Inlägg från: Satira |Visa alla inlägg
  • Satira

    Gravid efter ivf

    Clemmentina skrev 2020-11-19 18:15:59 följande:
    Vilka härliga nyheter! Du måste vara väldigt glad och lättad? Hur stor var den lille/lilla nu? Tiden kommer gå fort till inskrivning och kub. :)

    Jag testade med tre test på festdagen men kommer ta ett till i helgen då det digitala inte slagit om till 2-3 veckor. Det gör mig fortfarande väldigt nervös även om det var tydliga plus i övrigt.

    Ja, väldigt glad men också lite chockad. Tydligen har jag visst siktet delvis inställt på katastroftankar >.< Men det känns bra nu! Den var "hela" 10,8mm, så helt enligt storlekstabellen för 7+2 :) 

    Ojoj, tre test på en dag, vad det för att dubbelkolla att det inte var falska positiva? 
    Digitalt är ju tydligt (gravid/icke-gravid) men veckoindikeringen skapar ju oftast mer oro än vad det lugnar verkar det som... Håller tummarna för att det slår om som det ska i helgen! Låt oss veta :) 


    Ölandstoka skrev 2020-11-19 21:02:56 följande:
    Grattis, vad härligt! :) Vad skönt att de har öppet för kub i mellandagarna, hoppas att det är så här med. Men jag får nog vänta till början av januari ändå.

    Jag kommer att vänta med att kontakta mvc tills efter vul. Vill veta att det växer och frodas där inne först :)

    Ska ni berätta för dina föräldrar nu? Blir det rakt upp och ner eller ska ni hitta på något?

    Tack! Ja, hade knappt gått att vänta tills efter helgerna då jag skulle vara förbi 13+6 vilket är försent för kubb, tror jag. 
    Funderar jag på att höra om det går att tidigarelägga tills veckan innan jul, för att slippa oroa sig under julhelgen, men vi får se hur vi gör. 

    Ok! Du hade tid i början på december va? Inte så lång tid kvar :) 

    Vi ska berätta för min far i morgon och jag tänkte ge honom en tom foto-ram och säga att motivet dröjer lite... Han gillar tankenötter och hoppas på att han kommer uppskatta det :) 

    Har du och ni andra berättat eller inväntar ni någon särskild milstolpe? 
    Har ni några bra tips på ett roligt sätt att berätta det på? 

  • Satira
    Ölandstoka skrev 2020-11-21 10:34:17 följande:
    Håller med, jättefin och kul idé med ramen :) Jag skulle vilja hitta på något fiffigt men det skulle aldrig gå, jag kommer att hinna vara hos dem typ två sekunder innan jag kommer att bryta ihop fullständigt haha. Så det blir nog att visa vul-bilden rakt upp och ner bara :) Blir nog samma med mannens föräldrar. Annars tycker jag om kluriga överraskningar men jag är för ivrig och känslosam nu, vill bara berätta. Vi ska försöka se till att hinna med både mina och hans föräldrar andra advent.

    Har det landat att det faktiskt finns en välmående liten filur som växer där inne? :)
    Under helgen har jag landat i det och det känns helt otroligt bra!
    Jag och maken tog precis en lunchpromenad där vi pratade om det :) Men vi ser båda fram emot att passera KUB som känns som en stor milstolpe och att efter det är riskerna förhållandevis små. 

    Tittar ibland på VUL bilden och fascineras över att det där faktiskt växer i min mage!
    Clemmentina skrev 2020-11-22 06:56:28 följande:
    Idag testade jag igen och fick 3+ på det digitala. Men glädjen är förbytt till mer oro då jag fick rosa på pappret när jag torkade mig. :( Vet att man kan blöda och att allt ändå är ok men blev såklart jätteorolig. Nu känns det ännu jobbigare att behöva vänta 3 veckor på vul.
    Nej, vad jobbigt att du blöder!! Du får alltså inte komma in på ett VUL direkt? :/ 
    Det är ju ett gott tecken att det digitala har slagit om, det betyder ju att dina hormonnivåer ligger rätt. Jag håller tummarna för att det slutar blöda och att det inte är något mer än lutinus som bråkar!!
    Gillekakan83 skrev 2020-11-20 16:49:30 följande:

    Ja det stämmer att jag är i v.28, idag 27+2. 
    Min graviditet har varit lite upp och ner. Har en väldig foglossning och för cirka en månad sedan hade jag begynnande havandeskapsförgiftning på gång så lugn och ro med en sjukskrivning på först 50% till idag vara nere på 75%. Jobbar just nu 9h vecka. Men det känns rätt bra. 



    Spännande med en IVF-are som kommit lite längre i graviditeten! Tog det sig på första försöket eller har du gjort flera? 


    Hur känns det att ha kommit till tredje trimestern? Känns det verkligt ännu? :) 

  • Satira

    Jag fick en liten blödning i tisdags kväll och samtidigt rätt ont i magen. Har inte kommit något mer blod men har fortfarande ont av och till. 
    Det är galet jobbigt att inte veta om något gått snett eller om jag fortfarande har ett levande embryo i magen... 

