• Anonym (Anonum)

    Kan jag äta detta

    Hej.

    Är denna okej att äta som gravid?

    Vill inte ha svar som ?varför skulle den inte vara det?? Utan endast trevliga svar :)

    Är fundersam eftersom man snackar så mycket om färdigpackade pålägg osv.

  • Svar på tråden Kan jag äta detta
  • Aniiee

    Så länge den är innom datum ,rätt förvarad och fraktad och fullständigt förseglad innan du själv öppnar den kan du äta den utan problem.

    Just like everything else.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (sul sul)

    Om man kollar på livsmedelsverket så tycker att att stycket om Skivat köttpålägg och patéer passar bäst in på detta. Då talas det kanske mest om kokt och rökt skinka, mortadella, medvurts och patéer.

    Då ska det gärna varit förpackat i högst en vecka. Så vill man vara extra säker kan man följa det.

    Personligen som gravid hade jag ätit det. Möjligtvis funderat extra om det var nära utgångsdatumet. 

  • Anonym (Anonum)

    Det står inte när den är förpackad men att den går ut 5/12 så det borde va helt okej att äta tycker jag :)

  • Anonym

    När jag var gravid åt man som vanligt, vad menar du ska kunna hända?

  • Anonym (sul sul)
    Anonym (Anonum) skrev 2020-11-16 18:11:48 följande:

    Det står inte när den är förpackad men att den går ut 5/12 så det borde va helt okej att äta tycker jag :)


    Det tycker jag. Jag hade absolut ätit den :)
  • Anonym (Skeptisk)

    Om det är tre veckor kvar så ska den vara ätbar nu. Jag funderar mest på hur de lyckats få kyckling att vara ätbar i tre veckor framåt.... Så av den anledningen skulle jag avstå ändå. Köper man grillad kyckling på Ica t ex så ska den ju ätas inom ett dygn eller så.

    Har inte koll på vad som gäller för grillad mat men jag tror det ska vara ok som gravid!

  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym skrev 2020-11-16 18:16:51 följande:

    När jag var gravid åt man som vanligt, vad menar du ska kunna hända?


    Som gravid finns det väldigt mycket man man ska undvika eftersom man kan drabbas hårdare av matförgiftning, bakterier osv, t ex listeria och salmonella. Man ska t ex inte äta rökt mat, ingen charkmat, kassler eller bacon, pålägg ska vara nyförpackade, det finns en del fiskar man ska äta väldigt lite av (finns lista hos Livsmedelsverket), allt kött ska vara ordentligt genomstekt, absolut ingen som helst mögelost eller liknande och det är säkert nåt mer jag har glömt. Du kan läsa om allt det där hos Lmv.
  • Anonym (H)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2020-11-16 19:59:14 följande:

    Som gravid finns det väldigt mycket man man ska undvika eftersom man kan drabbas hårdare av matförgiftning, bakterier osv, t ex listeria och salmonella. Man ska t ex inte äta rökt mat, ingen charkmat, kassler eller bacon, pålägg ska vara nyförpackade, det finns en del fiskar man ska äta väldigt lite av (finns lista hos Livsmedelsverket), allt kött ska vara ordentligt genomstekt, absolut ingen som helst mögelost eller liknande och det är säkert nåt mer jag har glömt. Du kan läsa om allt det där hos Lmv.


    På vilket sätt är tillagad kassler och bacon farligt?
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (H) skrev 2020-11-16 20:09:18 följande:
    På vilket sätt är tillagad kassler och bacon farligt?
    Det är inte farligt men ligger i samma kategori som rökt kött etc. Jag minns ärligt talat inte varför man inte skulle äta det men det var en av de saker jag var tvungen att sluta med eller byta ut som gravid pga kostråden.
  • Anonym (H)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2020-11-16 20:19:41 följande:
    Det är inte farligt men ligger i samma kategori som rökt kött etc. Jag minns ärligt talat inte varför man inte skulle äta det men det var en av de saker jag var tvungen att sluta med eller byta ut som gravid pga kostråden.
    Fast det handlar nog om rökt kött som inte är tillagat. Har aldrig hört talas om annat
  • Anonym (H)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2020-11-16 20:19:41 följande:
    Det är inte farligt men ligger i samma kategori som rökt kött etc. Jag minns ärligt talat inte varför man inte skulle äta det men det var en av de saker jag var tvungen att sluta med eller byta ut som gravid pga kostråden.
    fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/gar-det-bra-att-ata-kassler-och-rokt-skinka-nar-ma/

    Detta gällde 2018. Livsmedelsverket anser tom att man kan äta kassler som inte är upphettad. Så du måste ha missförstått råden som handlar om exempelvis kallrökt kött och chark
  • Anonym (Naughty40)

    Kyckling är ingen fara att äta som gravid, så länge den är väl tillagad och inte för gammal.

Svar på tråden Kan jag äta detta