• Anonym (--)

    Kommer jag skada min bebis pga kosten?

    Äter en "grov, osötad" lingongrova (gröna förpackningen) med en skinkskiva till frukost + massa fun light

    Vid 17-tiden äter jag kanske ett halvt paket nudlar, eller en till lingongrova, eller en kopp lättfil.

    Kan det här vara SKADLIGT för min bebis i magen? Är i v 13 och äter såhär pga ätstörningar.

  • Svar på tråden Kommer jag skada min bebis pga kosten?
  • Anonym (...)

    Ja du skadar ditt barn både fysiskt och psykiskt. Hur ska du lära ditt barn att äta sen om du inte själv kan vara en förebild och äta?

  • Anonym (A)

    Foster är rätt så tåliga och tar det de behöver. Många gravida äter "dåligt" p.ga. illamående, och bebisen klarar sig bra. Du riskerar dock att må dåligt.

    När det gäller din ätstörning, är det någon form av selektiv ätstörning eller någon form av anorexi?

    För att få i dig mer näring, skulle det funka att byta ut light-drickan mot juice eller  färsk lemonad? Kan du på något sätt få i dig lite mer protein i någon form?

    För att komplettera kosten, är det viktigt att du tar multivitamintabletter för gravida.  Tabletter med kalcium och längre fram även extra järn kan nog också vara bra. Ta dock ej järn och kalcium samtidigt eftersom kalcium försämrar upptagning av järn.

    Sök gärna hjälp för ätstörningen, eftersom du både behöver ta hand om dig själv för att må bra, och för att du senare ska kunna ta hand om ditt barn på bästa sätt. 

     

  • Anonym (--)
    Anonym (A) skrev 2020-11-16 09:41:24 följande:

    Foster är rätt så tåliga och tar det de behöver. Många gravida äter "dåligt" p.ga. illamående, och bebisen klarar sig bra. Du riskerar dock att må dåligt.

    När det gäller din ätstörning, är det någon form av selektiv ätstörning eller någon form av anorexi?

    För att få i dig mer näring, skulle det funka att byta ut light-drickan mot juice eller  färsk lemonad? Kan du på något sätt få i dig lite mer protein i någon form?

    För att komplettera kosten, är det viktigt att du tar multivitamintabletter för gravida.  Tabletter med kalcium och längre fram även extra järn kan nog också vara bra. Ta dock ej järn och kalcium samtidigt eftersom kalcium försämrar upptagning av järn.

    Sök gärna hjälp för ätstörningen, eftersom du både behöver ta hand om dig själv för att må bra, och för att du senare ska kunna ta hand om ditt barn på bästa sätt. 

     


    "Gemeneman" är ju ganska rund om man säger så, dvs det finns något att ta ifrån, då kanske fostret klarar sig på tidigare "reserver" även om mamman för tillfället äter dåligt.. Men jag som har ätstörningar och haft det länge, med ett BMI på 16,3... Finns det nåt att ta ifrån? Kommer bebisen överleva? :(
  • Anonym (Q)

    Du behöver inte sätta mer press på dig genom att fundera på att vara en god förebild, du har ett par år på dig innan det är aktuellt. Däremot har du för ensidig kost, du behöver mer frukt och grönt, och du äter så klart alldeles för lite. Som jag ser det så måste du ju nästan svälta dig själv i det här läget, bebis eller inte. Du behöver terapi för dina ätstörningar och börja äta för barnets skull, inte din egen. Barnet måste komma först! Det kan vara så att du har viss näringsbrist nu pga hur lite och vad du äter och det kan tyvärr skada fostret. Jag hoppas att du åtminstone äter multivitamin för gravida men det räcker inte hela vägen. Fostret behöver också mat för att kunna växa sig friskt och starkt i den takt det ska naturligt. Du måste äta för barnet!!

  • Anonym (Q)
    Anonym (--) skrev 2020-11-16 09:47:20 följande:
    "Gemeneman" är ju ganska rund om man säger så, dvs det finns något att ta ifrån, då kanske fostret klarar sig på tidigare "reserver" även om mamman för tillfället äter dåligt.. Men jag som har ätstörningar och haft det länge, med ett BMI på 16,3... Finns det nåt att ta ifrån? Kommer bebisen överleva? :(
    Med ett så lågt BMI törs jag nästan svära på att fostret lider, om inte exakt idag så väldigt snart kommer det att tillväxthämmas och tyvärr vet man inte hur det påverkar utvecklingen fysiskt och mentalt. Med största sannolikhet kommer ditt barn födas med undervikt om du fortsätter svälta dig, och det i sig är en liten riskfaktor. Ring din bm idag och be om hjälp till någon samtalskontakt kring det här.
  • Anonym (T)

    Ja det gör du. Studiervisar att ätstörning under graviditet ökar risken för missfall, för tidig födsel (vilket kan vara dödligt för bebisen eller otroligt farligt med en lång rad livslånga potentiella men för bebisen t.ex CP-skada, blindhet, adhd, lägre iq mm, beroende på vilken vecka barnet föds i är riskerna olika stora), låg födelsevikt, förlossningskomplikationer, kjesarsnitt med mera. Sök hjälp.

  • Anonym (Erika)

    Prata din barnmorska. Hen kan hänvisa dig vidare.

    Det finns inget ja- eller nejsvar på din fråga. Svaret är "kanske". Frågan är om du kan leva med det svaret? Ta hand om dig och bebisen.

  • Disa35
    Anonym (--) skrev 2020-11-16 09:47:20 följande:

    "Gemeneman" är ju ganska rund om man säger så, dvs det finns något att ta ifrån, då kanske fostret klarar sig på tidigare "reserver" även om mamman för tillfället äter dåligt.. Men jag som har ätstörningar och haft det länge, med ett BMI på 16,3... Finns det nåt att ta ifrån? Kommer bebisen överleva? :(


    För att hjälpa dig en aning, om jag kan:

    Ditt BMI är lågt, ja, men man ska inte stirra sig blind på BMI (elitidrottsmän är rätt ofta överviktiga, enligt BMI).

    Och mänskligheten har överlevt i 200 000 år, utan BMI och kostråd och MVC.

    Med det sagt tycker jag att du ska ta upp saken med din bm - för det är urkorkat att inte ta hjälp när den finns.

    Spontant tycker jag att du äter för lite, men det lilla du får i dig verkar okej - det kunde vara mycket värre. Bortsett möjligen från all Fun Light; det innehåller aspartam och aspartam är bra att ha ihjäl myror med. Då är tom vanlig saft bättre.

    Men våga be din bm om hjälp du - det är därför hon finns där.
  • Anonym (Q)

    Med så lågt bmi finns också risken att din kropp inte skulle orka med förlossningen på samma sätt och om det finns komplikationer.

  • Anonym (Lili)

    Om det är det enda du äter så låter det både lite och ensidigt. Om du inte redan gör det så börja genast äta nån multivitamin för gravida så du och bebisen får i er folsyra järn mm Sen skulle jag som någon annan tidigare också rekommenderade be att få prata med dietist från mvc som kan stötta dig

Svar på tråden Kommer jag skada min bebis pga kosten?