

    Jag lämnar på förskolan vid 8. Har jag jobb att göra direkt eller möten som drar igång tidigt så går jag direkt hem och loggar in på datorn. Sätter på kaffe. Riggar min arbetsplats liksom. Har jag inte möten direkt så klär jag mig för en löprunda och springer 45-60min direkt efter lämning. Sen går jag hem, duschar och loggar in till 9-9:15. Då kortar jag också ner lunchen såklart, så att jag fortfarande får ihop mina timmar. Men vi har flex så det är sällan problem. Jag loggar ofta in på kvällen när barnen somnat också.

    Är det inte jag som har ansvar för lämning så går jag ändå alltid en kort promenad på 20 min vid 07:30 så att jag får känslan av att " gå till jobbet".

    Andra rutiner:
    -program på datorn som poppar upp och tipsar om att stretcha/sträcka på sig/ gå och ta lite luft
    - pauser för att dricka vatten och röra lite på sig
    - flytta från ett rum till ett annat för varierad ställning
    . äta litet mellis och lunch på regelbundna tider
    - gör en plan för veckan och även dag för dag
    - checklistor som bockas av så att man se vad som blir gjort

  • PH76