Börja dejta efter dödsfall
Många gånger, om dödsfallet varit väntat under en längre tid, har de närstående hunnit komma så långt i sin sorg redan under sjukdomstiden att själva dödsfallet inte blir början på någon sorgeperiod utan faktiskt mer som ett avslut. Att då känna sig mogen för att gå vidare i livet är inget konstigt. Däremot kan man behöva hålla dejtande och en ev ny partner hemlig under en tid av hänsyn till andra anhöriga som inte kommit lika långt i sin sorgeprocess.
Att drabbas av att partnern plötsligt och oväntat dör, däremot, kan utlösa alla möjliga konstiga reaktioner. Själv har jag inte sett någon som gått ut och dejtat eller raggat snart efter att partnern oväntat dött, men jag kan tänka mig att det förekommer. Sörjande människor kan bli fullständigt irrationella under chockfasen, och kan ta sig för en massa underliga saker. Men det är givetvis ingen bra grund att inleda ett nytt förhållande på.
Sen, framförallt om man är i fertil ålder, är döden ett kraftfullt afrodisiakum. När döden kommer nära triggas vår impuls att helt enkelt göra nya människor; artens fortbestånd måste säkras. Det är liksom ingen tillfällighet att det föddes så vansinnigt många barn under och åren efter andra världskriget, till exempel.