Kollega med kontrollbehov?
Jag jobbar natt där vi är 2 personal på 4 avdelningar.
Jag fick en ny kollega i somras som jag upplevde som lite märklig. Hon är väldigt bra med brukarna men väldigt osäker hela tiden i övrigt. Redan från start berättade hon om att hon hade kontrollbehov, okej tänkte jag för så kan det ju vara när man är ny-att man är rädd att göra fel. Vårt jobb är ganska enformigt dock så utrymmet att något ovanligt eller plötsligt skulle kunna hända är extremt ovanligt, då det är lugna avdelningar. Det finns också massor med dötid att läsa på.
Jag tänkte att det skulle lugna sig men det blir snarare värre och värre. Hon ställer konstant frågor och sedan 1000 kontrollfrågor. När hon väl frågat kör hon det några varv till och ursäktar sig med att ?jag har ju kontrollbehov?.
Detta låter kanske inte så allvarligt men det börjar kännas otroligt slitsamt. Mellan varven vill hon gärna påtala hur duktig hon är och hur det var på hennes före detta jobb.
Alla tycker hon är så gullig och ja det är hon, men det börjar gå mig på nerverna. Hon har heller ingen känsla för när det är okej att fråga utan hennes fråga är viktigast även om man står och pratar med någon annan så hojtar hon ?ursäkta mig- JAG har en fråga?.
Hon är också sån som till varje pris inte får klaga på något. Även om hon ser fel eller dyl så är allt så bra så bra. Jag börjar känna mig stressad av henne.
Hur skall jag agera och hur länge skall man vänta tills hon inte räknas som ?ny? längre?