• Anonym (Eva)

Kollega med kontrollbehov?

Jag jobbar natt där vi är 2 personal på 4 avdelningar.

Jag fick en ny kollega i somras som jag upplevde som lite märklig. Hon är väldigt bra med brukarna men väldigt osäker hela tiden i övrigt. Redan från start berättade hon om att hon hade kontrollbehov, okej tänkte jag för så kan det ju vara när man är ny-att man är rädd att göra fel. Vårt jobb är ganska enformigt dock så utrymmet att något ovanligt eller plötsligt skulle kunna hända är extremt ovanligt, då det är lugna avdelningar. Det finns också massor med dötid att läsa på.

Jag tänkte att det skulle lugna sig men det blir snarare värre och värre. Hon ställer konstant frågor och sedan 1000 kontrollfrågor. När hon väl frågat kör hon det några varv till och ursäktar sig med att ?jag har ju kontrollbehov?.

Detta låter kanske inte så allvarligt men det börjar kännas otroligt slitsamt. Mellan varven vill hon gärna påtala hur duktig hon är och hur det var på hennes före detta jobb.

Alla tycker hon är så gullig och ja det är hon, men det börjar gå mig på nerverna. Hon har heller ingen känsla för när det är okej att fråga utan hennes fråga är viktigast även om man står och pratar med någon annan så hojtar hon ?ursäkta mig- JAG har en fråga?.

Hon är också sån som till varje pris inte får klaga på något. Även om hon ser fel eller dyl så är allt så bra så bra. Jag börjar känna mig stressad av henne.

Hur skall jag agera och hur länge skall man vänta tills hon inte räknas som ?ny? längre?

• Svar på tråden Kollega med kontrollbehov?
  • Anonym (Q)

Om hon pratar om hur duktig hon är kan du bara nicka och le vänligt eller nåt, bara gå vidare. Samma om hon tjatar om hur det var på förra jobbet. Om hon avbryter så får du göra som med småbarn, titta på henne och säg att ni är mitt i en konversation och att hon gärna får vänta nästa gång istället för att avbryta.

Jag tycker inte hon är ny längre. Och jag tycker du ska prata med chefen om det här för det är en arbetsmiljöfråga. Du har ett jobb att sköta och om du hela tiden ska svara på frågor och förklara hur hon ska göra sitt jobb så kommer du inte hinna sköta ditt.

• fornminne

Detta verkar vara en person som inte behärskar sociala koder riktigt. Ok att fråga mycket men det finns en gräns, och att avbryta andras samtal bara för att fråga ännu mer, är respektlöst och oförskämt. Här måste du sätta ner foten. Var vänlig men bestämd och be henne vänta på sin tur. Du får inte tänka att du sårar henne, hon kan inte ta all plats eller suga all energi bara för att hon har kontrollbehov. I övrigt tycker jag att du ska försöka stänga öronen och ignorera hennes pladder eller tjat, men går det inte, tycker jag att du ska gå undan (om det går) eller prata med chefen.

• Anonym (ace)

Jag hade en kollega som ställde samma frågor varje dag under de drygt 7(!) åren jag jobbade med henne. Till slut sa jag till chefen att om hon inte lyckats lära sig dessa sakerna ännu (dagliga arbetsuppgifter som att mata in produktnummer i en databas) så är hon inte bara inkompetent utan direkt olämplig för jobbet. Tyvärr så var chefen ovan, personen med personalansvar, inte alls sugen på att ta en runda med facket för att omplacera eller terminera henne.

Har du en vettig chef, och kanske viktigast av allt; provanställningstiden inte är ute, så kommer de förstå att det finns inte utrymme att dagligen "utbilda" personen i samma frågor, utan att personen måste förväntas lära sig arbeta självständigt. Och att inkompetent personal inte ska få tillsvidare.

• EpicF

Spontant hade jag tagit upp problematiken med chefen/enhetsledare/närmsta ledare eftersom det påverkar din arbetsmiljö. Sedan får denne ta det vidare.

• Dexter dot com
    Anonym (Eva) skrev 2020-11-16 12:55:04 följande:

Jag jobbar natt där vi är 2 personal på 4 avdelningar.

Jag fick en ny kollega i somras som jag upplevde som lite märklig. Hon är väldigt bra med brukarna men väldigt osäker hela tiden i övrigt. Redan från start berättade hon om att hon hade kontrollbehov, okej tänkte jag för så kan det ju vara när man är ny-att man är rädd att göra fel. Vårt jobb är ganska enformigt dock så utrymmet att något ovanligt eller plötsligt skulle kunna hända är extremt ovanligt, då det är lugna avdelningar. Det finns också massor med dötid att läsa på.

Jag tänkte att det skulle lugna sig men det blir snarare värre och värre. Hon ställer konstant frågor och sedan 1000 kontrollfrågor. När hon väl frågat kör hon det några varv till och ursäktar sig med att ?jag har ju kontrollbehov?.

Detta låter kanske inte så allvarligt men det börjar kännas otroligt slitsamt. Mellan varven vill hon gärna påtala hur duktig hon är och hur det var på hennes före detta jobb.

Alla tycker hon är så gullig och ja det är hon, men det börjar gå mig på nerverna. Hon har heller ingen känsla för när det är okej att fråga utan hennes fråga är viktigast även om man står och pratar med någon annan så hojtar hon ?ursäkta mig- JAG har en fråga?.

Hon är också sån som till varje pris inte får klaga på något. Även om hon ser fel eller dyl så är allt så bra så bra. Jag börjar känna mig stressad av henne.

Hur skall jag agera och hur länge skall man vänta tills hon inte räknas som ?ny? längre?

Men efter ca 6 månader bör hon väl kunna rutinerna...om inte så hänvisa till genomförandeplanerna och er arbetsbeskrivning där hon bör hitta alla svar hon behöver. Om det bara är du och hon på nätterna antar jag att det är dig och en boendes samtal hon avbryter vilket naturligtvis är helt oacceptabelt om det inte är akut.
  • Anonym (A)
    EpicF skrev 2020-11-16 14:38:27 följande:
    Spontant hade jag tagit upp problematiken med chefen/enhetsledare/närmsta ledare eftersom det påverkar din arbetsmiljö. Sedan får denne ta det vidare.
    Samma här
Svar på tråden Kollega med kontrollbehov?