    Jag har sammanväxningar från endometrios där det gör mest ont och det kan ju vara det som känns, men det vet vi ju inte. 

    MVC säger att det troligtvis inte är någon fara och att jag ska åka in till akuten om jag vill/eller att det blir värre. Känns konstigt att jag inte får någon form av undersökning utan att passera "akuten". Jag vill ju inte slösa akut-resurser om det verkligen inte är akut. 

    Jag har hur som bokat in ett privat UL på måndag för att se hur landet ligger, men väntan dit är ju sjukt lång... 

  • Satira
    Clemmentina skrev 2020-11-29 07:53:20 följande:
    Hur går det för dig? Hoppas så på goda besked imorgon! <3
    Fint av dig att kolla läget :) 

    Blödde både i fredags kväll och lördags kväll, men väldigt lite.
    Försöker fokusera på att jag fortfarande har mina symtom och att det kan vara många saker som orsakar smärta och blödningar. (Inbillar mig att om det skulle vara MF så borde jag blöda betydligt mer...) 

    Har UL vid 16 idag och det är skönt att det är så nära nu, har varit långa dagar.

    Hoppas ni hade en riktigt mysig första advent! 
    Vi har fått upp lite mysig belysning och så men jag orkar inte baka och så som jag skulle vilja. Advent är så mysigt!
  • Satira
    Kallamakka skrev 2020-11-30 08:09:53 följande:

    Hej!

    Jag provar att skriva här jag också

    Har precis plussat, idag är det endast ruvardag 9. Så mycket kan hända.

    Det här är min elfte insättning och femte graviditeten genom IVF. Håller tummarna på att jag får behålla den här.


    Grattis till pluset! Håller absolut tummarna för dig! Glad
    Har du några barn sedan tidigare?

    Oj, det var många insättningar. Har du fått mycket till frysen efter varje plock? 
    Jag har enbart gjort två ET, och aldrig fått något till frysen.
    Jag är i v 8+6 idag och ska göra ett VUL pga blödningar/smärta senare idag... 
  • Satira
    Ölandstoka skrev 2020-11-30 09:17:01 följande:
    Då är det inte många timmar kvar, hoppas att det går fint. Får pappan vara med?
    Ja, det får han eftersom det är privat VUL, tack och lov!
    Clemmentina skrev 2020-11-30 09:39:09 följande:
    Det låter bra att vi upplever ungefär samma! Ja knäckebröd har verkligen blivit en favorit nu. :) Äter också mer torkade aprikoser (innehåller mycket järn) och olika nötter.
    Knäckebröd är en favorit här med och frukt, speciellt klementiner :) 
    Clemmentina skrev 2020-11-30 09:37:11 följande:
    Det låter som du har rätt fokus. Det låter inte som ett missfall. Håller tummarna för att allt ser bra ut i eftermiddag! <3
    Tack!

  • Satira
    Kallamakka skrev 2020-11-30 17:52:21 följande:
    Hoppas allt gått bra idag!

    Ja vi har fått 11 insättningar av två IVFer haft tur med det i alla fall.

    Vi har inga barn sen innan. Själv då?

    Det gick jättebra, fostret hade växt som det skulle och hjärtat slog fint :) 
    Orsaken till blödningen kunde läkaren inte se, men det viktigaste var ju att fostret lever!

    Inga barn här heller, har heller aldrig varit gravid innan så detta är helt nytt...

    Vad är orsaken till att ni gör IVF?
    För min del handlar det om endometrios som orsakat sammanväxningar så jag inte har några fungerande äggledare.

  • Satira
    Kallamakka skrev 2020-11-30 17:52:21 följande:
    Hoppas allt gått bra idag!

    Ja vi har fått 11 insättningar av två IVFer haft tur med det i alla fall.

    Vi har inga barn sen innan. Själv då?

    Det gick jättebra, fostret hade växt som det skulle och hjärtat slog fint :) 
    Orsaken till blödningen kunde läkaren inte se, men det viktigaste var ju att fostret lever!

    Inga barn här heller, har heller aldrig varit gravid innan så detta är helt nytt...

    Vad är orsaken till att ni gör IVF?
    För min del handlar det om endometrios som orsakat sammanväxningar så jag inte har några fungerande äggledare.

  • Satira
    Clemmentina skrev 2020-12-01 08:43:25 följande:
    Åh vad skönt att höra! Märkligt med oförklarliga blödningar men det verkar vara vanligt att det inte går att säga varför en blöder.
    Ja, det är lite knepigt att inte veta. Läkaren menade på att det spelar ingen roll varför eftersom de oavsett orsak inte kan göra något åt det.. 

    Vet tyvärr inte om mamma blödde något då hon inte finns kvar i livet... Men vet att hon hade endometrios iaf. 

    Nu får jag fokusera på att räkna ner tiden till den magiska 12 veckors gränsen :) 
    Idag är jag på 9+0 så känns rätt bra!

