• elalaroné

    HUR i praktiken- arbeta/studera hemifrån

    Hej,

    jag är student och studerar hemifrån. Första veckorna gick bra, motivationen var hög men nu är det svårt att se skillnad på en lördag eller en tisdag. Blir mer och mer ofokuserad. Vi har ALLT på distans och träffar inte heller vännerna mycket, inte ens på Zoom, till respekt av Covid. Blir ännu svårare att i en minilägenhet få upp motivationen och disciplinen- var inte ett problem först men har blivit!

    Hur gör ni som arbetar eller är student som arbetar hemifrån? Hur lägger ni upp dagen i praktiken och vad gör ni när disciplinen tryter?

  • Svar på tråden HUR i praktiken- arbeta/studera hemifrån
  • Anotherone

    Jag lämnar på förskolan vid 8. Har jag jobb att göra direkt eller möten som drar igång tidigt så går jag direkt hem och loggar in på datorn. Sätter på kaffe. Riggar min arbetsplats liksom. Har jag inte möten direkt så klär jag mig för en löprunda och springer 45-60min direkt efter lämning. Sen går jag hem, duschar och loggar in till 9-9:15. Då kortar jag också ner lunchen såklart, så att jag fortfarande får ihop mina timmar. Men vi har flex så det är sällan problem. Jag loggar ofta in på kvällen när barnen somnat också.

    Är det inte jag som har ansvar för lämning så går jag ändå alltid en kort promenad på 20 min vid 07:30 så att jag får känslan av att " gå till jobbet".

    Andra rutiner:
    -program på datorn som poppar upp och tipsar om att stretcha/sträcka på sig/ gå och ta lite luft
    - pauser för att dricka vatten och röra lite på sig
    - flytta från ett rum till ett annat för varierad ställning
    . äta litet mellis och lunch på regelbundna tider
    - gör en plan för veckan och även dag för dag
    - checklistor som bockas av så att man se vad som blir gjort

  • PH76

    För mig så fungerar det väldigt bra hemifrån och det enda jag kan sakna är den fysiska sociala kontakten med kollegor. Dock så sitter jag och Teams möten 4-6 timmar per dag och det gjorde jag även när det fanns ett kontor att gå till.

    För mig så innebär jobba hemma att jag spar 1.5-2 timmar i restid varje dag.

  • GGN

    Strikta rutiner! Såhär ser mitt liv ut:

    Upp kl. 06. Motion en halvtimme. Rullar fram min fula lilla vagn som jag har böcker och annat i.

    Börjar skolan kl. 07.

    Äter cirka kl. 11:30, framför datorn.

    Lunchrast kl. 12-12:30. Rask promenad, helst i kombination med ett ärende, typ hämta ett paket på posten.

    12:30-17 eller 18: Plugg. När klockan ringer ut så plockar jag bort allting från köksbordet och ner i vagnen.

    Sen ut på en rask promenad eller löprunda med musik för att verkligen stänga av.

    Jag har gjort ett schema i Excel så jag har koll på vad jag gör och när. De timmar jag inte pluggar markerar jag som mörkgråa, och skriver i vitt vad jag pysslat med istället.

    Jag räknar ut hur många timmar jag pluggar varje dag för att ha koll.

    Använder öronproppar när jag läser.

    Apropå läsning så får vi inga deadlines på lösningen så jag kollar vilken läsning som tillhör vilken föreläsning, och ser till att ha läst detta innan föreläsningen. Har en lista över alla läsning, plus att dessa läs-deadlines läggs in i schemat förstås.

    Kl. 21: Gör mig redo för sängen.

    Kl. 22: Sover.

  • EpicF
    elalaroné skrev 2020-11-15 22:45:20 följande:

    Hej,

    jag är student och studerar hemifrån. Första veckorna gick bra, motivationen var hög men nu är det svårt att se skillnad på en lördag eller en tisdag. Blir mer och mer ofokuserad. Vi har ALLT på distans och träffar inte heller vännerna mycket, inte ens på Zoom, till respekt av Covid. Blir ännu svårare att i en minilägenhet få upp motivationen och disciplinen- var inte ett problem först men har blivit!

    Hur gör ni som arbetar eller är student som arbetar hemifrån? Hur lägger ni upp dagen i praktiken och vad gör ni när disciplinen tryter?


    Varför kan du inte träffa dina vänner på zoom?
  • Studentpappa

    För mig är det viktigt att ha en bra plats att sitta på. Att ha en riktig arbetsplats, att sitta vid köksbordet eller med laptopen i knät funkar inte då tappar jag motivationen snabbt och börjar fundera på annat. I en etta är det såklart svårt men jag skulle försöka rigga ett skrivbord där jag satt när jag pluggade.

    Jag har dubbla 24" skärmar, skrivbordsstol precis lika som på kontoret hemma, annars skulle jag bli knäpp. Har suttit hemma sen i vintras och i början var det lite rörigt med rutinerna.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden HUR i praktiken- arbeta/studera hemifrån