Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Han friade med pytteliten diamant

Anonym (Kol) skrev 2020-11-18 07:34:09 följande:
    Varför är en kolbit så viktigt?

Det beror på en av de mest framgångsrika reklamkampanjerna någonsin av De Beers och att folk följde detta.
    Det började med att man skulle köpa en ring för 1 månads kanske 2 månadslöner, för sen ändra sig till 3.(Om nu inte de ökat detta.)

Det mest roliga är att diamanter är praktiskt taget värdelösa om det inte vore så att De beers mer eller mindre har monopol på marknaden.
    Och just för de har så enorma stora mängder diamanter till sitt förfogande och lagrar för det höga priset skull och hålal det högt.

• klyban
    Aniiee skrev 2020-11-18 17:39:33 följande:
    Nu är du lite väl historielös.....

Vilken del tänker du på?
    Det är också förenklat, då detta var en procedur som tog rätt lång tid att pränta in i folks huvuden.
    Men anses som en enormt framgångsrik kampanj.

Kommer inte ihåg när de började Debeers med detta, men gissar på efterkrigstid.
    Försökte hitta en av dessa dokumentärer om detta, men drunknade i svar och inte hittade det just nu.
    Men kommer jag på exakt vart så lovar jag länka.

• klyban
    Anonym (Bea) skrev 2020-11-18 17:42:21 följande:
    Är det bara jag som tycker att safirer är finare än diamanter?
    Opaler gillar jag och den gröna smaragden.
  • klyban
    Aniiee skrev 2020-11-18 17:39:33 följande:
    Nu är du lite väl historielös.....

Jag tror denna berättar en del av detta, har inte läst artikeln själv i sin helhet, då jag är rätt seg för tillfället.
    Första länken en sammanfattning, andra själva artikel.

https://fs.blog/2010/12/the-most-successful-marketing-campaign-ever/
    www.theatlantic.com/magazine/archive/1982/02/have-you-ever-tried-to-sell-a-diamond/304575/

Och visar det sig att det inte förklarar tillräckligt, så ska jag försöka leta vidare åt dig.
    Min version är givetvis kraftigt förenklad, då vad man gjorde var rätt komplext.

Svar på tråden Han friade med pytteliten diamant