    Vilken dag är du på nu?
  • Satira
    Ölandstoka skrev 2020-12-01 10:24:15 följande:
    Åh vad skönt! :) Härligt att det gick bra. Känns det lite tryggare nu?
    Ja, det känns mycket bättre nu! Jag var väldigt rädd att jag skulle få beskedet att hjärtat inte slog igår... 
    Det är fortfarande nervöst och jag riktigt längtar tills 12-veckors gränsen har passerat. Läkaren sa att man har en något förhöjd risk för missfall om man blöder, men att den risken försvinner vid 12 veckor. 

    Hur mår du nu? Har du fått fler graviditetssymtom?
  • Satira
    Ölandstoka skrev 2020-12-01 12:40:13 följande:
    Hoppas att det slutar helt och håller sig borta :)

    Jag mår bra, är väldigt nervös inför vul imorgon men jag ser fram emot det. Har inget nytt utan det är brösten och tröttheten som är mest påtagligt, lite smått illamående någon gång då och då.

    Hur mår du, nu när du kan slappna av lite kanske symtomen kommer i mängder :D
    Peppar peppar så har det inte kommit något mer blod sedan i lördags.

    Stort lycka till på VUL idag, håller tummarna för att allt ser fint ut!

    Haha jag vill inte ha fler symtom!! Det räcker med illamåendet, ömma brösten, tröttheten och smärtan i magen :P 
  • Satira
    Ölandstoka skrev 2020-12-02 14:16:04 följande:

    Det gick så bra :) Lillen var 15 mm och hjärtat slog så fint. Filmade lite så att jag kan titta på hjärtslagen om och om igen :D

    Har bokat tid hos mvc också så det blir om två veckor. Så blir det nog kub i januari sen. Känner mig så lugn och trygg nu, längtar enormt efter att få berätta och visa för våra föräldrar nu :)


    Stort stort grattis, så härliga nyheter!
  • Satira
    Hunny B skrev 2020-12-03 10:22:14 följande:

    Grattis till er som haft era vul och fått se levande små foster! Risken för missfall ska vara väldigt liten om man sett hjärta ticka och foster i rätt storlek i v. 9, kan vara skönt att tänka på om man oroar sig :)


    Tack! Det är jätteskönt att höra att riskerna är små nu, för oron finns kvar trots att allt såg bra ut i måndags. 

    Hur långt gången är du nu? Hur mår du? :)
  • Satira
    Clemmentina skrev 2020-12-10 11:37:54 följande:
    Ölandstoka skrev 2020-12-09 22:30:14 följande:

    Ja lycka till imorgon! Tänker på dig och håller tummarna för att det ska gå galant :)


    Tack för era tankar. Tyvärr fanns det inget foster! :( Fick ta graviditetstest som var positivt (och blodprov) för att utesluta utomkveds men mest troligt verkar det ha varit ett tidigt missfall. Nu vet jag att missfall inte måste göra ont eller bestå av större blödningar. Känner mig helt tom nu. Blir nya tag någon gång nästa år och då hoppas jag återkomma till tråden. Önskar er alla lycka till!

    Nej vad tråkigt att höra :( :( 
    Kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas... 


    Så tufft och behöva börja om igen, och jag tycker att det starkt av dig att redan planera för det. 
    Ta hand om dig så önskar jag dig stort lycka till framöver {#emotions_dlg.flower}

  • Satira
    Kallamakka skrev 2020-12-10 11:48:43 följande:
    Tråkigt att höra. Vet allt för väl hur det känns, skickar mina bästa kranar åt ditt håll. En paus är aldrig önskvärt men är det nåt jag lärt mig så är det att det behövs.

    Jag fick också meddela kliniken att testet idag var negativt och att det blev ett missfall för femte gången.

    Nu är det slut för den här gången och en ny IVF ska planeras till nästa år, så även här är vi på paus ett tag. Så ska det nog funka med den tredje IVFen hoppas jag.

    Lycka till ni andra!
    Nej, så hemskt att det inte gick vägen för dig heller :( 

    Håller tummarna för att det är din tur vid nästa försök. Kram
  • Satira
    Grustradgarden skrev 2020-12-09 11:53:48 följande:

    Hej! Jag gick nyligen in i v 18 och ska ha RUL 28/12. Efter RUL (om allt går bra) känner jag att jag vill göra mig av med alla mediciner som jag har över. Är det bara apoteket och kassering som gäller? Jag har tex en ny(!) gonal-f penna med 300 ie. Känns så onödigt att kasta en sån dyr medicin, men förstår ju också att de inte ?vågar? ta tillbaka den... någon med tips? :)


    Grattis till att kommit nästa halvvägs :) Är det första barnet? 
    Känner du några rörelser ännu? 

    Tyvärr går det inte att lämna tillbaka mediciner, jag undersökte saken i höstas när min mor gick bort och hade mycket dyra mediciner. Allt fick lämnas in för destruktion.

    Möjligtvis om det kan lämnas in till någon IVF-klinik där det kan användas som övningssprutor. Jag fick "öva" med utgångna sprutor vid mitt första besök på kliniken. 
Svar på tråden Gravid efter ivf